Standpunt consument
De consument heeft de Tiguan geselecteerd op een aantal criteria, zoals merk, motor, automaat, kilometerstand én lederen bekleding. Hij geeft aan dat dit belangrijke zaken voor hem zijn. Tijdens de proefrit valt het de consument op dat een paar zaken afwijken van wat er in de advertentie staat: er zit bijvoorbeeld geen DSG-bak in de auto, maar een conventionele automaat. Dit accepteert hij. Daarna tekent hij de koopovereenkomst, waarbij hij zijn auto inruilt. Uit het serviceboekje blijkt al snel na de aankoop dat er skaileren bekleding in de auto zit. Hij neemt contact op met het autobedrijf, want hij wil de koopovereenkomst ontbinden op basis van de niet aanwezige leren bekleding en nog een aantal andere punten. De ondernemer wil dit in eerste instantie niet. De consument zit klem en gaat uiteindelijk akkoord met het voorstel dat hij de Volkswagen Tiguan terugverkoopt aan de ondernemer en daarvoor een bedrag terugkrijgt dat € 1.500,— lager is dan de aankoopprijs. Het belangrijkste punt van de kwestie is de lederen bekleding: de consument wil geen auto met plastic bekleding. Als de consument dit had geweten, had hij de auto niet gekocht. Hij ontkent dat hij naar zaken heeft gezocht om van de koop af te komen.