De pagina wordt geladen...
Een consument klaagt dat de rode verf van haar tweedehands Mercedes-Benz bladdert. Zij vindt dat de ondernemer kosteloos de auto moet overspuiten. De ondernemer wil de klant deels tegemoetkomen, maar wijst ook op de gevoeligheid van de rode lakkleur voor invloeden van buitenaf. Wat mag de klant verwachten van de lakkwaliteit van deze occasion?
Een consument koopt in 2017 een geïmporteerde, tweedehands Mercedes-Benz met ruim 40.000 kilometer op de teller. De rode verf aan de voorkant, het dak en de achterspoiler van de auto begint te bladderen. De consument neemt in 2020 contact op met de fabrikant en klaagt over de kwaliteit van de lak, maar die wijst de claim af omdat de auto zou zijn overgespoten. De ondernemer waar de auto gekocht is, wil de auto niet kosteloos herstellen. Maar hij doet wel het voorstel om de auto over te spuiten voor € 2.800,— in plaats van € 4.000,—. In 2021 doet de eigenaar van de auto opnieuw haar beklag en stapt naar De Geschillencommissie. Zij wil dat de ondernemer de in haar ogen overgespoten auto kosteloos herstelt. De ondernemer blijft bij het voorstel dat hij eerder heeft gedaan en merkt ook op dat deze specifieke rode lakkleur gevoelig is voor invloeden van buitenaf.
De Geschillencommissie schakelt een deskundige in die onderzoek doet naar het verleden van de auto. De auto is in 2012 in het buitenland op de weg toegelaten en het jaar daarop in Nederland op kenteken gezet. In de Schade Verleden Pas zijn twee schades terug te vinden: in 2015 en 2019. Dit zijn volgens de deskundige te verwaarlozen schades van een paar honderd euro, zogenaamde bagatelschades. Bij het onderzoek constateert de deskundige dat de blanke laklaag loslaat van de kleurlaag op het voorfront, het dak en de achterspoiler. Hij meet de dikte van de laklaag rondom het hele voertuig. De laklaagdikte wordt gemeten op verschillende plekken op het dak en die dikte komt overeen met de dikte af-fabriek. De expert is van mening dat de auto nooit door een andere partij is overgespoten. De frontpartij en spoiler zijn van kunststof, waardoor niet beoordeeld kan worden of die delen ooit zijn opnieuw zijn gespoten door derden. De ondernemer heeft in 2019 alleen spuitwerkzaamheden uitgevoerd aan het linker- en rechterzijpaneel. De oorzaak van het loslaten van de lak is volgens de ondernemer in de meeste gevallen doordat de kleurlak onvoldoende is uitgehard voordat de blanke laklaag wordt aangebracht. Bij het lostrekken van een velletje blanke lak constateert de deskundige inderdaad een rode gloed in de blanke lak. Bij de minste of geringste beschadiging door bijvoorbeeld vogelpoep laat een lakdeeltje los en vervolgens bladdert de lak steeds verder. Herstel is mogelijk en de kosten daarvan voor frontpartij, dak en spoiler bedragen ongeveer € 1.750,— inclusief btw.
De ondernemer en de consument kunnen de bevindingen van de deskundige niet weerleggen. Dat betekent dat De Geschillencommissie deze overneemt. Daarmee staat vast dat de blanke lak die over de rode kleurlaag van de Mercedes-Benz is gespoten loslaat aan de voorkant, het dak en de achterspoiler. Dat kan komen doordat de rode lak onvoldoende is uitgehard voordat de transparante laklaag is aangebracht. Het loslaten van de lak kan al bij een kleine beschadiging plaatsvinden. Daarnaast is de auto niet overgespoten, op de kleine schades na.
De Geschillencommissie is het eens met de ondernemer. De auto hoeft niet onder wettelijke garantie, oftewel non-conformiteit, te worden hersteld. Dat de lak bladdert, betekent niet dat de auto niet aan de koopovereenkomst voldoet en niet geschikt is voor normaal gebruik. Gezien de leeftijd van de auto kan de consument verwachten de auto gebreken vertoont als gevolg van slijtage, waarbij herstel nodig is. Dit is het risico van een wat oudere auto kopen en berijden.
De klacht van de consument is ongegrond. De commissie is het eens met de ondernemer en hij hoeft de auto niet onder ‘wettelijke garantie’ te herstellen.
De ondernemer biedt aan om de auto voor minder geld over te spuiten en dat vindt de commissie redelijk. Het is verder aan de consument om daarvan al dan niet gebruik te maken.