De pagina wordt geladen...

Bovag logo
Nieuwe tariefstructuur vrachtwagenheffing bekend
0%
Terug

Nieuwe tariefstructuur vrachtwagenheffing bekend

Laatste update 23 april 2025Leestijd: 2 min
Trucks op de snelweg

De Tweede Kamer heeft op 1 april 2025 ingestemd met een wijziging van de Wet Vrachtwagenheffing. De kern van de wijziging is de invoering van een nieuwe tariefstructuur, waarbij de CO₂-uitstoot bepalend wordt voor het te betalen bedrag. Vrachtwagens met een lage CO2-uitstoot krijgen flinke korting op het tarief en emissievrije voertuigen tot 4.250 kg worden volledig vrijgesteld van vrachtwagenheffing.

De vrachtwagenheffing wordt naar verwachting medio 2026 ingevoerd in Nederland. Vanaf dat moment gaan vrachtwagens zwaarder dan 3.500 kg betalen als zij gebruikmaken van snelwegen en een aantal onderliggende wegen. Hoe lichter en schoner het voertuig, des te lager de heffing.

Wijziging

De aanpassing van de Wet Vrachtwagenheffing was nodig vanwege nieuwe Europese regels voor tolheffing. Daardoor krijgen vrachtwagens die schoon en zuinig zijn, flinke korting op het tarief. Daarnaast worden door de wetswijziging volledig emissievrije voertuigen tot 4.250 kg vrijgesteld van de vrachtwagenheffing. Het gaat daarbij vooral om elektrische bestelauto’s, die door het gewicht van hun accu’s zwaarder zijn dan 3.500 kg. Dankzij deze vrijstelling vallen zij niet onder de vrachtwagenheffing.

Het gemiddelde tarief blijft ongewijzigd op 16,7 cent per kilometer (prijspeil 2023). Vanaf de start halverwege 2026 blijft het tarief vier jaar gelijk. Dit biedt duidelijkheid aan de branche.

De netto-opbrengsten worden ingezet voor verduurzaming van de sector, zoals subsidies voor elektrische vrachtwagens en laadinfrastructuur.

De wetswijziging is definitief zodra de Eerste Kamer ermee instemt.

Lees verder

Lees meer in dit nieuwsbericht of ga voor meer informatie naar het BOVAG-dossier over vrachtwagenheffing.

Bezig met laden...

Door gebruik te maken van onze website geef je toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.