De pagina wordt geladen...
Er treden een aantal belangrijke veranderingen op in de bpm-wetgeving rond bestelauto’s vanaf 1 januari 2025. De bpm-vrijstelling voor nieuwe bestelauto’s vervalt bijvoorbeeld vanaf 2025. Dit heeft aanzienlijke gevolgen voor bedrijven die deze voertuigen verkopen, opbouwen en/of importeren. In dit dossier vind je onder meer FAQ’s over de afschaffing van de bpm-vrijstelling.
De meest opvallende bpm-wijziging voor bestelauto’s is het vervallen van de ondernemersvrijstelling. Het gaat dan om bestelauto’s met een Datum Eerste Toelating (hierna: DET) vanaf 1 januari 2025. Net als voor personenauto’s wordt de bpm vanaf 2025 ook voor de bestelauto berekend over de CO2-uitstoot. Hiervoor gaat een vast tarief gelden per gram/km CO2-uitstoot. Het tarief voor 2025 bedraagt € 74,41 per gram/km.
Bestelauto’s zonder CO2-uitstoot, zoals volledig elektrische bestelauto’s, zijn door dit nieuwe CO2-afhankelijke tarief in 2025 vrij van bpm.
Per 1 januari 2025 vervalt de bpm-vrijstelling voor ondernemers met een bestelauto. Wel geldt daarbij een overgangsregeling. Met die overgangsregeling blijven voor bestelauto’s met een Datum Eerste Toelating (DET) van uiterlijk 31 december 2024 de wettelijke bepalingen over de ondernemersvrijstelling voor bestelauto’s van kracht zoals die luiden op 31 december 2024. Maak je dus al gebruik van de ondernemersvrijstelling, dan kun je de bestelauto zonder bpm blijven rijden.
Voor nieuwe inschrijvingen van bestelauto’s met een DET van uiterlijk 31 december 2024 kan de bpm-vrijstelling ook alsnog gelden als je aan de voorwaarden van die vrijstelling voldoet. Van een bestelauto in de zin van deze overgangsregeling is sprake als de bestelauto op 31 december 2024 al aan de fiscale inrichtingseisen voldoet. De overgangsregeling geldt niet voor een personenauto (‘geel kenteken’) die weliswaar een DET van uiterlijk 31 december 2024 heeft, maar die in 2025 of later wordt omgebouwd van ‘geel kenteken’ naar ‘grijs kenteken’.
Verkoop je een vrijgestelde bestelauto aan een andere ondernemer? Dan mag je de doorschuifregeling bpm voor ondernemers gebruiken. Je mag de doorschuifregeling ook gebruiken als een bestelauto in de handelsvoorraad van jouw bedrijf is opgenomen en daarna aan een ondernemer wordt verkocht.
Wordt jouw bestelauto bij invoer op of na 1 januari 2025 voor de bpm aangemerkt als ‘nieuw motorrijtuig’? Dan kun je vanaf 1 januari 2025 gebruikmaken van de ondernemersvrijstelling voor een bestelauto met een DET van 31 december 2024 of eerder. De kwalificatie als ‘nieuw motorrijtuig’ zorgt er op zichzelf dus niet voor dat de overgangsregeling niet geldt. Voorwaarde is wel dat je voldoet aan de voorwaarden van de ondernemersvrijstelling.
De teruggaafregeling van bpm voor de bestelauto van iemand met een handicap die voor het vervoer van zijn of haar niet-opvouwbare rolstoel is aangewezen op een bestelauto, blijft bij de wijzigingen per 2025 bestaan. Wel verandert er iets in de systematiek. Tot en met 2024 moet de tenaamgestelde van een bestelauto de bpm afdragen. Bestaat er recht op deze teruggaaf, dan kan de teruggaaf direct op de aangifte verrekend worden. Vanaf 2025 draagt degene die de bestelauto bij RDW inschrijft in het kentekenregister de bpm af. Meestal is dat de importeur of de ombouwer van de bestelauto. Zij berekenen de bpm aan de tenaamgestelde door. Deze tenaamgestelde kan de bpm bij de Belastingdienst terugvragen.
Is de ondernemer die de kentekeninschrijving aanvraagt een ‘art. 8-vergunninghouder’ voor de bpm, dan kan deze voorfinanciering voorkomen worden door gebruik te maken van een ‘Teruggaafverklaring’. Daarmee geeft de tenaamgestelde van de bestelauto aan dat hij of zij recht heeft op de teruggaaf van bpm, en deze bpm wil verrekenen met de af te dragen bpm. Met de deze Teruggaafverklaring kan de inschrijver de bpm verrekenen op zijn eigen maand- of kwartaalaangifte, zodat er per saldo geen bpm op deze bestelauto wordt afgedragen. De bestelauto kan dan zonder bpm worden gefactureerd. Het nieuwe formulier voor de Teruggaafverklaring staat per 1 januari 2025 op de website van de Belastingdienst.
Op dit moment moet degene die de bestelauto op naam gesteld krijgt in het kentekenregister de bpm-aangifte doen. Dit is meestal de ondernemer die gebruik maakt van de ondernemersvrijstelling. Er is dan geen bpm verschuldigd en er hoeft geen aangifte gedaan te worden. Wel geeft de inschrijver van het kenteken (doorgaans de importeur) het bruto bpm-bedrag aan de Belastingdienst door. Voor de bpm-aangifte gaan vanaf 2025 de regels voor de bestelauto meer op die van de personenauto lijken. Vanaf dan moet de inschrijver van het kenteken de bpm-aangifte doen. Bij een nieuwe bestelauto is dit vaak de importeur. Deze berekent de bpm dan door in de prijs van de bestelauto.
Voor personenauto’s en bestelauto’s geldt dezelfde afschrijvingstabel voor de bpm. Deze tabel kent een aflopend maandelijks afschrijvingspercentage. Dat blijft ook in 2025 zo. Wat wel vervalt, is het afschrijvingspercentage van honderd procent, zodra er vijf jaar zijn verstreken sinds de Datum Eerste Toelating van de bestelauto. Die regeling hangt nu nog samen met de vijfjaarsperiode waarbinnen de ondernemer die de bestelauto gebruikt, aan de eisen van de ondernemersvrijstelling moet voldoen. Zijn deze vijf jaren verstreken, dan kan met de huidige wet de bestelauto daarna zonder rest-bpm aan een particulier worden verkocht. Als er vanaf 2025 vanaf het begin bpm geheven wordt op elke bestelauto en deze vijfjaarsperiode van de ondernemersvrijstelling niet meer geldt, wordt de bpm via de gewone afschrijvingstabel afgeschreven tot nihil na zeventien jaar en tien maanden.
Per 1 januari 2025 vervalt de bpm-vrijstelling voor ondernemers met een bestelauto. Vanaf dat moment moet er voor bestelauto’s bpm betaald worden. Wel geldt daarbij een overgangsregeling. Met die overgangsregeling blijven voor bestelauto’s met een Datum Eerste Toelating (DET) van uiterlijk 31 december 2024 de wettelijke bepalingen van kracht over de ondernemersvrijstelling voor bestelauto’s, zoals die luiden op 31 december 2024.
Deze overgangsregeling betekent dat de DET waar ook ter wereld van de bestelauto bepalend is. Ligt de DET van de bestelauto vóór 2025, dan is de overgangsregeling van toepassing op de bestelauto. Van een bestelauto in de zin van deze overgangsregeling is sprake als de bestelauto aan de fiscale inrichtingseisen voldoet. De overgangsregeling geldt niet voor een personenauto (‘geel kenteken’) die weliswaar een DET van uiterlijk 31 december 2024 heeft, maar die in 2025 of later wordt omgebouwd van ‘geel kenteken’ naar ‘grijs kenteken’.
Voor bestelauto’s met een Datum Eerste Toelating (DET) van uiterlijk 31 december 2024 blijft de ondernemersvrijstelling gelden. In het kader van deze overgangsregeling is ook geregeld dat de honderd procent-afschrijving bij vijf jaar blijft gelden voor bestelauto’s met een DET van uiterlijk 31 december 2024. Omdat voor bestelauto’s met een DET van uiterlijk 31 december 2024 de ondernemersvrijstelling blijft gelden, is er voor bestelauto’s die onder deze vrijstelling vallen alleen rest-bpm verschuldigd als de ondernemer binnen de vijf jaar van die vrijstelling niet meer aan de voorwaarden voldoet. De overgangsregeling waarmee de honderd procent-afschrijving blijft gelden voor bestelauto’s met een DET van uiterlijk 31 december 2024, betekent bovendien dat er bij import van een gebruikte bestelauto van minimaal vijf jaar oud en met een DET uiterlijk 31 december 2024 geen bpm betaald hoeft te worden.
De Belastingdienst bedoelt daarmee dat een bestelauto uiterlijk op 31 december 2024 is tenaamgesteld. Als de koper nog niet bekend is, kan het voordelig zijn om het grijs kenteken in 2024 op naam van het eigen bedrijf te zetten en vervolgens in de bedrijfsvoorraad. Het grijs kenteken heeft dan een DET in 2024 en valt in de overgangsregeling voor de bestelauto. Bij latere verkoop aan een ondernemer kan dan met gebruikmaking van de doorschuifverklaring de bpm-vrijstelling worden doorgegeven. Een doorschuifverklaring is vereist om betaling van rest-bpm bij verkoop te voorkomen.
De overgangsregeling geldt voor grijs kentekenvoertuigen die vóór 2025 als grijs kenteken een DET hebben. Let op: de RDW kan alleen een DET afgeven op een voltooid voertuig. Wil je nog een DET in 2024, dan is het wellicht goed om een voertuig dat aan de minimale eisen voldoet aan te bieden ter keuring. Er is dan een DET in 2024. Vervolgens kan het voertuig dan verder omgebouwd worden, waarbij de overgangsregeling bpm-vrijstelling voor grijs kenteken voor ondernemers geldt. Na volledige ombouw moet het voertuig wel nog een keer ter keuring worden aangeboden bij de RDW.
De overgangsregeling geldt voor bestelauto’s met een datum eerste tenaamstelling waar ook ter wereld tot en met 31 december 2024. Op dat moment moet het een bestelauto zijn. Wanneer men in het buitenland een personenauto inkoopt en deze ombouwt tot een bestelauto en deze bestelauto krijgt nog dit jaar een DET, dan geldt de overgangsregeling en daarmee de bpm-vrijstelling voor ondernemers. Is de ombouw volgend jaar een feit en krijgt de auto in 2025 een DET als bestelauto, dan geldt er geen bpm-vrijstelling. Wel wordt rekening gehouden met de leeftijd van het voertuig. Op de volledige bpm komt een korting. De korting kan worden berekend met de afschrijvingstabel, koerslijst of een taxatierapport.
De bestelauto met een DET 2024 kan als aan de overige voorwaarden wordt voldaan, gebruikmaken van de overgangsregeling. Voor de bestelauto hoeft dan geen bpm te worden betaald. Wanneer de bestelauto wordt omgebouwd naar een kampeerauto, voldoet deze niet meer aan de voorwaarden voor een grijs kenteken. Er moet dan bpm worden voldaan. De bpm mag worden berekend met een afschrijving naar leeftijd volgens de afschrijvingstabel, koerslijst of taxatierapport. Een taxatierapport kan worden gebruikt als 1) het voertuig niet is opgenomen in de koerslijst of 2) bij aanwezigheid van meer schade dan normale gebruikssporen, waarbij vereist is dat het voertuig geen essentiële gebreken heeft.
Bestelauto's met een DET tot en met 31 december 2024 kunnen, mits aan de voorwaarden voor de ondernemersvrijstelling wordt voldaan, gebruikmaken van de overgangsregeling. Er geldt hierbij geen minimum kilometrage van 3.000 km.
De 3.000 km-grens geldt bij beoordeling van de vraag of er sprake is van een nieuw of een gebruikt voertuig als er wél bpm moet worden betaald. Bij een gebruikt voertuig geldt bijvoorbeeld een afschrijving en kan een historisch tarief gekozen worden. Geldt de overgangsregeling, dan speelt die 3.000 km-grens dus geen rol.
Het formulier geldt voor de voertuigcategorieën N1, N2 en N3. Het gaat om voltooide voertuigen ofwel voertuigen waarop een kenteken kan worden afgegeven.
De dealer zal met een verklaring van de fabrikant de fabricagedatum moeten aantonen. Het gaat dan wel om de fabricagedatum van een voltooid voertuig ofwel een voertuig waarop de RDW op dat moment een kenteken had kunnen afgeven.
Nee, dit kan niet. Een DET kan alleen worden afgegeven op een voltooid voertuig ofwel een voertuig waarop een kenteken kan worden afgegeven. Deze hypothetische situatie zal zich naar wij allen hopen niet voor gaan doen. De RDW doet er alles aan om ook herkeuringen nog dit jaar te laten plaatsvinden. Er is extra capaciteit beschikbaar, er zijn meer keuringen aan huis en er wordt indien nodig op zaterdag gewerkt.
Je kunt pas een Datum Eerste Toelating aanvragen bij de RDW als het voertuig compleet is. Dit betekent dat een voertuig pas kan worden ingeschreven als het voltooid is en er een kenteken op kan worden afgegeven. Vanaf het moment dat het voertuig een Datum Eerste Toelating heeft gekregen, is het bpm-plichtig. Als jouw bedrijf het voertuig ter keuring aanbiedt bij de RDW, dan is jouw bedrijf verantwoordelijk voor de aangifte en betaling van de bpm. Wanneer je gemachtigd wordt door een klant om het voertuig in te schrijven, is de klant de aanvrager van de inschrijving, en dus degene die bpm betaalt.
Op de website van de Belastingdienst vind je nog meer FAQ’s, onder andere over de overgangsregeling, doorschuifregeling en de voorwaarden.
Experts van de Belastingdienst, RDW en BOVAG informeerden BOVAG-leden op 27 september 2024 over de aankomende veranderingen in de bpm-wetgeving voor bestelauto's. Onderwerpen die tijdens deze bijeenkomst aan bod kwamen, waren bijvoorbeeld de overgangsregeling, tweedefasebouw en nieuwe regels rondom de CO2-uitstoot van voertuigen met opbouw. De presentatie kun je hieronder downloaden (exclusief voor leden).
Door de aankomende afschaffing van de bpm-vrijstelling en daarnaast ook hoge importaantallen lopen sinds de zomer registratieaantallen en daarmee de wachttijden bij de RDW op. De RDW neemt maatregelen om de drukte aan te kunnen, door onder meer extra uren beschikbaar te maken en op zaterdag aan huis te keuren. Wil je dit jaar nog een bestelauto registreren? Wacht dan niet en doe je aanvraag zo snel mogelijk.