Bovag logo
BOVAG Garantie bij aankoop Auto
0%

BOVAG Garantie

Laatste update 29 april 2024Leestijd: 7 min

01BOVAG Garantie bij aankoop Auto

Met BOVAG Garantie is de consument verzekerd van garantie op de aankoop van een voertuig. Onder BOVAG Garantie op aankoop vallen gebreken die met normaal gebruik binnen de garantieperiode zijn ontstaan waaronder significante slijtagesporen en gebreken die niet waarneembaar waren bij de aankoop. Het moet echt gaan om een gebrek. Met andere woorden: het onderdeel is kapot en het voldoet niet meer aan de norm die de fabrikant heeft voorgeschreven. Uitzonderingen op de garantie zijn bijvoorbeeld ruiten, radio, banden en accessoires.

LET OP! Heeft u moeite om uit te leggen wat het verschil is tussen ‘wettelijke garantie en de BOVAG Garantie? In bijgaande flyer staat het helder op een rij. Print hem uit, druk hem af of verstrek hem digitaal aan uw klanten.


12 maanden BOVAG Garantie

Met ingang van 1 juni 2022 is de BOVAG-garantietermijn twaalf maanden. Aanleiding is de gewijzigde Europese wetgeving van de omkering van de bewijslast bij wettelijke garantie die sinds april 2022 twaalf maanden is. Uw klanten hebben dus een extra reden om voor u als BOVAG-bedrijf te kiezen als u ze één jaar BOVAG Garantie aanbiedt.

Het verschil tussen wettelijke- en BOVAG Garantie wordt in onderstaande animatievideo heel duidelijk uitgelegd.

Kansen en uitdagingen

BOVAG Garantie biedt volop commerciële kansen, maar brengt ook uitdagingen met zich mee. Klanten kunnen immers na aankoop één jaar lang een beroep doen op garantie. Zorg daarom dat u inzicht heeft in uw bedrijfsvoering. Neem bijvoorbeeld uw inkoop- en verkoopbeleid en uw bedrijfsrendement onder de loep. Weet hoeveel garantiekosten u gemiddeld heeft per voertuig en waar u winst op maakt.

Wettelijke garantie is leidend

Verkopen zonder BOVAG Garantie lijkt wellicht verleidelijk, maar helpt u niet: de wettelijke garantie is leidend en kunt u richting consumenten niet afkopen of uitsluiten. Zie BOVAG Garantie vooral als een commerciële kans: het BOVAG-keurmerk staat per slot van rekening voor betrouwbaarheid, een ideaal uitgangspunt voor klantenbinding. Een groot vast klantenbestand geeft u meer waarborg voor de toekomst

Zekerheid voor de toekomst

Wilt u meer zekerheid dan kunt u zich indekken tegen onvoorspelbare kosten en uw garantierisico afdekken. Bij Autotrust (onderdeel van Bovemij) kunt u terecht voor BOVAG Garantie-dekkingsproducten, speciaal ontwikkeld voor BOVAG-autobedrijven. Meer informatie daarover staat op Autotrust. Wellicht is het ook mogelijk om uw financiële buffer te verhogen, bijvoorbeeld door een ‘garantiepotje’ te maken. Uw boekhouder / accountant kan u meer vertellen over de fiscale mogelijkheden.

Belangrijk om te weten

  • Het is aan te raden dat u BOVAG Garantie geeft op al uw occasions. Niet alleen past dat bij uw BOVAG-lidmaatschap, uw klanten verwachten het ook. Het BOVAG Keurmerk staat immers voor vertrouwen: daar hoort BOVAG Garantie ook bij. U bent echter niet verplicht BOVAG Garantie aan te bieden op gebruikte auto's - ook niet bij auto's boven de € 4.500,00.
  • Als u BOVAG Garantie geeft, bent u gebonden aan de bijbehorende voorwaarden en die schrijven minimaal twaalf maanden garantie voor.
  • Als u de term BOVAG Garantie hanteert, moet u de bijbehorende voorwaarden gebruiken. U kunt niet van alles - zoals bijvoorbeeld motor en bak - uitzonderen van de garantie.
  • U kunt het recht op wettelijke garantie van een consument niet afkopen of met teksten op de koopovereenkomst uitsluiten. Wat u verkoopt moet dus wettelijk aan de koopovereenkomst en de redelijke verwachtingen voldoen. Die redelijke verwachtingen kunt u wel proberen bij te stellen door het opnemen van specifiek voor die auto bedoelde teksten. Het is nuttig om op voorhand nadrukkelijk op de koopovereenkomst te vermelden welke specifieke afwijkende kenmerken er zijn aan de auto ten tijde van de aankoop. Bijvoorbeeld dat de airco het niet meer doet of dat er iets anders aan de hand is waar de consument anders niet op bedacht hoeft te zijn. Met de nieuwe regels zijn er nieuwe voorwaarden aan verbonden over hoe die tekst op de overeenkomst er uit moet zien. Dat heet de dubbele uitdrukkelijkheidstoets. De consument moet namelijk van die bijzonderheden weten én hij moet ze hebben aanvaard. Maak hier dus ruimte voor op uw koopovereenkomst. De BOVAG-koopovereenkomst is hier al op ingericht. U kunt de BOVAG koopovereenkomst vinden op mijn.bovag.nl/voorwaarden. Een papieren versie is te bestellen via bovagledenwinkel.nl.
  • Ook kunt u het wettelijk recht van de consument op het uitvoeren van updates door uw bedrijf uitsluiten. De consument moet hier wél uitdrukkelijk mee instemmen anwege de zogeheten dubbele uitdrukkelijkheidstoets: een nieuwe regel in de wet). Vermeld dit dus op de koopovereenkomst. De vernieuwde koopovereenkomst van BOVAG is er al op ingericht. De nieuwe regels gaan er wel van uit dat u dus later kunt aantonen wat u bent overeengekomen over die updates. En als u het recht op updates niet (of niet op de goede manier) uitsluit, moet u de consument dus ook informeren over nieuwe updates die bij of via u te verkrijgen zijn. Als u dat per email doet, moet dat gelet op de privacy wetgeving wel mogen (toestemming bijvoorbeeld). U kunt de BOVAG-koopovereenkomst vinden op mijn.bovag.nl/voorwaarden bij het betreffende vervoermiddel. Een papieren versie is te bestellen via bovagledenwinkel.nl.
  • Het voordeel van uw BOVAG-lidmaatschap is dat uw klant aanspraak kan maken op BOVAG Hulp bij klachten, de Geschillencommissie en de Nakomingsgarantie van BOVAG bij (wettelijke) garantie. Het kan gebeuren dat uw klant niet tevreden is over uw bedrijf en dat u er samen niet uitkomt. Hulp bij klachten op bovag.nl biedt dan uitkomst, uw klant kan in zo’n geval daar contact mee opnemen. De BOVAG Bemiddelaars van Hulp bij klachten zijn onafhankelijk, deskundig en proberen met een oplossing te komen die voor u beiden aanvaardbaar is. De BOVAG bemiddelaars adviseren in geschillen bij BOVAG Garantie, non-conformiteit (oftewel wettelijke garantie) en de Algemene Voorwaarden van BOVAG. Dat bespaart u tijd en mogelijke escalatie van het geschil. Voor klanten en BOVAG-leden is BOVAG Bemiddeling op werkdagen tussen 8.30 uur en 17.00 uur bereikbaar op 030-65 95 395 (lokaal tarief).
Algemene voorwaarden BOVAG Garantie op aankoop

Veelgestelde vragen

Nee, dat is richting een particuliere klant niet mogelijk. Wat u ook op een koopovereenkomst zet, een particuliere klant kan altijd een beroep doen op de wettelijke conformiteitsregels.

Nee, deze garantie en de invulling daarvan staat vast. Deze kunt u niet naar eigen inzicht aanpassen. Vanaf 1 juni 2022 is BOVAG Garantie 12 maanden. Punt. Ook zoiets als zes maanden BOVAG Garantie op 'draaiende delen' bestaat niet. Het staat u vrij om op persoonlijke titel dat soort garanties te bieden. Maar zodra u de naam 'BOVAG Garantie' gebruikt, bent u gehouden aan de voorwaarden van BOVAG Garantie. Dat onderscheidt u van niet-BOVAG-bedrijven die dat niet mogen.

Bij een gebruikte auto kan dat. Bij alle overige voertuigen, kan het alleen als de klant er om vraagt. In het laatste geval moet u expliciet op de koopovereenkomst vermelden dat afgezien is van BOVAG Garantie. Afspraken expliciet maken op de koopovereenkomst is overigens altijd een goed idee.

Uit de praktijk blijkt dat de kans op een defect na zes maanden iets afneemt. Aan de andere kant liggen de gemiddelde kosten per schade na zes maanden wel hoger dan de kosten in de eerste zes maanden. Daarnaast is de kans op een schade groter dan € 2.000,- significant hoger tussen zes en twaalf maanden in vergelijking tot de eerste zes maanden. Verder scheelt dat natuurlijk enorm per merk en model. Het hangt ook af van kilometrage, gebruik en het al dan niet doen van een grondige check bij inkoop.

Jazeker, dat kan op verschillende manieren. Veel bedrijven werken al met een eigen voorziening voor garantieclaims. Bijvoorbeeld met een 'garantiepotje'. Het verdient de aanbeveling uw financiële buffer te verhogen binnen de fiscale grenzen. Uw boekhouder of accountant kan u hier meer over vertellen. Heeft u nog niet zo’n voorziening, dan is het het overwegen waard deze aan te leggen. Neem ook uw inkoop- en verkoopbeleid nog eens onder de loep: weet bijvoorbeeld hoeveel garantiekosten u gemiddeld heeft per voertuig en waar u winst op maakt. Of zet bijvoorbeeld gebruikte voertuigen met een hoger risico eerder door naar de handel, in plaats van het aan te bieden aan een particulier. Onze BOVAG-adviseurs kijken graag met u mee. Verkopen zonder BOVAG Garantie is wellicht verleidelijk, maar zal qua risico niet veel helpen, omdat de wettelijke garantie leidend is en de klant daar nog steeds een beroep op kan doen. Dat is wellicht wat omslachtiger, maar het risico is er niet minder om. En die wettelijke garantie kunt u richting een particuliere klant niet uitsluiten

Non conformiteit (wettelijke garantie) is relevant wanneer je een overeenkomst sluit waarin de consument zowel iets koopt als dat hij afspreekt dat het door of onder de verantwoordelijkheid van de verkoper gekochte product ook wordt geïnstalleerd. Niet op al het werk dat u verricht zullen de wettelijke regels rond non conformiteit van toepassing zijn. De garantietermijn van BOVAG op reparatie en onderhoud is zes maanden gebleven. Het kan voorkomen dat de termijn van de omkering van de bewijslast wegens wettelijke garantie nog doorloopt, wanneer er geen reparatie garantie meer is..

Het is al jaren niet meer verplicht om BOVAG Garantie te geven op auto's. Al zien we natuurlijk het liefst dat u dat wel doet, het onderscheidt u als BOVAG-bedrijf immers van andere bedrijven. Maak op de koopovereenkomst goed duidelijk of u wel of geen BOVAG Garantie geeft. Om onduidelijkheden achteraf te voorkomen.

Op gebruikte motoren is BOVAG Garantie verplicht vanaf 3.000 euro, of bij een lager bedrag als dat minimaal 35% van de nieuwwaarde is. Bij caravans is dat bedrag € 3.500,-, bij vouwwagens € 2.000,-, bij campers € 30.000,- en bij gebruikte fietsen € 250,-. Bij bromfiets, scooter en snorfiets geldt: het verkoopbedrag van het gebruikte voertuig moet tenminste de helft bedragen van de oorspronkelijke catalogusprijs.

Ja hoor, dat mag, dat is geheel aan u. Daar gaat BOVAG niet over.

Overigens, voor wettelijke garantie mag u niet laten betalen, want die is wettelijk vastgelegd en geldt dus altijd!

Let op: voor de consument moet duidelijk zijn wat de niet vermijdbare kosten zijn. Dus alles waarvan een bedrijf vindt dat betaald moet worden voor er met een auto kan worden weggereden, is onvermijdbaar en moet in de verkoopprijs zijn opgenomen. BOVAG Garantie hoeft bij een auto niet verplicht te worden verstrekt.

Ja, bij gebruikte auto’s mag u afzien van het geven van BOVAG Garantie. Leg dat bij voorkeur goed vast op de koopovereenkomst. Wettelijke garantie kan en mag u niet uitsluiten, want die is wettelijk vastgelegd en geldt dus altijd.

BOVAG Garantie op gebruikte fietsen, caravans, motoren en scooters mag u boven een bepaald bedrag niet uitsluiten:

  • Caravan: €3.500,-.
  • Vouwwagen: €2.000,-
  • Camper: €30.000,-
  • Fiets: €250,-
  • Bromfiets, scooter en snorfiets: tenminste de helft van de oorspronkelijke catalogusprijs.
  • Motorfiets: tenminste 35% van de oorspronkelijke cataloguswaarde van deze motorfiets als het aankoopbedrag dan minimaal €3.000,- bedraagt.

Nee, want de BOVAG Garantie en ook de wettelijke garantie is gebonden aan een bepaalde periode. Je mag dan niet eigenhandig allerlei beperkingen inbouwen. Als u bij Autotrust het verzekeringsproduct ‘Risicodekking BOVAG Garantie’ afsluit, geldt er wel een kilometerbeperking van 20.000 km per jaar. Meer informatie hierover vindt u op: https://www.autotrust.nl/bovag.

Ja hoor dat mag, daar gaat BOVAG niet over. Feit is wel dat als een klant van een bepaald pakket NIET kan afzien, dat het bedrag van dat pakket dan in de geadverteerde prijs moet zitten. Dus als u altijd een afleverpakket aanbiedt en in rekening brengt, dan moeten die kosten in de geadverteerde prijs zitten. Kan een klant van dat afleverpakket afzien, dan hoeft dat niet.

Ja, er bestaat zoiets als 'wettelijke garantie', feitelijk de regels rond conformiteit, die zeggen dat een product moet doen wat je er als koper redelijkerwijs van mag verwachten. Is dat niet zo, dan kan de koper altijd verhaal halen bij de verkoper en staat deze extra sterk binnen een bepaalde periode waarin de wet de bewijspositie van de koper heeft verhoogd (per 27 april 2022 is dat dus 12 maanden). Al dan niet via de rechtsbijstandverzekering, al dan niet via de rechter. Afzien van BOVAG Garantie ontslaat u dus niet van de verantwoordelijkheid een deugdelijk product te verkopen en een eventueel probleem op tijd en zonder enige overlast op te lossen voor de klant.

Voor de zakelijke bedrijfsauto's is de BOVAG Garantie zes maanden. (De zakelijke autovoorwaarden van BOVAG zijn niet verplicht om te gebruiken. Hiervoor geldt slechts het advies dit te doen. Deze zakelijke BOVAG autovoorwaarden vormen ook niet de basis voor enige BOVAG aankoopgarantie op een bedrijfsauto.)

Bijvoorbeeld de bakker of de slager kan een auto voor zichzelf als privépersoon kopen, maar kan dit ook doen voor zijn bedrijf. In het ene geval is het een consument waarbij de particuliere voorwaarden van kracht zijn, in het andere geval is het een zakelijke klant waarbij de zakelijke voorwaarden van kracht zijn. Ook iemand met een eenmanszaak of een zzp’er is een zakelijke klant als de auto zakelijk wordt aangeschaft, maar is een consument als de auto particulier wordt aangeschaft.

Het is van belang op de koopovereenkomst aan te geven of het om een particuliere of zakelijke koop gaat. Door dit goed op papier te zetten voorkomt u misverstanden met uw klanten. Ook voorkomt u dat u onnodig een zakelijke klant toegang geeft tot rechten die voor consumenten bedoeld zijn.

BOVAG heeft specifieke particuliere en zakelijke koopovereenkomsten die u kunt gebruiken. Deze vindt u op mijn.bovag.nl/voorwaarden. Op de koopovereenkomst kunt u de juiste voorwaarden van toepassing verklaren. Om het u makkelijk te maken zijn op de BOVAG-koopovereenkomsten de juiste particuliere en zakelijke voorwaarden al bijgevoegd.

Als u de particuliere voorwaarden van toepassing verklaart, dan kan uw bedrijf BOVAG Garantie (oftewel aankoopgarantie) geven en is het consumentenrecht, zoals onder meer de ‘wettelijke garantie’, van kracht op de overeenkomst. Als het een zakelijke koop is en u de zakelijke voorwaarden van toepassing verklaart, dan is er geen sprake van BOVAG Garantie en is in de voorwaarden bijvoorbeeld de ‘wettelijke garantie’ uitgesloten. Schriftelijk kunnen er over de uitsluitingen andere afspraken worden gemaakt. Op viaBOVAG.nl bent u voor wat betreft bedrijfswagens verplicht minimaal zes maanden BOVAG Garantie te geven.

Meer informatie vindt u in dit informatieblad

Dat staat niet in de BOVAG Garantie, maar op grond van de wet en ook op grond van de BOVAG algemene autovoorwaarden geldt dat er geen sprake mag zijn van ernstige overlast door reparatie en dat de ondernemer op passende wijze in de vervoersbehoefte van de consument moet voorzien. De ondernemer zal (samen met de consument) dus een passende oplossing moeten bedenken. Dat kan gratis vervangend vervoer zijn, of maak het vervangende vervoer deels gratis/ deels tegen een redelijke vergoeding. Maar ook het geven van een lift, meegeven van een leenfiets, het vergoeden van een treinkaartje kunnen gelet op de autovoorwaarden aan de orde zijn.

Hierover staat niets in de BOVAG Garantie. Op grond van de wet geldt dat er geen sprake mag zijn van ernstige overlast voor de consument wanneer deze gebruik maakt van zijn ‘wettelijke garantie’. De ondernemer zal (samen met de consument) dus een passende oplossing moeten bedenken en dit zou kunnen betekenen dat een auto op kosten van de ondernemer wordt afgesleept.

Dowload hier de flyer 'Grip op Garantie' en de flyers voor uw klanten waarin het verschil tussen de wettelijke garantie en de BOVAG Garantie is uitgelegd:

Verder lezen?

Dossiers met dezelfde categorie

Bezig met laden...
Door gebruik te maken van onze website geeft U toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.