De pagina wordt geladen...

Eigenaren van vrachtwagens gaan vanaf medio 2026 betalen als zij rijden over snelwegen en een aantal provinciale en gemeentelijke hoofdwegen. Hoe lichter en schoner het voertuig, hoe lager de heffing. De vrachtwagenheffing geldt voor vrachtwagens die zwaarder zijn dan 3,5 ton. Heb je deze voertuigen in de verhuur of lease? Bereid je dan op tijd voor.
De vrachtwagenheffing geldt voor alle vrachtwagens boven de 3,5 ton. Er is een uitzondering: emissievrije trucks tot 4.250 kg hoeven geen heffing te betalen. Dat zijn vaak elektrische bedrijfswagens die door hun accu’s iets zwaarder zijn dan 3.500 kg. Tegelijk met de invoering verdwijnen het Eurovignet en (deels) de motorrijtuigenbelasting:
Het gemiddelde tarief van de heffing wordt 19,1 cent per kilometer (prijspeil 2026) en stijgt vanaf 2027 jaarlijks op 1 januari.
Om de kilometers te registreren, moeten vrachtwagens worden uitgerust met een On Board Unit (OBU). Die registreert de gereden kilometers en verstuurt de gegevens via tolportalen. Je sluit daarvoor een contract met een toldienstaanbieder. De overheid wijst één hoofdaanbieder aan die alle Nederlandse klanten moet accepteren. Daarnaast komt er een aantal commerciële aanbieders.
De opbrengst van de heffing komt via een speciaal fonds terug naar de sector, zodat deze kan verduurzamen en innoveren. Het geld wordt gebruikt voor subsidies, onder meer via AanZET (aanschaf van zero-emissie trucks), SWIM (waterstof) en SPRILA (laadinfrastructuur).
Voor verhuurbedrijven is het belangrijk om tijdig boordapparatuur in vrachtwagens in te laten bouwen en in je bedrijfsprocessen vast te leggen hoe je deze kosten gaat doorbelasten aan de klant.
Lees meer in het dossier op mijn.bovag.nl of ga voor uitgebreide en actuele informatie naar vrachtwagenheffing.nl.