De pagina wordt geladen...
Het kabinet heeft in de Prinsjesdagstukken aangekondigd te komen met een zogenoemde pseudo-eindheffing, een forse belastingboete voor werkgevers die brandstof-auto’s in de vloot hebben. Volgens BOVAG levert deze maatregel heel weinig klimaatwinst op, maar wel veel controverse en uitwijkgedrag. De broodnodige grondige hervorming van het gehele autobelastingstelsel laat intussen op zich wachten.
BOVAG waardeert de poging van het kabinet om de elektrische auto (EV) te blijven stimuleren, maar met de zogenoemde pseudo-eindheffing* slaat de regering de plank mis.
Analyse van BOVAG leert dat deze maatregel ondoelmatig is en veel gedoe koppelt aan een zeer gering klimaateffect. Immers: de elektrificatie in de zakelijke markt gaat al hard en de eindheffing voegt daar weinig aan toe. Degenen die nog niet klaar zijn voor de overstap naar een elektrische auto van de zaak zullen massaal afscheid nemen van die auto van de zaak en overstappen op een privé-auto met kilometerkostenvergoeding. Veelal zal dat een oudere brandstofauto zijn. En dat is slecht nieuws voor de verjonging en dus vergroening van het wagenpark.
Het kabinet slaat ook de plank mis omdat ondersteunende maatregelen ontbreken die noodzakelijk zijn om ongewenste bij-effecten van de pseudo-eindheffing te voorkomen. Denk aan een gerichte verlaagde bijtelling om EV’s in de lagere segmenten aantrekkelijk te maken voor werknemers, denk aan aanschafsubsidie voor particuliere EV-kopers op de tweedehandsmarkt of eventueel een aangepaste bijtelling op gebruikte EV’s. Gebeurt dit allemaal niet, dan zal de export van gebruikte EV’s verder toenemen.
Daar komt bij dat in Brussel al gewerkt wordt aan plannen om de zakelijke vloot sneller te vergroenen. Het is logisch om dat af te wachten voordat Nederland er op eigen houtje mee aan de slag gaat. Invoering van de pseudo-eindheffing is pas voorzien in 2027, daarom zegt BOVAG: haal het voor nu uit het Belastingplan 2026 en bekijk de maatregel volgend jaar, met een nieuw kabinet, opnieuw. En dan liefst in het kader van een hele grondige hervorming van het gehele autobelastingstelsel.
Christianne van de Wal, algemeen voorzitter BOVAG: “We zien het kabinet het ene na het andere noodverband aanleggen. Of het nou de verlenging van de accijnskorting is, of de vandaag voorgesteld ‘pseudo-eindheffing’, oftewel de brandstofauto-boete voor werkgevers. Wat we nodig hebben is een grondige herziening van het autobelastingstelsel. Want dat loopt op zijn laatste benen. Komt dat er niet binnen afzienbare tijd, dan blijft het politiek paniekvoetbal. Met alle schadelijke gevolgen van dien voor kopers, verkopers en klimaat.”
*De pseudo-eindheffing houdt in dat met ingang van 1 januari 2027 voor nieuwe ‘terbeschikkingstellingen’ van een personenauto van de zaak met een verbrandingsmotor door de werkgever een eindheffing in de loonbelasting moet worden betaald, naast de reguliere loonheffing die de werknemer verschuldigd is voor het privégebruik van zijn of haar auto van de zaak (‘bijtelling’). Emissieloze voertuigen (EV of batterij-waterstof) zijn uitgezonderd.
Het tarief van de eindheffing wordt 12 procent van de catalogusprijs op jaarbasis. Voor een auto van 50 duizend euro gaat het dus om 6.000 euro per jaar.