De pagina wordt geladen...
Leeglopende banden, een kapotte trapper en voorlamp: na meerdere klachten in één jaar is de maat vol bij de consument. Zij wil de koopovereenkomst van haar fiets ontbinden. Volgens de ondernemer vallen de klachten binnen de service en garantie. Hij repareert de fiets, maar weigert de ontbinding van de overeenkomst. Wat zegt de Geschillencommissie Tweewielers?
De consument is ontevreden over de door haar gekochte fiets. Deze voldoet niet aan haar verwachtingen. Dit komt door een reeks gebreken. Als eerste liepen beide banden enkele dagen na aanschaf langzaam leeg. Vervolgens brak een trapper af, wat tot een gevaarlijke situatie leidde. De ondernemer repareerde de trapper, maar na de reparatie waren er beschadigingen zichtbaar. De ondernemer heeft dit opgelost door de fiets ter hoogte van de trapper te spuiten. Een jaar na de aankoop functioneerde de voorlamp niet meer. Ook verschenen er diverse roestplekken op de spaken en andere delen van de fiets. Vanwege de vele klachten en het korte tijdsbestek waarin deze optraden, heeft de consument de koopovereenkomst schriftelijk ontbonden via een brief. De ondernemer weigert echter in te stemmen met de ontbinding. De consument heeft geen vertrouwen meer in de fiets. Ze is meerdere keren teruggeweest naar de fietswinkel en het herstel is niet zonder beschadiging uitgevoerd.
De ondernemer stelt dat de klachten binnen de gebruikelijke service en garantie vallen en is niet bereid om de koopovereenkomst te ontbinden. De ondernemer heeft de binnenbanden vervangen, net als de afgebroken trapper. Het niet functioneren van de voorlamp werd veroorzaakt door een lege batterij, die inmiddels vervangen is.
De consument laat de fiets onderzoeken door een deskundige. Deze concludeert onder meer dat het leeglopen van de banden niet kon worden vastgesteld; de ondernemer had uit voorzorg nieuwe binnenbanden geplaatst. De afgebroken trapper is vervangen. Eventuele beschadigingen tijdens de reparatie zijn inherent aan het gebruik van gereedschap. De lakbeschadigingen op de crank zijn hersteld en overige beschadigingen konden eenvoudig worden bijgewerkt. De voorlamp functioneerde weer na het vervangen van de batterij. Roestplekken op de spaken zijn gebruikelijk gezien de prijs-kwaliteitverhouding van de fiets. De deskundige concludeert dat alle klachten, met uitzondering van een kleine beschadiging aan de achterdrager, zijn opgelost of eenvoudig herstelbaar zijn.
De consument is het niet eens met het rapport. Het is volgens haar onvolledig en er is geen aandacht aan besteed dat de klachten zo kort na de aankoop optraden. Dat de consument het er niet mee eens is, betekent niet dat de Geschillencommissie Tweewielers het rapport buiten beschouwing laat. De klachten waren grotendeels opgelost, en de kleine beschadiging aan de achterdrager kon eenvoudig worden hersteld. Daarnaast bleek niet dat de ondernemer weigerde resterende herstelwerkzaamheden uit te voeren. De Geschillencommissie wijst daarom het verzoek tot ontbinding van de consument af. De commissie stelt vast dat de ondernemer aan zijn verplichtingen heeft voldaan door service en herstelwerkzaamheden te bieden waar nodig. Op basis van het rapport oordeelt de Geschillencommissie dat de optelsom van klachten geen grond biedt voor ontbinding van de koopovereenkomst. Het vertrouwen in een product kan door meerdere klachten worden aangetast, maar dit alleen is onvoldoende grond voor ontbinding van de koopovereenkomst.
De Geschillencommissie Tweewielers wijst het door de consument verlangde af. De koopovereenkomst blijft in stand.