De zaak
Een maand na het verstrijken van de garantietermijn brak de eerste gasveer af en schoot tussen de achterklep en het dak. De consument claimde de schade bij de verzekeraar, betaalde een eigen bijdrage van € 344,80 en kreeg een premieverhoging van € 268,88 per jaar. Toen een halfjaar later de tweede veer losschoot, beriep de consument zich op wettelijke garantie: door de gebrekkige gasdrukveren zou de auto niet conform de koopovereenkomst zijn. De consument eist dat de ondernemer de eigen bijdrage en een jaar premieverhoging vergoedt. Ook wil hij kosteloze reparatie van de tweede gasveer en compensatie voor de huur van een auto vanwege een geplande vakantie (€ 595,17).
De ondernemer stelt dat wettelijke garantie niet aan de orde is: gasdrukveren zijn aan slijtage onderhevig en de voorvallen beletten het normale gebruik van het voertuig niet. De ondernemer had het voertuig niet in onderhoud; mogelijk is het defect ontstaan door toedoen van de consument zelf of onheil van buiten. De ondernemer acht het eerste voorval afgewikkeld en wil alleen praten over het tweede incident.