De pagina wordt geladen...
De overheid heeft het Meerjarenprogramma Terugsluis Vrachtwagenheffing 2026-2030 gepubliceerd, waarin staat beschreven hoe de netto-opbrengsten van de vrachtwagenheffing worden ingezet voor innovatie en verduurzaming van vervoerssector. Er komt zo’n € 1,6 miljard beschikbaar, onder andere in de vorm van subsidies voor de aanschaf van emissievrije vrachtwagens en laadpalen bij bedrijven.
Nederland voert in 2026 een vrachtwagenheffing in. Nederlandse en buitenlandse vrachtwagens gaan dan betalen voor het gebruik van snelwegen en een aantal onderliggende wegen. Emissievrije vrachtwagens krijgen een flinke korting op het tarief. Zo wil de overheid het gebruik van emissievrije vrachtwagens stimuleren, en de CO2-uitstoot van de vervoersector verminderen. De opbrengsten van de vrachtwagenheffing worden teruggesluisd naar de transportsector, onder andere via subsidies.
Om ondernemers niet te laten wachten, is de overheid dit jaar al begonnen met het openstellen van subsidies. De Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET) is de eerste subsidieregeling die betaald wordt uit de (toekomstige) opbrengsten van de vrachtwagenheffing. Deze regeling werd in oktober voor deze tweede keer dit jaar opengezet en was binnen enkele dagen overtekend. AanZET wordt de komende jaren opnieuw opengesteld.
Lees hier de gehele brief die minister Madlener van Infrastructuur en Waterstaat hierover aan de Tweede Kamer heeft gestuurd.
Meer over de vrachtwagenheffing lees je in het dossier op mijn.bovag.nl/vrachtwagenheffing.