De pagina wordt geladen...
De sleutels van een drie jaar oude Volvo maken geen of slecht contact met de auto en moeten worden vervangen. Een bekend probleem, volgens het autobedrijf. De consument wil niet betalen voor deze fabrieksfout en beroept zich op non-conformiteit. De Geschillencommissie oordeelt of hier inderdaad sprake van is.
De consument koopt in 2019 een Volvo. Als hij na zo’n drie jaar vijftigduizend kilometer heeft gereden, stapt hij met een klacht naar zijn autobedrijf. Zowel de sleutel als reservesleutel maken geen ‘contact’ met de auto, waardoor starten niet mogelijk is of soms pas na lange duur. Een medewerker van het bedrijf vertelt dat dit vaker bij het type auto voorkomt en dat de sleutels vervangen moeten worden. De consument is verbaasd dat dit gebrek bij een nog geen drie jaar oude auto voorkomt en vindt dat de auto niet voldoet aan de koopovereenkomst, omdat deze niet de eigenschappen bezit die voor normaal gebruik nodig zijn. Aangezien het gebrek vaker voorkomt bij het type auto, is er volgens de consument sprake van een fabrieksfout en komt de storing niet door het gebruik van de sleutels. De consument beroept zich op non-conformiteit en wil een kosteloze reparatie. Hij wil de factuur van vijfhonderd euro niet betalen en de schakelt de Geschillencommissie Voertuigen in.
Het autobedrijf heeft de auto bij een autodealer gebracht, waar de software aanwezig was voor het repareren en inlezen van de sleutels. Hierna was het probleem opgelost. De ondernemer vindt het onterecht dat de consument aanspraak maakt op non-conformiteit. Er is bij de koop twee jaar fabrieksgarantie en zes maanden BOVAG Garantie afgegeven. Beide garantieperiodes zijn verstreken. Dat het probleem vaker voorkomt, geeft aan dat het een producteigenschap is en niet een uitzonderlijk geval dat kan duiden op non-conformiteit. De ondernemer heeft alleen de nieuwe sleutels en het inleren ervan in rekening gebracht. De diagnose en transport naar de dealer zijn niet in rekening gebracht vanwege de relatie met de klant.
Om een beroep te kunnen doen op non-conformiteit moet duidelijk zijn dat er een gebrek is aan de auto en dat dit gebrek aanwezig was op het moment dat het voertuig is geleverd. Het is aan de consument om dit aan te tonen. Het niet werken van de sleutels kwam pas na drie jaar en meer dan vijftigduizend kilometers naar voren. Dat is volgens de Geschillencommissie onvoldoende bewijs om te concluderen dat er sprake was van gebrekkige sleutels bij de aflevering. Dat een medewerker heeft verteld dat dit probleem vaker bij deze sleutels voorkomt, maakt het oordeel van de commissie niet anders. Deze mededeling hoeft niet te gelden als een opmerking op basis waarvan de consument bepaalde eigenschappen van de auto of sleutels en de reparatie ervan mocht verwachten.
De Geschillencommissie Voertuigen oordeelt dat de klacht van de consument ongegrond is. De consument moet het bedrag van vijfhonderd euro voor de nieuwe sleutels betalen aan de ondernemer.