De pagina wordt geladen...
Toll4Europe en Telepass willen de betaling van vrachtwagenheffing in Nederland gaan aanbieden volgens het Europese European Electronic Toll Service-systeem (EETS). Zij zijn de eerste aanbieders die deze maand met de RDW een overeenkomst hebben getekend om het toelatingstraject in gang te zetten. Dit heeft de RDW op 18 maart 2025 bekendgemaakt. Eigenaren van vrachtwagens gaan vanaf medio 2026 vrachtwagenheffing betalen als zij gebruikmaken van Nederlandse snelwegen en bepaalde onderliggende wegen.
Toll4Europe en Telepass zijn bekende spelers in de Europese transportwereld, die Europese tolbetalingen via het EETS-systeem aanbieden. Doordat zij de vrachtwagenheffing ook willen aanbieden via het EETS-systeem, kunnen transporteurs door heel Europa straks ook de vrachtwagenheffing betalen via één systeem, met één On Board Unit (OBU). Er hoeft dus geen apart kastje voor de Nederlandse vrachtwagenheffing te worden aangeschaft.
De RDW toetst tijdens het toelatingstraject of de aanbieders voldoen aan de eisen die zijn vastgelegd in de Europese EETS-richtlijn, en daarmee betrouwbare diensten en apparatuur aanbieden. De RDW verwacht dat ook andere EETS-aanbieders op korte termijn een toelatingsaanvraag gaan indienen.
Het gehele bericht kun je lezen op de website van RDW.
De Nederlandse overheid voert naar verwachting medio 2026 de vrachtwagenheffing in. Eigenaren van vrachtwagens vanaf dat moment betalen als zij gebruikmaken van snelwegen en een aantal onderliggende wegen. Het tarief wordt bepaald door het gewicht, CO2-emissieklasse en de euro-emissieklasse van het voertuig. Hoe lichter en schoner het voertuig, des te lager de heffing. Als de vrachtwagenheffing wordt ingevoerd, gaat de motorrijtuigenbelasting flink dalen en verdwijnt het Eurovignet. De overheid sluist de opbrengsten van de heffing terug naar de sector, om innovatie en verduurzaming te stimuleren.
Meer informatie over dit onderwerp vind je op vrachtwagenheffing.nl of in het dossier op mijn.bovag.nl.