De pagina wordt geladen...

Bovag logo
Overheid maakt met terugsluisprogramma € 1,6 miljard beschikbaar voor verduurzaming transportbranche
0%
Terug

Overheid maakt met terugsluisprogramma € 1,6 miljard beschikbaar voor verduurzaming transportbranche

Laatste update 17 oktober 2024Leestijd: 3 min
Duurzame truck

De overheid heeft het Meerjarenprogramma Terugsluis Vrachtwagenheffing 2026-2030 gepubliceerd, waarin staat beschreven hoe de netto-opbrengsten van de vrachtwagenheffing worden ingezet voor innovatie en verduurzaming van vervoerssector. Er komt zo’n € 1,6 miljard beschikbaar, onder andere in de vorm van subsidies voor de aanschaf van emissievrije vrachtwagens en laadpalen bij bedrijven.

Nederland voert in 2026 een vrachtwagenheffing in. Nederlandse en buitenlandse vrachtwagens gaan dan betalen voor het gebruik van snelwegen en een aantal onderliggende wegen. Emissievrije vrachtwagens krijgen een flinke korting op het tarief. Zo wil de overheid het gebruik van emissievrije vrachtwagens stimuleren, en de CO2-uitstoot van de vervoersector verminderen. De opbrengsten van de vrachtwagenheffing worden teruggesluisd naar de transportsector, onder andere via subsidies.

Het Meerjarenprogramma Terugsluis Vrachtwagenheffing bestaat uit vijf maatregelen:

  1. Aanschafsubsidieregeling Zero Emissie Trucks (AanZET): subsidie voor de aanschaf van nieuwe emissievrije vrachtwagens. Deze regeling is afgelopen jaren al meermaals met succes opengesteld.
  2. Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij Bedrijven (SPriLa): subsidie voor advies over óf de aanleg van laadinfrastructuur voor onder andere elektrische vrachtwagens. Deze regeling is afgelopen september voor het eerst opengesteld.
  3. Subsidieregeling Waterstof in Mobiliteit (SWIM): subsidie voor het aanschaffen van waterstofvrachtwagens en het aanleggen van waterstof-tankstations. Deze regeling is in de zomer van 2024 voor het eerst opengesteld.
  4. Project Electric Road Systems (ERS): onderzoek naar de haalbaarheid van ERS (al rijdend opladen van een elektrische vrachtwagen, bijvoorbeeld met een bovenleiding) als aanvulling op het stilstaand opladen.
  5. Stimulering Logistieke Efficiëntie: meerdere maatregelen met als doel de efficiëntie in de logistieke keten te verbeteren, zoals een subsidieregeling en voorbereiding van de toelating van de Super EcoCombi (een extra lange vrachtwagen).

AanZET

Om ondernemers niet te laten wachten, is de overheid dit jaar al begonnen met het openstellen van subsidies. De Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET) is de eerste subsidieregeling die betaald wordt uit de (toekomstige) opbrengsten van de vrachtwagenheffing. Deze regeling werd in oktober voor deze tweede keer dit jaar opengezet en was binnen enkele dagen overtekend. AanZET wordt de komende jaren opnieuw opengesteld.

Lees hier de gehele brief die minister Madlener van Infrastructuur en Waterstaat hierover aan de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Dossier

Meer over de vrachtwagenheffing lees je in het dossier op mijn.bovag.nl/vrachtwagenheffing.

Bezig met laden...

Door gebruik te maken van onze website geef je toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.