Garantie

Laatste update 14 september 2021 Leestijd: 7 min

Een product of dienst moet aan bepaalde eigenschappen voldoen. Deze eigenschappen kunnen volgen uit dat wat de verkoper heeft toegezegd via (reclame over) zijn commerciële garantie, of uit een wet die eist dat een product aan redelijke verwachtingen zou moeten voldoen. Een product dat deze eigenschappen vervolgens niet blijkt te hebben, zal hersteld of vervangen moeten worden, de aankoopprijs zal (deels) terug moeten worden betaald, of een schadevergoeding is aan de orde.

In dit dossier worden twee vormen van garantie beschreven, namelijk; Non-conformiteit ook wel 'wettelijke garantie' genoemd en BOVAG Garantie: 
  • Non-conformiteit (wettelijke garantie): Conformiteit betekent dat het afgeleverde product voldoet aan de koopovereenkomst. Non-conformiteit houdt in dat het afgeleverde product niet voldoet aan de verwachtingen die de klant daar redelijkerwijs van mocht hebben. Welke verwachtingen een klant redelijkerwijs van dat product mag hebben, moet per specifiek geval worden vastgesteld op basis van alle geldende omstandigheden. In de regel mag een koper verwachten dat het product geschikt is voor normaal gebruik, en soms ook voor bijzonder gebruik. Wettelijke garantie kan eveneens relevant worden wanneer er werkzaamheden zijn verricht, bijvoorbeeld wanneer een gekocht product geïnstalleerd moest worden en dat niet goed is gegaan. Met de non-conformiteitsregeling wil de wetgever bescherming bieden aan consumenten. U kunt non-conformiteit niet uitsluiten richting consumenten.
  • BOVAG Garantie: Met BOVAG Garantie is de consument verzekerd van garantie op de aankoop of op de reparatie en het onderhoud van een voertuig (-onderdeel). Onder de BOVAG Garantie op de aankoop van een gebruikt voertuig vallen gebreken die binnen de garantieperiode zijn ontstaan of gebreken die niet waarneembaar waren bij de aankoop. Het moet echt gaan om een gebrek. Met andere woorden: het onderdeel is kapot en het voldoet niet meer aan de norm die de fabrikant heeft voorgeschreven. Bij slijtage van een onderdeel dat nog binnen de norm valt, is er geen sprake van een gebrek. Uitzonderingen op de garantie zijn ruiten, radio, banden en accessoires. Onder de BOVAG reparatie en onderhoudsgarantie wordt gegarandeerd dat opdrachten met goed vakmanschap zijn gedaan en met goede materialen. Uitzonderingen op deze garantie kunnen aan de orde zijn als een consument zelf te versleutelen onderdelen of te gebruiken werkmethodes heeft geleverd. Noodreparaties zijn hierbij uitgezonderd. Problemen die wel waren ontdekt maar te laat zijn gemeld, of bepaalde gevallen waarin de reparateur niet zelf de kans had gekregen om een probleem op te lossen (bijvoorbeeld wanneer een derde aan het gerepareerde / onderhouden product heeft gesleuteld zonder directe noodzaak). 

Let op: per 1 januari 2022 wijzigt (naar verwachting) de garantietermijn. Deze termijn wordt verlengd van 6 naar 12 maanden. Dit betekent dat u conform de wet 12 maanden garantie moet geven. Deze garantie kunt u niet uitsluiten. Klik hier voor de meest gestelde vragen over garantie.

Verder lezen?

Dossiers met dezelfde categorie

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring