De pagina wordt geladen...

Bovag logo
Veelgestelde vragen over BOVAG Garantie, wettelijke garantie en non-conformiteit
0%

BOVAG Garantie

Laatste update 06 oktober 2025Leestijd: 0 min

07Veelgestelde vragen over BOVAG Garantie, wettelijke garantie en non-conformiteit

In het algemeen zeggen de wettelijke conformiteitsregels, die in de volksmond 'wettelijke garantie' worden genoemd' dat een gekocht product moet doen wat de koper er redelijkerwijs van mag verwachten. Een ondeugdelijk product is dan een product dat tekort is meegegaan bij normaal gebruik. Een redelijk vaag begrip, maar wel een begrip waarop die wettelijke garantie is gebaseerd. In de praktijk betekent het dat je als verkoper de eerste 12 maanden na aankoop bij een klacht van de koper moet aantonen dat er geen sprake is van een terechte klacht. Lukt dat niet, dan moet je als verkoper het probleem op tijd en zonder ernstige overlast oplossen. Dat geldt voor alle soorten consumentenproducten, van auto tot caravan en van fiets tot aanhangwagen.

In het algemeen zeggen de wettelijke conformiteitsregels, die in de volksmond wettelijke garantie worden genoemd, dat een gekocht product moet doen wat de koper er redelijkerwijs van mag verwachten. Een ondeugdelijk product is dan een product dat tekort is meegegaan bij normaal gebruik. Een redelijk vaag begrip, maar wel een begrip waarop die wettelijke garantie is gebaseerd. In de praktijk betekent het dat je als verkoper de eerste 12 maanden na aankoop bij een klacht van de koper moet aantonen dat er geen sprake is van een terechte klacht. Lukt dat niet, dan moet je als verkoper het probleem op tijd en zonder enige overlast oplossen.

Bij BOVAG Garantie wordt er echt iets gedurende een bepaalde tijd gegarandeerd (behalve de uitzonderingen). Je weet dus vooraf redelijk goed waar je aan toe bent als er iets kapot gaat. De consument hoeft niet te vrezen dat de ondernemer bewijs levert dat een bepaald defect wel verwacht had mogen worden en heeft zekerheid dat hij garantie heeft (dit wordt ook wel de ‘geen gezeur garantie’ genoemd). Met conformiteit is het altijd maar de vraag of je kans van slagen hebt als er iets kapot gaat, aangezien het een grijs gebied is.

Voor de klant die kiest voor een BOVAG-bedrijf geldt bovendien dat hij of zij terecht kan bij BOVAG Hulp bij Klachten in geval van verschil van mening met de verkoper. Hij of zij hoeft niet naar de rechter. Als koper en verkoper er via Hulp bij Klachten niet uitkomen, is er ook nog de Geschillencommissie, die een bindende uitspraak doet, die BOVAG nakomt in de vorm van nakomingsgarantie. Allemaal ontzorging van de klant en daarmee wordt een BOVAG-bedrijf en kiezen voor BOVAG Garantie extra aantrekkelijk voor consumenten. Zoals ook blijkt uit consumentenonderzoek.

Garantieflyer voor je klanten

Moeite om uit te leggen wat het verschil is tussen ‘wettelijke garantie en de BOVAG Garantie? In bijgaande flyer staat het helder op een rij. Print hem uit, laat hem drukken of verstrek hem digitaal aan je klanten.

Nee, dat is richting een particuliere klant niet mogelijk. Wat je ook op een koopovereenkomst zet, een particuliere klant kan altijd een beroep doen op de wettelijke conformiteitsregels.

Nee, deze garantie en de invulling daarvan staat vast. Deze kun je niet naar eigen inzicht aanpassen. Het staat je vrij om op persoonlijke titel andere of kortere garanties te bieden. Maar zodra je de naam 'BOVAG Garantie' gebruikt, ben je gehouden aan de voorwaarden van BOVAG Garantie. Dat onderscheidt je van niet-BOVAG-bedrijven die dat niet mogen.

Bij een gebruikte auto kan dat. Bij alle overige voertuigen kan het alleen als de klant erom vraagt. In het laatste geval moet je expliciet op de koopovereenkomst vermelden dat afgezien is van BOVAG Garantie. Afspraken expliciet maken op de koopovereenkomst is overigens altijd een goed idee.

Uit de praktijk blijkt dat de kans op een defect na zes maanden iets afneemt. Aan de andere kant liggen de gemiddelde kosten per schade na zes maanden wel hoger dan de kosten in de eerste zes maanden. Daarnaast is de kans op een schade groter dan € 2.000,- significant hoger tussen zes en twaalf maanden in vergelijking tot de eerste zes maanden. Verder scheelt dat natuurlijk enorm per merk en model. Het hangt ook af van kilometrage, gebruik en het al dan niet doen van een grondige check bij inkoop.

Dat kan op verschillende manieren. Veel bedrijven werken met een eigen voorziening voor garantieclaims. Bijvoorbeeld met een 'garantiepotje'. Het verdient de aanbeveling je financiële buffer te verhogen binnen de fiscale grenzen. Je boekhouder of accountant kan hier meer over vertellen. Heb je nog niet zo’n voorziening, dan is het het overwegen waard deze aan te leggen. Neem ook je inkoop- en verkoopbeleid nog eens onder de loep: weet bijvoorbeeld hoeveel garantiekosten je gemiddeld hebt per voertuig en waar je winst op maakt. Of zet bijvoorbeeld gebruikte voertuigen met een hoger risico eerder door naar de handel, in plaats van het aan te bieden aan een particulier. Onze BOVAG-adviseurs kijken graag met je mee. Verkopen zonder BOVAG Garantie is wellicht verleidelijk, maar zal qua risico niet veel helpen, omdat de wettelijke garantie leidend is en de klant daar nog steeds een beroep op kan doen. Dat is wellicht wat omslachtiger, maar het risico is er niet minder om. En die wettelijke garantie kun je richting een particuliere klant niet uitsluiten.

Non-conformiteit (wettelijke garantie) is relevant wanneer je een overeenkomst sluit waarin de consument zowel iets koopt als dat hij afspreekt dat het door of onder de verantwoordelijkheid van de verkoper gekochte product ook wordt geïnstalleerd. Niet op al het werk dat je verricht zullen de wettelijke regels rond non-conformiteit van toepassing zijn. De garantietermijn van BOVAG op reparatie en onderhoud is zes maanden. Het kan voorkomen dat de termijn van de omkering van de bewijslast wegens wettelijke garantie nog doorloopt, wanneer er geen reparatiegarantie meer is.

Het is al jaren niet meer verplicht om BOVAG Garantie te geven op auto's. Al zien we natuurlijk het liefst dat je dat wel doet, het onderscheidt jou als BOVAG-bedrijf immers van andere bedrijven. Maak op de koopovereenkomst goed duidelijk of je wel of geen BOVAG Garantie geeft. Om onduidelijkheden achteraf te voorkomen.

Op gebruikte motoren is BOVAG Garantie verplicht vanaf € 3.000,-, of bij een lager bedrag als dat minimaal 35 procent van de nieuwwaarde is. Bij caravans is dat bedrag € 3.500,-, bij vouwwagens € 2.000,-, bij campers € 30.000,- en bij gebruikte fietsen € 250,-. Bij bromfiets, scooter en snorfiets geldt: het verkoopbedrag van het gebruikte voertuig moet tenminste de helft bedragen van de oorspronkelijke catalogusprijs.

Ja hoor, dat mag, dat is geheel aan jou. Daar gaat BOVAG niet over.

Overigens, voor wettelijke garantie mag je niet laten betalen, want die is wettelijk vastgelegd en geldt dus altijd!

Let op: voor de consument moet duidelijk zijn wat de niet vermijdbare kosten zijn. Dus alles waarvan een bedrijf vindt dat betaald moet worden voor er met een auto kan worden weggereden, is onvermijdbaar en moet in de verkoopprijs zijn opgenomen. BOVAG Garantie hoeft bij een auto niet verplicht te worden verstrekt.

Ja, bij gebruikte auto’s mag je afzien van het geven van BOVAG Garantie. Leg dat bij voorkeur goed vast op de koopovereenkomst. Wettelijke garantie kan en mag je niet uitsluiten, want die is wettelijk vastgelegd en geldt dus altijd.

BOVAG Garantie op gebruikte fietsen, caravans, motoren en scooters mag je boven een bepaald bedrag niet uitsluiten:

  • Caravan: € 3.500,-.
  • Vouwwagen: € 2.000,-
  • Camper: € 30.000,-
  • Fiets: € 250,-
  • Bromfiets, scooter en snorfiets: tenminste de helft van de oorspronkelijke catalogusprijs.
  • Motorfiets: tenminste 35 procent van de oorspronkelijke cataloguswaarde van deze motorfiets als het aankoopbedrag dan minimaal € 3.000,- bedraagt.

Wettelijke garantie vindt haar basis in Europese regels. Deze moeten vertaald worden in de nationale wetten van elk land. Bepaalde elementen moeten verplicht vanuit Europa identiek worden doorvertaald in de Nederlandse wet, bepaalde elementen niet. Zo is in Nederland een beroep op wettelijke garantie ongelimiteerd in tijd mogelijk. In veel andere landen heeft men gebruik gemaakt van de ruimte binnen de Europese regels om te stellen dat je deze vordering gedurende twee jaar hebt bij een nieuw product en gedurende één jaar bij een occasion. Dat staat dan in de nationale wetgeving van dat specifieke land zo bepaald.

Als je stopt als BOVAG-lid mag je geen BOVAG Garantie meer geven, en mag je het BOVAG-logo niet meer gebruiken en daarmee verlies je een aantrekkelijke meerwaarde voor consumenten. Als je stopt als BOVAG-lid geldt echter nog steeds de 'wettelijke garantie'. Daar ben je dus niet 'vanaf'! Jouw klanten kunnen daar nog steeds een beroep op doen.

De twee meest belangrijke voordelen van BOVAG Garantie:​

  • Bij BOVAG Garantie wordt er echt iets gedurende een bepaalde tijd gegarandeerd (behalve de uitzonderingen). Je weet dus vooraf redelijk goed waar je aan toe bent als er iets kapot gaat. De consument hoeft niet te vrezen dat een ondernemer bewijs levert dat een bepaald defect wel verwacht had mogen worden en heeft zekerheid dat hij garantie heeft (dit wordt ook wel de ‘geen gezeur garantie’ genoemd). Met conformiteit is het altijd maar de vraag of je kans van slagen hebt als er iets kapot gaat aangezien het een grijs gebied is.
  • Herstel van gebreken die met normaal gebruik tijdens de garantieperiode zijn ontstaan (inclusies significante slijtagesporen) en herstel van gebreken die niet zichtbaar waren ten tijde van de koopovereenkomst.

Nee, want de BOVAG Garantie en ook de wettelijke garantie is gebonden aan een bepaalde periode. Je mag dan niet eigenhandig allerlei beperkingen inbouwen. Als je bij Autotrust het verzekeringsproduct ‘Risicodekking BOVAG Garantie’ afsluit, geldt er wel een kilometerbeperking van 20.000 km per jaar. Meer informatie hierover vind je op: autotrust.nl/bovag.

Aankoopkeuringen bestaan ook in Nederland. BOVAG heeft zo'n product vooralsnog niet in de pijplijn. BOVAG overweegt wel om ‘transparantie vooraf’ als BOVAG-belofte aan de klant te introduceren als een vorm van zekerheid, naast aankoop garantie of wettelijke garantie, want dat is toch meer een zekerheid achteraf.

BOVAG kan ook zaken uitsluiten en heeft dat ook gedaan in haar garantiebepalingen. Het heeft echter geen zin om de BOVAG Garantie uit te kleden. BOVAG stelt de (garantie)voorwaarden samen met consumentenorganisaties op onder de SER-paraplu. Deze (garantie)voorwaarden zijn sterk als er een rechter of geschillencommissie aan te pas zal moeten komen, juist omdat ze tweezijdig dus met oog voor belangen van ondernemer en consument zijn opgesteld. Dit voordeel brengt wel met zich mee dat garantiebepalingen redelijk moeten zijn.

Voor alles dat uitgesloten wordt (in de BOVAG Garantie of in een verzekering), kan de consument terugvallen op wettelijke garantie (conformiteit).

Ja hoor dat mag, daar gaat BOVAG niet over. Feit is wel dat als een klant van een bepaald pakket NIET kan afzien, dat het bedrag van dat pakket dan in de geadverteerde prijs moet zitten. Dus als je altijd een afleverpakket aanbiedt en in rekening brengt, dan moeten die kosten in de geadverteerde prijs zitten. Kan een klant van dat afleverpakket afzien, dan hoeft dat niet.

Ja, er bestaat zoiets als 'wettelijke garantie', feitelijk de regels rond conformiteit, die zeggen dat een product moet doen wat je er als koper redelijkerwijs van mag verwachten. Is dat niet zo, dan kan de koper altijd verhaal halen bij de verkoper en staat deze extra sterk binnen een bepaalde periode waarin de wet de bewijspositie van de koper heeft verhoogd. Al dan niet via de rechtsbijstandverzekering, al dan niet via de rechter. Afzien van BOVAG Garantie ontslaat je dus niet van de verantwoordelijkheid een deugdelijk product te verkopen en een eventueel probleem op tijd en zonder enige overlast op te lossen voor de klant.

Voor de zakelijke bedrijfsauto's is de BOVAG Garantie zes maanden. (De zakelijke autovoorwaarden van BOVAG zijn niet verplicht om te gebruiken. Hiervoor geldt slechts het advies dit te doen. Deze zakelijke BOVAG autovoorwaarden vormen ook niet de basis voor enige BOVAG aankoopgarantie op een bedrijfsauto.)

Bijvoorbeeld de bakker of de slager kan een auto voor zichzelf als privépersoon kopen, maar kan dit ook doen voor zijn bedrijf. In het ene geval is het een consument waarbij de particuliere voorwaarden van kracht zijn, in het andere geval is het een zakelijke klant waarbij de zakelijke voorwaarden van kracht zijn. Ook iemand met een eenmanszaak of een zzp’er is een zakelijke klant als de auto zakelijk wordt aangeschaft, maar is een consument als de auto particulier wordt aangeschaft.

Het is van belang op de koopovereenkomst aan te geven of het om een particuliere of zakelijke koop gaat. Door dit goed op papier te zetten voorkom je misverstanden met je klanten. Ook voorkom je dat je onnodig een zakelijke klant toegang geeft tot rechten die voor consumenten bedoeld zijn.

BOVAG heeft specifieke particuliere en zakelijke koopovereenkomsten die je kunt gebruiken. Deze vind je op mijn.bovag.nl/voorwaarden. Op de koopovereenkomst kun je de juiste voorwaarden van toepassing verklaren. Om het je makkelijk te maken zijn op de BOVAG-koopovereenkomsten de juiste particuliere en zakelijke voorwaarden al bijgevoegd.

Als je de particuliere voorwaarden van toepassing verklaart, dan kan je bedrijf BOVAG Garantie (oftewel aankoopgarantie) geven en is het consumentenrecht, zoals onder meer de ‘wettelijke garantie’, van kracht op de overeenkomst. Als het een zakelijke koop is en je de zakelijke voorwaarden van toepassing verklaart, dan is er geen sprake van BOVAG Garantie en is in de voorwaarden bijvoorbeeld de ‘wettelijke garantie’ uitgesloten. Schriftelijk kunnen er over de uitsluitingen andere afspraken worden gemaakt.

Meer informatie vind je in dit informatieblad

Dat staat niet in de BOVAG Garantie, maar op grond van de wet en ook op grond van de BOVAG algemene autovoorwaarden geldt dat er geen sprake mag zijn van ernstige overlast door reparatie en dat de ondernemer op passende wijze in de vervoersbehoefte van de consument moet voorzien. De ondernemer zal (samen met de consument) dus een passende oplossing moeten bedenken. Dat kan gratis vervangend vervoer zijn, of maak het vervangende vervoer deels gratis/deels tegen een redelijke vergoeding. Maar ook het geven van een lift, meegeven van een leenfiets, het vergoeden van een treinkaartje kunnen gelet op de autovoorwaarden aan de orde zijn.

Hierover staat niets in de BOVAG Garantie. Op grond van de wet geldt dat er geen sprake mag zijn van ernstige overlast voor de consument wanneer deze gebruik maakt van zijn ‘wettelijke garantie’. De ondernemer zal (samen met de consument) dus een passende oplossing moeten bedenken en dit zou kunnen betekenen dat een auto op kosten van de ondernemer wordt afgesleept.

Stel dat er een geschil is tussen de verkoper en een particuliere koper over garantie, dan kan BOVAG Hulp bij Klachten bemiddelen. Komen beide partijen niet uit, dan kan De Geschillencommissie een bindende uitspraak doen. Het klopt niet dat deze commissie bijna altijd in het voordeel van de consument beslist. Uit het jaarverslag van 2024 blijkt dat ze 190 einduitspraken gedaan hebben, waarvan 98 keer de klant (deels) in het gelijk gesteld is.

Nee, alleen als de verkoper/garantieverlener kan aantonen dat de werkzaamheden zoals die zijn uitgevoerd door de derde partij hebben geleid tot het huidige probleem, dan kan de verkoper een beroep op garantie afwijzen. Vaak is het nodig hier een onafhankelijk expert bij te betrekken.

BOVAG Garantie die bij de aankoop is gegeven, is niet overdraagbaar naar een nieuwe eigenaar. BOVAG Garantie bij reparatie is wel overdraagbaar aan een nieuwe eigenaar.

Nee, het staat de klant vrij het voertuig elders in onderhoud te hebben, mits dit onderhoud maar tijdig, deugdelijk en met goede onderdelen wordt uitgevoerd.

Nee, het is ook toegestaan deugdelijke gebruikte onderdelen te gebruiken.

Nee, alleen als er een causaal verband is tussen het ontstane probleem en de aanpassing die klant heeft aangebracht aan het voertuig en je kunt dit aantonen, pas dan kun je ten aanzien van dat gebrek de garantieclaim afwijzen.

Staat het antwoord op jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact op met BOVAG Ledenadvies via (030) 659 53 00 of ledenadvies@bovag.nl.

Verder lezen?

Dossiers met dezelfde categorie

Bezig met laden...

Door gebruik te maken van onze website geef je toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.