Bovag logo
Non-conformiteit, ‘wettelijke garantie’
0%

BOVAG Garantie

Laatste update 01 januari 2020Leestijd: 9 min

03Non-conformiteit, ‘wettelijke garantie’

Geeft u bij de verkoop geen BOVAG Garantie? Of is de verstrekte garantie inmiddels verstreken? Ook dan kan een klant u aansprakelijk stellen voor gebreken van het geleverde product. In beide gevallen kan hij een beroep doen op de wettelijke regeling van non-conformiteit (artikel 7:17 Burgerlijk Wetboek), in de volksmond ook wel de ‘wettelijke garantie’ genoemd. De termijn van wettelijke garantie van de omgekeerde bewijslast is 12 maanden. Deze vorm van garantie kunt u niet uitsluiten. In navolging op de wettelijke garantie is de BOVAG-garantietermijn ook 12 maanden.

LET OP! Heeft u moeite om uit te leggen wat het verschil is tussen ‘wettelijke garantie en de BOVAG Garantie? In bijgaande flyer staat het helder op een rij. Print hem uit, druk hem af of verstrek hem digitaal aan uw klanten.

Wat is non-conformiteit?

Non-conformiteit betekent dat het afgeleverde product niet voldoet aan de verwachtingen die de klant daar redelijkerwijs van mocht hebben. Welke verwachtingen een klant redelijkerwijs van dat product mag hebben, moet per specifiek geval worden vastgesteld, op basis van alle geldende omstandigheden. In de regel mag een koper verwachten dat het product geschikt is voor normaal gebruik. Als in de koopovereenkomst is voorzien in bijzonder gebruik (bijvoorbeeld een auto die een caravan van een bepaald gewicht moet kunnen trekken) dan moet dat ook mogelijk zijn. Hierbij moet bijvoorbeeld worden gekeken naar de aard van de zaak, de verkoopprijs en mededelingen die de verkoper over het product heeft gedaan. Het is belangrijk dat u geen onjuiste verwachtingen wekt. U kunt afspraken, informatie en bijzonderheden het beste vastleggen in de

koopovereenkomst

. Bij wettelijke garantie is er de ‘dubbele uitdrukkelijkheidstoets’. U kunt zich niet zo snel verweren door te roepen dat de klant beter onderzoek had moeten doen naar bepaalde eigenaardigheden van het gekochte product. Ook is er automatisch een recht op updates. Wilt u toch geen updates geven, of is er iets bijzonders met dit specifieke product aan de hand, wat de consument eigenlijk niet zou hoeven te verwachten? Dan moet u dit op de koopovereenkomst zetten én de consument moet accepteren dat er geen updates zullen volgen of dat het gekochte niet aan alle objectieve eisen voor conformiteit voldoet. Dat laatste is aan de orde als er bijvoorbeeld een bepaald specifiek kenmerk aan het voertuig ontbreekt. Of er zit bijvoorbeeld wel een airco in, maar die doet het niet.

Uitsluiten non-conformiteit

Met de non-conformiteitsregeling wil de wetgever bescherming bieden aan consumenten. U kunt non-conformiteit niet uitsluiten richting consumenten. Een particuliere klant kan dus altijd een beroep doen op non-conformiteit. Ook zakelijke klanten kunnen een beroep doen op non-conformiteit. Bij zakelijke klanten kunt u non-conformiteit wel (schriftelijk) uitsluiten. Dit kan op uw zakelijke koopcontract of in de zakelijke algemene voorwaarden.

Bewijslast

Stel dat u een product verkoopt aan een consument en dat deze consument zich binnen 12 maanden na levering van dit product beroept op non-conformiteit. Dan moet u als verkoper bewijzen dat er géén sprake is van een non-conform/gebrekkig product. Na deze 12 maanden ligt de bewijslast dat sprake is van non-conformiteit bij de consument.

Verkoopt u een product aan een zakelijke partij en is non-conformiteit niet schriftelijk uitgesloten? Dan geldt deze ‘omgekeerde bewijslast’ niet. De zakelijke wederpartij die zich op non-conformiteit beroept, moet altijd zelf aantonen dat het product niet de eigenschappen bezit die zij daar redelijkerwijs van mocht verwachten.

Herstel, vervanging of ontbinding?

Stel dat wordt vastgesteld dat er inderdaad sprake is van non-conformiteit. Dan kan de koper (een consument of een zakelijke koper) op grond van non-conformiteit van u verlangen dat u het gebrek herstelt, of dat u het gebrekkige product vervangt. Dit moet kosteloos gebeuren, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper. Ook zijn er nog andere claims mogelijk op basis van in de wet omschreven rechten. Denk bijvoorbeeld aan het recht op schadevergoeding. Of aan het recht van de klant om betaling van een nog openstaande factuur op te schorten (opschortingsrecht).

Bent u niet in staat het gebrek op te lossen door vervanging of herstel? Of kan dat redelijkerwijs niet van u worden gevraagd, bijvoorbeeld omdat u hiervoor kosten moet maken die in geen verhouding staan tot de waarde van het geleverde? Dan kan de klant de koop ontbinden of de koopprijs omlaag brengen. Soms kan de klant al meteen (een deel) ontbinden. De klant kan dat direct doen (zonder u de kans te geven tot herstel of vervanging) wanneer het om een ernstig gebrek gaat. Wanneer die ernst er is, is lastig aan te geven en dat zal waarschijnlijk verder moeten blijken uit vonnissen van het Hof van Justitie van de Europese Unie, of aan de rechters of geschillencommissies van Nederland.

Het is wel belangrijk dat een klant tijdig klaagt over een gebrek. De wet stelt dat een consument binnen ‘bekwame tijd’ nadat hij het gebrek heeft ontdekt, hierover bij de verkoper moet klagen. Doet hij dat niet? Dan verliest hij in de regel al zijn rechten om een beroep te doen op non-conformiteit. Letterlijk staat er in de wet dat een melding binnen 2 maanden na ontdekking tijdig is. In een bepaalde situatie kan ook een melding na die 2 maanden tijdig zijn.

Zakelijke klanten moeten klagen binnen bekwame tijd nadat zij het gebrek hebben ontdekt of redelijkerwijs hadden behoren te ontdekken. Dat is niet nader ingevuld.

Regres

Non-conformiteit is er om de consument te beschermen tegen ondeugdelijke producten; het recht van regres (artikel 7:25 Burgerlijk Wetboek) zorgt ervoor dat de schade zoveel mogelijk ten laste komt van de producent of leverancier van ondeugdelijke producten.

Wordt u als verkoper door een klant terecht aangesproken op grond van non-conformiteit? En heeft u het betreffende product zelf van een zakelijke partij betrokken (bijvoorbeeld een importeur, fabrikant of handelaar)? Dan kunt u uw schade verhalen op deze voorschakel in de handelsketen. Dit recht kan niet contractueel worden beperkt.

Wilt u uw zakelijke voorganger aanspreken op basis van regres? Betrek hem dan in een vroeg stadium bij het geschil. Wij hebben 2 conceptbrieven opgesteld die u aan uw zakelijke voorschakel kunt sturen.

Tips:

  • Bij het vaststellen of er sprake is van non-conformiteit wordt gekeken naar alle relevante omstandigheden. Zorg dus dat u de gemaakte afspraken goed vastlegt op de koopovereenkomst. Doe dit op de juiste manier (dubbele uitdrukkelijkheidstoets: informeren door u en acceptatie door de consument).
  • Informeer de klant goed over het te leveren product en schep geen onjuiste verwachtingen. Met name over producteigenschappen waarvan de klant voor het sluiten van de koop laat merken dat deze belangrijk voor hem zijn. Denk ook aan het recht op updates.
  • Stelt de klant dat er sprake is van non-conformiteit? Vraag de klant dan met het product langs te komen, zodat u zelf kunt constateren of daarvan inderdaad sprake is. In de regel (wanneer het niet om een te ernstig gebrek gaat) moet de consument u als verkoper eerst de gelegenheid geven om het gebrek zo nodig op te lossen via herstel of vervanging. Afhankelijk van uw bevindingen bij een onderzoek van de occasion kunt u de vervolgstappen vaststellen.
  • Ontvangt u een schriftelijke aanmaning? Neem deze serieus en vraag uw klant langs te komen. Als u namelijk weigert iets te doen, dan geeft de wet uw klant de mogelijkheid om het gebrek op uw kosten te laten herstellen bij een derde.
  • Verschilt u met de klant van mening of er sprake is van non-conformiteit en heeft u een rechtsbijstandverzekering? Schakel deze dan in en bespreek het plan van aanpak. Als u uw verzekering te laat inschakelt, neemt deze uw zaak misschien niet meer in behandeling.
  • Heeft u het product zakelijk betrokken en doet de klant een beroep op non-conformiteit? Neem dan contact op met uw zakelijke voorschakel. Op basis van het regresrecht kunt u schade als gevolg van non-conformiteit succesvol bij hem neerleggen. Het is verstandig deze partij vroegtijdig te betrekken in het vinden van een oplossing.

Veelgestelde vragen

In het algemeen zeggen de wettelijke conformiteitsregels, die in de volksmond 'wettelijke garantie' worden genoemd' dat een gekocht product moet doen wat de koper er redelijkerwijs van mag verwachten. Een ondeugdelijk product is dan een product dat tekort is meegegaan bij normaal gebruik. Een redelijk vaag begrip, maar wel een begrip waarop die wettelijke garantie is gebaseerd. In de praktijk betekent dat, dat u als verkoper de eerste 12 maanden na aankoop bij een klacht van de koper moet aantonen dat er geen sprake is van een terechte klacht. Lukt dat niet, dan moet u als verkoper het probleem op tijd en zonder ernstige overlast oplossen. Dat geldt voor alle soorten consumentenproducten, van auto tot caravan en van fiets tot aanhangwagen.

Nee, dat is richting een particuliere klant niet mogelijk. Wat u ook op een koopovereenkomst zet, een particuliere klant kan altijd een beroep doen op de wettelijke conformiteitsregels.

Non conformiteit (wettelijke garantie) is relevant wanneer je een overeenkomst sluit waarin de consument zowel iets koopt als dat hij afspreekt dat het door of onder de verantwoordelijkheid van de verkoper gekochte product ook wordt geïnstalleerd. Niet op al het werk dat u verricht zullen de wettelijke regels rond non conformiteit van toepassing zijn. De garantietermijn van BOVAG op reparatie en onderhoud is zes maanden gebleven. Het kan voorkomen dat de termijn van de omkering van de bewijslast wegens wettelijke garantie nog doorloopt, wanneer er geen reparatie garantie meer is..

In het algemeen zeggen de wettelijke conformiteitsregels, die in de volksmond wettelijke garantie worden genoemd, dat een gekocht product moet doen wat de koper er redelijkerwijs van mag verwachten. Een ondeugdelijk product is dan een product dat tekort is meegegaan bij normaal gebruik. Een redelijk vaag begrip, maar wel een begrip waarop die wettelijke garantie is gebaseerd. In de praktijk betekent het dat u als verkoper de eerste 12 maanden na aankoop bij een klacht van de koper moet aantonen dat er geen sprake is van een terechte klacht. Lukt dat niet, dan moet u als verkoper het probleem op tijd en zonder enige overlast oplossen.

Bij BOVAG Garantie wordt er echt iets gedurende een bepaalde tijd gegarandeerd (behalve de uitzonderingen). Je weet dus vooraf redelijk goed waar je aan toe bent als er iets kapot gaat. De consument hoeft niet te vrezen dat de ondernemer bewijs levert dat een bepaald defect wel verwacht had mogen worden en heeft zekerheid dat hij garantie heeft (dit wordt ook wel de ‘geen gezeur garantie’ genoemd). Met conformiteit is het altijd maar de vraag of je kans van slagen hebt als er iets kapot gaat, aangezien het een grijs gebied is.

Voor de klant die kiest voor een BOVAG-bedrijf geldt bovendien dat hij of zij terecht kan bij BOVAG Hulp bij Klachten in geval van verschil van mening met de verkoper. Hij of zij hoeft niet naar de rechter. Als koper en verkoper er via Hulp bij Klachten niet uitkomen, is er ook nog de Geschillencommissie, die een bindende uitspraak doet, die BOVAG nakomt in de vorm van nakomingsgarantie. Allemaal ontzorging van de klant en daarmee wordt een BOVAG-bedrijf en kiezen voor BOVAG Garantie extra aantrekkelijk voor consumenten. Zoals ook blijkt uit consumentenonderzoek.

Garantieflyer voor uw klanten

Moeite om uit te leggen wat het verschil is tussen ‘wettelijke garantie en de BOVAG Garantie? In bijgaande flyer staat het helder op een rij. Print hem uit, laat hem drukken of verstrek hem digitaal aan uw klanten.

Wettelijke garantie vindt haar basis in Europese regels. Deze moeten vertaald worden in de nationale wetten van elk land. Bepaalde elementen moeten verplicht vanuit Europa identiek worden doorvertaald in de Nederlandse wet, bepaalde elementen niet. Zo is in Nederland een beroep op wettelijke garantie ongelimiteerd in tijd mogelijk. In veel andere landen heeft men gebruik gemaakt van de ruimte binnen de Europese regels om te stellen dat je deze vordering gedurende twee jaar hebt bij een nieuw product en gedurende één jaar bij een occasion. Dat staat dan in de nationale wetgeving van dat specifieke land zo bepaald.

Bijvoorbeeld de bakker of de slager kan een auto voor zichzelf als privépersoon kopen, maar kan dit ook doen voor zijn bedrijf. In het ene geval is het een consument waarbij de particuliere voorwaarden van kracht zijn, in het andere geval is het een zakelijke klant waarbij de zakelijke voorwaarden van kracht zijn. Ook iemand met een eenmanszaak of een zzp’er is een zakelijke klant als de auto zakelijk wordt aangeschaft, maar is een consument als de auto particulier wordt aangeschaft.

Het is van belang op de koopovereenkomst aan te geven of het om een particuliere of zakelijke koop gaat. Door dit goed op papier te zetten voorkomt u misverstanden met uw klanten. Ook voorkomt u dat u onnodig een zakelijke klant toegang geeft tot rechten die voor consumenten bedoeld zijn.

BOVAG heeft specifieke particuliere en zakelijke koopovereenkomsten die u kunt gebruiken. Deze vindt u op mijn.bovag.nl/voorwaarden. Op de koopovereenkomst kunt u de juiste voorwaarden van toepassing verklaren. Om het u makkelijk te maken zijn op de BOVAG-koopovereenkomsten de juiste particuliere en zakelijke voorwaarden al bijgevoegd.

Als u de particuliere voorwaarden van toepassing verklaart, dan kan uw bedrijf BOVAG Garantie (oftewel aankoopgarantie) geven en is het consumentenrecht, zoals onder meer de ‘wettelijke garantie’, van kracht op de overeenkomst. Als het een zakelijke koop is en u de zakelijke voorwaarden van toepassing verklaart, dan is er geen sprake van BOVAG Garantie en is in de voorwaarden bijvoorbeeld de ‘wettelijke garantie’ uitgesloten. Schriftelijk kunnen er over de uitsluitingen andere afspraken worden gemaakt. Op viaBOVAG.nl bent u voor wat betreft bedrijfswagens verplicht minimaal zes maanden BOVAG Garantie te geven.

Meer informatie vindt u in dit informatieblad

Meer informatie

Heeft u vragen? Of wordt u geconfronteerd met een non-conformiteitsclaim? Leden nemen voor meer informatie contact op met BOVAG Ledenadvies via 030 65 95 300 of

ledenadvies@bovag.nl

.

BOVAG Ledenadvies

Verder lezen?

Dossiers met dezelfde categorie

Bezig met laden...
Door gebruik te maken van onze website geeft U toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.