De pagina wordt geladen...

Bovag logo
Pseudo-eindheffing onder voorwaarden niet van toepassing op rijschoolinstructeurs
0%
Terug

Pseudo-eindheffing onder voorwaarden niet van toepassing op rijschoolinstructeurs

Laatste update 23 oktober 2025Leestijd: 3 min
Lesauto

BOVAG heeft bij de behandeling van het Belastingplan aandacht gevraagd voor de gevolgen voor rijinstructeurs bij de brandstofboete op fossiele auto’s die het kabinet per 2027 wil invoeren, de zogeheten pseudo-eindheffing. En met succes. Het ministerie van Financiën heeft op vragen van BBB en VVD positief geantwoord dat de pseudo-eindheffing onder voorwaarden niet van toepassing is op rijinstructeurs.

Wat is de pseudo-eindheffing? De overheid heeft het voornemen om 1 januari 2027 de pseudo-eindheffing in te voeren. Dit om werkgevers te stimuleren alleen nog nul-emissievoertuigen ter beschikking te stellen aan hun werknemers. Stoot de ter beschikking gestelde auto wel CO2 uit, dan betaalt de werkgever 12 procent van de catalogusnieuwwaarde van de auto als eindheffing.

Woon-werkverkeer

Een rijschoolhouder heeft geen echte keuze bij het ter beschikking stellen van een voertuig aan een rijinstructeur. Leerlingen willen rijles in een schakelauto om een rijbewijs te verkrijgen voor zowel een schakelauto als een automaat. Schakelauto’s zijn per definitie voertuigen met CO2-uitstoot en daardoor pseudo-eindheffingplichtig.

Uit antwoorden op vragen van Tweede Kamerleden van BBB en de VVD heeft het ministerie van Financiën hier meer duidelijkheid over verschaft. Voor woon-werkverkeer is het nodig dat wordt gereden tussen het woonhuis en een vaste werkplek. Een rijinstructeur rijdt dagelijks naar andere leerlingen en dus niet naar een vaste werkplek. Er is daarom geen sprake van woon-werkverkeer in de zin van de pseudo-eindheffing. Of er verder ook geen sprake is van privégebruik hangt af van wat men na werktijd met de auto doet.

Rittenregistratie

Voor de loonbelasting/inkomstenbelasting geldt een vereenvoudigde rittenregistratie voor rijinstructeurs. Het is namelijk niet mogelijk om tijdens een rijles iedere straat die je doorrijdt te noteren. Aan het begin van de dag wordt de kilometerstand genoteerd en aan het eind van de dag weer. De stand aan het eind van de dag komt overeen met het begin van de volgende dag. Er is dan geen privégebruik geweest. Fraude wordt voorkomen door controle. Hier wordt gekeken naar het aantal rijlessen dat is gegeven en het gemiddelde aantal kilometers per rijles. De stand mag dan niet te veel afwijken. Verder zijn er beelden van cameratoezicht, snelheidsovertredingen etc. die meegenomen worden.

BOVAG gaat er vooralsnog van uit dat de vereenvoudigde rittenregistratie voor de loonbelasting/inkomstenbelasting ook voldoende zal zijn voor de pseudo-eindheffing. Men heeft immers aangegeven hier zoveel mogelijk bij aan te willen sluiten om de administratieve lastenverzwaring zo veel als mogelijk te beperken.

Lees ook:

Bezig met laden...

Door gebruik te maken van onze website geef je toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.