De pagina wordt geladen...

Bovag logo
Invoering vanaf medio 2026
0%

Vrachtwagenheffing

Laatste update 23 april 2025Leestijd: 5 min

01Invoering vanaf medio 2026

Eigenaren van vrachtwagens gaan vanaf medio 2026 in Nederland betalen als zij gebruikmaken van snelwegen en een aantal onderliggende wegen. De CO2-uitstoot van het voertuig wordt bepalend voor het te betalen bedrag. Hoe lichter en schoner het voertuig, des te lager de heffing. De overheid sluist de opbrengsten van de heffing terug naar de sector, om innovatie en verduurzaming te stimuleren. Buurlanden zoals België en Duitsland hebben al een kilometerheffing voor vrachtwagens.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voert naar verwachting medio 2026 de vrachtwagenheffing in. Zowel binnenlandse als buitenlandse vrachtwagens gaan dan een prijs per kilometer betalen als zij over snelwegen en een aantal provinciale wegen en gemeentelijke hoofdwegen rijden. De heffing geldt voor vrachtwagens met een gewicht van boven de 3,5 ton. Er geldt een uitzondering voor emissievrije voertuigen onder de 4.250 kg. Dit zijn veelal bedrijfswagens die door het gewicht van hun accu’s zwaarder zijn dan 3.500 kg. Als de vrachtwagenheffing wordt ingevoerd, verdwijnt het Eurovignet. Daarnaast wordt de motorrijtuigenbelasting voor vrachtwagens tot 12 ton afgeschaft. Voor vrachtwagens boven de 12 ton wordt de motorrijtuigenbelasting verlaagd tot het Europese minimumniveau.

De Tweede Kamer heeft op 1 april 2025 ingestemd met de tarieven. Het gemiddelde tarief blijft ongewijzigd op 16,7 cent (prijspeil 2023) per kilometer. Vanaf de invoering halverwege 2026 blijft het tarief vier jaar gelijk. Dit biedt duidelijkheid aan de branche. De Eerste Kamer moet hier nog mee instemmen.

Tarieven

Verduurzaming en innovatie

De invoering van de heffing heeft als doel om de Nederlandse vervoerssector te vergroenen en te innoveren. De netto-opbrengsten worden straks via een apart fonds teruggesluisd naar de sector. In het Meerjarenprogramma Terugsluis Vrachtwagenheffing 2026-2030 staat dat er € 1,6 miljard beschikbaar komt voor de verduurzaming van de transportbranche. Dit bedrag komt vrij in de vorm van onder meer subsidies, bijvoorbeeld voor de aanschaf van elektrische of waterstoftrucks (AanZET en SWIM) en laadinfrastructuur (SPRILA). Dit draagt bij aan de doelstellingen uit het Klimaatakkoord en de verlaging van de CO2-uitstoot. Om ondernemers niet te laten wachten tot medio 2026, is de overheid nu al begonnen met het openstellen van subsidies. De Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET) die in 2024 beschikbaar is gesteld, is de eerste subsidieregeling die betaald wordt uit de (toekomstige) opbrengsten van de vrachtwagenheffing.

Boordapparatuur

Het innen van de vrachtwagenheffing gaat hetzelfde als in omringende landen. Vrachtwagens moeten voorzien worden van een On Board Unit (OBU). Dit kastje registreert hoeveel kilometers over de heffingswegen zijn gereden. Via tolportalen boven de weg worden deze data uitgelezen en wordt er een factuur opgesteld. Transporteurs moeten een contract afsluiten met een toldienstaanbieder. Die zorgt voor de boordapparatuur en betaling aan de overheid. Er komt een hoofdaanbieder die door de overheid is aangewezen, die verplicht is om alle klanten te accepteren (binnen Nederland). Daarnaast zijn er commerciële aanbieders, die eigen On Board Units aanbieden en die ook in het buitenland gebruikt kunnen worden. Zij moeten eerst toegelaten worden. De eerste EETS-aanbieders Toll4Europe en Telepass zijn hier een traject voor gestart. Commerciële aanbieders mogen zelf kiezen welke klanten zij accepteren.

Standpunt BOVAG

BOVAG is positief over de invoering van de vrachtwagenheffing. Niet het bezit, maar het gebruik van een voertuig zou moeten worden belast. De heffing is daarnaast een manier om stappen te zetten in verduurzaming en om toe te werken naar de klimaatdoelen. BOVAG zal samen met transportsector goed in de gaten houden of de inkomsten van de heffing ook daadwerkelijk terug gaan vloeien naar de branche.

Meer informatie

Bekijk hier de animatie over de vrachtwagenheffing of ga voor uitgebreide en actuele informatie naar vrachtwagenheffing.nl. Daar vind je bijvoorbeeld een handige lijst met veelgestelde vragen.

Nieuwsberichten over de vrachtwagenheffing

Verder lezen?

Dossiers met dezelfde categorie

Bezig met laden...

Door gebruik te maken van onze website geef je toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.