Uitspraken Geschillencommissie

Laatste update 20 mei 2022 Leestijd: 4 min

01 Een aantal praktijkcases

De Geschillencommissie doet regelmatig uitspraken in onenigheden tussen ondernemer en consument. Een aantal daarvan kunt u teruglezen op deze pagina.

Misleid met kunstleer?

Een Volkswagen Tiguan staat geadverteerd met de optie ‘volledig lederen interieur’. Als na de koop blijkt dat dit kunst­leer is, wil de consument van de auto af. Onder­nemer en consument komen tot een deal, maar de consument stapt alsnog naar de Geschillencommissie om te toetsen of hij meer geld terug kan krijgen.

Bladderende autolak

Een consument klaagt dat de rode verf van haar tweedehands Mercedes-Benz bladdert. Zij vindt dat de ondernemer kosteloos de auto moet overspuiten. De ondernemer wil de klant deels tegemoetkomen, maar wijst ook op de gevoeligheid van de rode lakkleur voor invloeden van buitenaf. Wat mag de klant verwachten van de lakkwaliteit van deze occasion? 

Zakelijke of particuliere aankoop?

Een bestelbus vertoont kort na de aankoop problemen. De klant stapt naar de Geschillencommissie, omdat zij de ruim tweeduizend euro reparatiekosten vergoed wil hebben. Volgens de ondernemer is de klant geen particuliere, maar een zakelijke klant en dan mag de commissie niet oordelen. Hoe loopt dit af?

Valt de klacht binnen de garantietermijn?

De automatische versnellingsbak van een tweedehands Audi geeft problemen. Consument en ondernemer zijn het oneens over of de klacht binnen de garantietermijn valt.

Losschietende gasveren

De rechter gasveer van de achterklep van een vijf jaar oude Seat schiet los en beschadigt het dak. Een half jaar later schiet ook de linker gasveer los. De consument claimt non-conformiteit en vordert de directe schade, een jaar verzekeringspremie en de kosten van autohuur vanwege een geplande vakantie.

Ingewikkelde storing

Een auto geeft in korte tijd herhaaldelijke storingsmeldingen. Een BOVAG-bedrijf verklaart de auto na meerdere werkzaamheden storingsvrij. Maar de klant wil niet betalen. Volgens hem heeft een andere garage het ├ęchte euvel gevonden en verholpen. Wat nu?

Gloeiendhete remschijven

De remschijven en -blokken van een auto zijn net vervangen, als de klant terugkomt bij het autobedrijf. De reden: een roodgloeiende remschijf. Moet de ondernemer of de consument hiervoor betalen?

Geschillen tussen autoverhuurder en consument:

Heeft u onenigheid met een klant?

Een goed gesprek kan vaak voorkomen dat een klacht een geschil wordt. Komt u er samen niet uit? BOVAG bemiddelt bij klachten om deze zo snel mogelijk op te lossen. Als dat niet lukt, dan kan de Geschillencommissie Voertuigen een oplossing bieden. Neem voor uitleg of advies contact op met BOVAG Ledenadvies: (030) 659 53 00. U kunt uw klant doorverwijzen naar BOVAG Hulp bij klachten: bovag.nl/hulpbijklachten.

Verder lezen?

Dossiers met dezelfde categorie

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring