Bovag logo
Het geschil: Gloeiendhete kwestie
0%
Terug

Het geschil: Gloeiendhete kwestie

Wet- en regelgeving04 mei 2020 Leestijd: 3 min

De remschijven en -blokken van een auto zijn net vervangen, als de klant terugkomt bij het autobedrijf. De reden: een roodgloeiende remschijf. Moet de ondernemer of de consument hiervoor betalen? De Geschillencommissie doet een uitspraak in deze zaak.

DE ZAAK

Een consument komt voor een apk bij een BOVAG-garage en laat daar de remschijven- en blokken van zijn auto vervangen voor een bedrag van € 1.782,95. Ruim een week later rijdt de echtgenote van de consument met de auto naar haar werk en tijdens de rit wordt de rechterremschijf roodgloeiend heet. Het autobedrijf vervangt vervolgens de voorste twee remklauwen en brengt daarvoor de kosten van maar één remklauw in rekening. Maar, de klant wil dit bedrag van € 261,- terug.

DE UITSPRAAK

De kwestie komt terecht bij De Geschillencommissie Voertuigen. Deze schakelt een deskundige in, die onder andere in gesprek gaat met de ondernemer, de klant en een leverancier. De consument geeft de oude remklauwen aan de expert om te bekijken. Deze zijn in goede staat, er zit alleen wat roest aan de buitenzijde en dat is niet ongebruikelijk. De remklauwen worden in een bankklem gezet, waarna de zuigers met perslucht worden verwijderd. Dit gaat zonder weerstand. Aan de binnenkant van één remklauw wordt wat stof in de remvloeistofrestanten gevonden. Aan een van de zuigers is een licht spoor van klemming waar te nemen, maar na wrijven met een doekje is het nog nauwelijks zichtbaar. De deskundige geeft aan dat bij het herstel van een afwijking aan het remsysteem tenminste één remklauw moet worden vervangen. Dat de ondernemer twee remklauwen heeft vervangen, is technisch gezien begrijpelijk. Het is namelijk niet duidelijk welke remklauw (deels) geblokkeerd is geweest. De kostprijs van één onderdeel is volgens de leverancier € 234,90, inclusief btw. De deskundige berekent dat het vervangen van twee remklauwen ongeveer € 681,17 kost, inclusief btw. De Geschillencommissie besluit dat de ondernemer niks aan de consument hoeft te betalen. Hierbij weegt mee dat hij maar één van de twee remklauwen gefactureerd heeft en dat deze kosten niet bovenmatig waren. De klant is niet bij de zitting en kon daardoor geen vragen van de commissie beantwoorden of een reactie geven. De ondernemer is wel aanwezig. Hij vertelt daar dat niet duidelijk was wat de oorzaak van het warmlopen van de remschijf is, ook niet welke van de remklauwen defect was. De Geschillencommissie beaamt dat de deskundige nauwelijks sporen van klemming op de zuigers heeft waargenomen en dat het technisch juist was om beide remklauwen te vervangen nadat een remklauw door een zuiger was geblokkeerd.

Door gebruik te maken van onze website geeft U toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.