De pagina wordt geladen...
De pseudo-eindheffing is een nieuwe fiscale maatregel die werkgevers vanaf 2027 een extra belasting oplegt wanneer zij een brandstofauto ook voor privégebruik ter beschikking stellen aan werknemers. Met deze regeling wil de overheid elektrisch rijden stimuleren. De pseudo-eindheffing is feitelijk de Nederlandse uitwerking van de Europese vlootnormeringsregels. In dit dossier lees je wat de pseudo-eindheffing inhoudt en wat het standpunt van BOVAG is.
Onderaan de pagina vind je de antwoorden op de meestgestelde vragen.
De pseudo-eindheffing is een belastingboete voor werkgevers die een niet-emissieloze personenauto ook voor privégebruik ter beschikking stellen aan een werknemer, waarbij woon-werkverkeer in dit verband ook als privégebruik wordt gezien. Deze heffing mag niet doorberekend worden aan de werknemer. De heffing wordt afgedragen via de loonbelasting en bedraagt twaalf procent van de catalogusprijs. Het tijdvak waarvoor de pseudo-eindheffing wordt betaald is een maand.
Rekenvoorbeeld
Voor een auto met een catalogusprijs van € 50.000,- komt de pseudo-heffing neer op € 500,- per maand.
De pseudo-eindheffing gaat per 1 januari 2027 in voor nieuwe terbeschikkingstellingen. Lopende terbeschikkingstellingen worden ontzien tot 1 januari 2031 (overgangsrecht).
Met de pseudo-eindheffing wil de overheid elektrisch rijden stimuleren. Het kabinet geeft met de pseudo-eindheffing ook invulling aan de Europese zakelijke vlootnormering, die komende jaren voor alle Europese lidstaten gaat gelden. De maatregel was onderdeel van de Prinsjesdagplannen van 2025. De Tweede Kamer heeft in november 2025 ingestemd met de het Belastingplan en daarmee ook de pseudo-eindheffing.
We werken aan een nieuwe Q&A op basis van de brief van de minister. Zodra die af is, zullen we die delen op deze pagina.