De zaak
Een consument koopt een gebruikte Audi A7 voor € 18.850,—. In de advertentie staat vermeld dat de automatische versnellingsbak gereviseerd is. Een week na de aankoop meldt de consument dat de auto twee storingen geeft: een aan het veersysteem en een aan de versnellingsbak. Om de problemen op te lossen, voert het bedrijf een software-update uit en spoelt de automaatbak. Dit gebeurt binnen de garantieperiode. Helaas blijkt dat dit niet het gewenste resultaat geeft. De storing die de consument had gemeld, is nog steeds aanwezig. De consument klaagt dat de auto in de neutrale stand soms gaat trekken of rijden en dat dit ook wel eens samengaat met een klap of hik. Dit gebeurt nadat wordt overgeschakeld van de ‘drive’-stand (D) naar de neutrale stand (N).
De consument en ondernemer zijn het oneens over of deze klacht over de versnellingsbak tijdig is gemeld en dus binnen de garantietermijn valt. De consument zegt dat de storingen binnen de garantieperiode zijn doorgegeven aan de ondernemer. Maar de ondernemer brengt in dat de punten waarover de klant klaagde, zijn hersteld. Het probleem met de versnellingsbak, die onder andere trekt en hikt, begon later pas. Het is bovendien geen nieuwe auto beargumenteert hij, maar eentje met een hoog aantal gereden kilometers en slijtage. De ondernemer ziet het probleem als een nieuwe klacht. De twee partijen komen er samen niet uit en de zaak wordt aan de Geschillencommissie Voertuigen voorgelegd.