De pagina wordt geladen...
Heb je vragen? Kijk hieronder bij de veelgestelde vragen. Wellicht vind je hier het antwoord.
Je kunt je aanmelden op mijn.bovag.nl/viabovag (auto), mijn.bovag.nl/viabovagfiets, mijn.bovag.nl/viabovagmotor en mijn.bovag.nl/viabovagcaravancamper. We nemen dan spoedig contact met je op. Je kunt ook bellen met (030) 202 82 02.
Een Voertuig Management Systeem (VMS) dat beschikt over een Hexon-koppeling. In de regel zijn dit alle VMS-en die op de markt beschikbaar zijn. ViaBOVAG.nl kent in principe alle autobedrijven onder hun RDC-nummer. Dat RDC-nummer is dus het meest makkelijke om te gebruiken bij het koppelen. Als een bedrijf dat niet heeft, dan kunnen we ook overweg met het BOVAG-lidmaatschapsnummer, of het KvK-nummer of gewoon de naam en adresgegevens.
Let op: vraag wel zelf eerst eenmalig een koppeling met viaBOVAG.nl aan bij de leverancier van jouw Voertuig Management Systeem (VMS). Dat kan eenvoudig door te bellen of een e-mail te sturen. Jouw leverancier zorgt ervoor dat viaBOVAG.nl zichtbaar wordt in jouw VMS. Vanaf dat moment kunt je jouw advertenties plaatsen op viaBOVAG.nl.
De website heeft enkele minuten nodig om voertuiggegevens te valideren. Enkele minuten na aanbod, zal het voertuig zichtbaar zijn op de website, mits het VoertuigManagementSysteem (VMS) ook een real time koppeling kent.
Nee, daar doen we niet aan op viaBOVAG.nl.
Auto’s die op viaBOVAG.nl geadverteerd worden, moeten in principe bij het adverterende bedrijf aanwezig zijn. Enige uitzondering is als een auto binnen twee weken verwacht wordt. Dan mag die auto ook alvast op viaBOVAG.nl geplaatst worden, maar dan moet er wel duidelijk bij staan “verwacht”. Je kunt dit via jouw VMS aangeven.
Die staan op deze pagina.
Op viaBOVAG.nl staan zowel nieuwe als gebruikte auto’s.
Als je vragen hebt over viaBOVAG.nl kun je een mail sturen naar adverteerders@viabovag.nl of bellen naar (030) 202 82 02. Je kunt ook contact opnemen met de mensen van de buitendienst van BOVAG of Bovemij, die weten ook alles van viaBOVAG.nl.
Ja, dat kan. Dit geldt voor nieuwe auto’s of geïmporteerde auto’s die nog wachten op een kenteken.
Op "nieuwe" auto’s is de BOVAG Omruilgarantie niet van toepassing. Hieronder verstaan wij auto’s die korter dan zes maanden op kenteken staan met een kilometerstand van minder dan 500 kilometer.
Nieuwe auto’s kunnen op dezelfde manier op viaBOVAG.nl geplaatst worden als occasions. Daarbij kun je de duur van de fabrieksgarantie doorgeven, deze wordt dan ook weergegeven.
Weet dat de omruilgarantie niet van toepassing is op ‘nieuwe’ auto’s. Dit zijn auto’s die korter dan zes maanden op kenteken staan met een kilometerstand van minder dan 500 kilometer. Consumenten zien dat auto automatisch bij de advertentie op viaBOVAG.nl.
Een webchat-lead is een gesprek van een potentiële klant op viaBOVAG.nl met een webchat-aanbieder waarin het autobedrijf een telefoonnummer en/of e-mailadres ontvangt. Deze leadvorm geldt alleen voor autobedrijven die met een webchataanbieder werken die met viaBOVAG.nl samenwerkt. Op dit moment geldt dit alleen voor Web1on1 en Bconnect. Deze leadvorm is voor jou niet van toepassing als je geen webchat op viaBOVAG.nl gebruikt.
Een telefoongesprek wordt gemeten met zogeheten calltracking-techniek. ViaBOVAG.nl werkt hiervoor samen met AdCalls B.V. Om precies te kunnen meten hoe vaak er wordt gebeld, wordt er gebruikgemaakt van doorschakelnummers. Klikt een bezoeker op viaBOVAG.nl op het telefoonnummer, dan krijgt hij of zij een uniek telefoonnummer te zien. Als de bezoeker dit nummer belt, dan wordt hij via de telefoonserver van AdCalls direct doorgeschakeld naar jouw telefoonnummer. De klant merkt hier niets van, maar zo kunnen we registreren dat jij daadwerkelijk gebeld bent.
Allereerst is het natuurlijk belangrijk om zoveel mogelijk bereikbaar te zijn. De klant die de moeite neemt om jou te bellen is het makkelijkst een auto aan te verkopen. Het kan natuurlijk altijd gebeuren dat je niet bereikbaar bent. In dat geval krijg je van AdCalls en viaBOVAG.nl direct een mail dat je een telefoongesprek hebt gemist met daarin het telefoonnummer van de klant, zodat je direct de klant kan terugbellen. Dit ziet viaBOVAG.nl ook als harde lead.
Is het nummer van de klant afgeschermd (onbekend nummer), dan wordt er uiteraard niets in rekening gebracht.
Wanneer je op viaBOVAG.nl met een andere prijs wilt adverteren dan op andere portalen, bijvoorbeeld omdat je wilt adverteren met een prijs inclusief een afleverpakket, dan kan dit vaak worden ingeregeld in jouw Voertuig Management Systeem. Jouw softwareleverancier kan je hierbij helpen.
Jouw advertenties worden standaard getoond op viaBOVAG.nl en op Gaspedaal.nl. Wanneer je jouw voorraad enkel getoond wil hebben op viaBOVAG.nl, dan kan de doorplaatsing naar Gaspedaal.nl worden gestopt. Je kunt hiervoor een mail sturen naar adverteerders@viabovag.nl of bellen naar (030) 202 82 02.
Wanneer je gebruikmaakt van de reviews van Klantenvertellen, dan kunnen deze worden getoond op viaBOVAG.nl. Je kunt hiervoor een mail sturen naar adverteerders@viabovag.nl of bellen naar (030) 202 82 02.
BOVAG en Bovemij bouwen viaBOVAG.nl op nadrukkelijk verzoek van de BOVAG-leden zelf. Die hebben aangegeven dat ze minder afhankelijk willen zijn van de bestaande websites en dat ze meer regie willen hebben op de plek waar ze hun occasions online aanbieden. Dat kan via een eigen platform als viaBOVAG, dat is ván en vóór BOVAG-leden. ViaBOVAG.nl zal de komende maanden en jaren steeds verder ontwikkeld worden op basis van de feedback die BOVAG-bedrijven en bezoekers geven. Daarbij is nadrukkelijk aandacht voor goede managementinformatie en leadmanagement voor BOVAG-bedrijven.
Ten eerste is de sterke merknaam BOVAG gekoppeld aan de website. Die heeft een zeer hoge naamsbekendheid en wordt geassocieerd met garantie en betrouwbaarheid. Dat imago is in vele decennia zorgvuldig opgebouwd en geeft kopers vertrouwen. Bijzonder is ook de BOVAG Omruilgarantie, waarbij klanten binnen veertien dagen of maximaal 750 km hun aankoop kosteloos kunnen omruilen.
Daarnaast zijn er aantrekkelijke opties die bedrijven kunnen aanvinken bij hun auto’s, zoals de 40-Puntencheck, de Afleverbeurt en het label 100% Onderhouden. Een grote publiekscampagne zal de site minimaal de komende drie jaar nadrukkelijk onder de aandacht brengen bij de doelgroep. Daarnaast is de een website voor en door BOVAG-leden. De website wordt continu doorontwikkeld op basis van hun wensen.
Ja, natuurlijk mag je ook op andere occasionsite adverteren. Daar gaan wij niet over. Wat viaBOVAG.nl uniek maakt, is allereerst dat de sterke merknaam BOVAG aan de website gekoppeld is. Die heeft een zeer hoge naamsbekendheid en wordt geassocieerd met garantie en betrouwbaarheid. Dat imago is in vele decennia zorgvuldig opgebouwd en geeft kopers vertrouwen. Er staan alleen auto’s van BOVAG-bedrijven op. Dat is op geen enkele andere site het geval. Bijzonder is ook de BOVAG Omruilgarantie, waarbij klanten binnen veertien dagen of maximaal 750 km hun aankoop kosteloos kunnen omruilen. Daarnaast zijn er aantrekkelijke opties die bedrijven kunnen aanvinken bij hun auto’s, zoals de 40-Puntencheck, de Afleverbeurt en het label 100% Onderhouden.
Nee, adverteren is voorbehouden aan BOVAG-bedrijven. Dus ook geen advertenties van consumenten.
Adverteren op viaBOVAG.nl is voorbehouden aan BOVAG-leden. De website wordt immers gebouwd en gefinancierd door BOVAG en Bovemij op verzoek van BOVAG-leden, die zich juist van andere bedrijven willen onderscheiden. De website is dus ván en vóór BOVAG-leden.
Als je vragen hebt over viaBOVAG.nl kun je een mail sturen naar adverteerders@viabovag.nl of bellen naar (030) 202 82 02. Je kunt ook contact opnemen met de mensen van de buitendienst van BOVAG of Bovemij, die weten ook alles van viaBOVAG.nl.
Op viaBOVAG.nl wordt geadverteerd met all-in prijzen. Dat betekent dat alle niet-vermijdbare kosten én eventuele kosten voor de garantie (als je besluit daar kosten voor te rekenen) in de geadverteerde prijs verwerkt moeten zitten. Een klant mag nooit voor verrassingen komen te staat. Dit betekent ook dat als de auto wordt geadverteerd met extra zekerheden zoals de BOVAG Afleverbeurt, die in de geadverteerde prijs moeten zitten.
Als een klant toch niet helemaal tevreden is over zijn aankoop, dan kan hij die binnen twee weken of maximaal 750 km kosteloos omruilen voor een andere. Je hebt dan 8 weken de tijd om met een alternatief te komen. Het is dus geen ‘niet goed geld terug garantie’. Als een klant een wat grotere auto wil, of bijvoorbeeld een met een zwaardere motor, dan dient hij uiteraard bij te betalen. Als de klant meer kilometers heeft gemaakt dan de 750, of schade heeft veroorzaakt, dan moet dat vanzelfsprekend ook verrekend worden. De spelregels voor de Omruilgarantie staan hier. Voor de klant zijn gebruikersregels voor BOVAG Omruilgarantie opgesteld. Tip: laat de klant tekenen voor deze regels.
Deelnemers van de stichting 100% onderhouden mogen dit kwaliteitslabel aan hun occasions toekennen. Vraag meer informatie aan via: www.100procentonderhouden.nl/voor-autobedrijven.
Omruilgarantie is laagdrempelig en spreekt consumenten zeer aan. Een klankbordgroep van BOVAG-leden heeft aangegeven dat dat prima verplicht kan worden gesteld op viaBOVAG.nl. Die andere garanties zijn bedoeld om een autobedrijf de mogelijkheid te geven sommige auto’s extra aantrekkelijk en onderscheidend te maken. Natuurlijk toetsen we dit bij BOVAG-bedrijven en mogelijk worden meer van die garanties uiteindelijk verplicht op viaBOVAG.nl.
Die staan in de volgende checklist:
Sinds 1 april 2024 is de mogelijkheid om auto's te adverteren op viaBOVAG.nl uitgebreid. Net als in de showrooms van BOVAG-leden is het mogelijk om ook auto's zonder garantie op viaBOVAG.nl te plaatsen.
Als je vragen hebt over viaBOVAG.nl kun je een mail sturen naar adverteerders@viabovag.nl of bellen naar (030) 202 82 02. Je kunt ook contact opnemen met de mensen van de buitendienst van BOVAG of Bovemij, die weten ook alles van viaBOVAG.nl.
Nee, als het je onverhoopt niet lukt een alternatief te bieden in het kader van de BOVAG Omruilgarantie, dan kan de klant de koop ontbinden. Er is dan dus geen sprake van annuleren. En dus kunnen er geen annuleringskosten in rekening worden gebracht.
Het is verstandig om in de koopovereenkomst aan te geven of er bij de koop van de auto een viaBOVAG.nl-zekerheid is afgesproken. Op de BOVAG-koopovereenkomst is dat gemakkelijk aan te vinken.
Ja, er mogen ook grijskentekenauto’s op staan. Die staan wel op een aparte afdeling, met een eigen tabblad, om verwarring bij de particuliere koper te voorkomen.
BOVAG gaat het aantal producten en diensten op viaBOVAG.nl de komende jaren geleidelijk uitbreiden. Naast bijvoorbeeld caravans, campers en motorfietsen kijkt BOVAG daarbij ook naar diensten als private lease, financieringen en verzekeringen. Wanneer dat zal zijn, is nu nog niet te zeggen.
Als je een misstand signaleert, kun je dat doorgeven aan (030) 202 82 02.
Als je vragen hebt over viaBOVAG.nl kun je een mail sturen naar adverteerders@viabovag.nl of bellen naar (030) 202 82 02. Je kunt ook contact opnemen met de mensen van de buitendienst van BOVAG of Bovemij, die weten ook alles van viaBOVAG.nl.
Op de consumentensite van viaBOVAG.nl staan alle prijzen altijd inclusief btw. Dat is wettelijk verplicht! Op de zakelijke site moet onderscheid gemaakt worden tussen een btw-auto en een marge-auto.
Een btw auto wordt geadverteerd exclusief btw. Een ondernemer krijgt een rekening met btw en kan deze btw verrekenen met door de ondernemer af te dragen btw. De ondernemer betaalt uiteindelijk het bedrag waarvoor de auto wordt geadverteerd.
Een marge-auto wordt geadverteerd inclusief btw. Een marge-auto is een auto waarop eerder btw is betaald en afgedragen (één van de vorige eigenaren was een particulier, vrijgestelde ondernemer of overheidsinstelling) Om de te betalen btw te bepalen wordt van de verkoopprijs de inkoopprijs afgetrokken. De nu gevonden marge is het bedrag waarover btw moet worden afgedragen. Deze btw mag niet apart op de factuur vermeld worden en is voor de zakelijke klant niet te verrekenen. Voor een ondernemer als koper is dit niet aantrekkelijk. Hij mag bij aankoop van een margegoed geen btw verrekenen, maar moet bij doorverkoop wel volledig btw afdragen.
Om een auto toch exclusief btw te kunnen adverteren en zo tegemoet te komen aan de ondernemer die graag btw verrekent, kan van de marge-auto een btw-auto worden gemaakt. De prijs van een marge-auto kan worden omgerekend naar een btw-auto. Hierdoor zal de verkoopprijs in eerste instantie hoger worden. De netto-verkoopprijs wordt - na vooraftrek van de btw door de kopende ondernemer - lager dan de toepassing van de margeregeling. Dit komt omdat de kopende ondernemer nu de btw over jouw winst kan terugvragen. Maak je geen winst op de transactie? Dan maakt het geen verschil.
Stel, je koopt voor € 10.000,- een margeauto in van een particulier. De geplande margeverkoopprijs is € 12.000,-. Nu wil de klant een factuur met btw. Dit kan als volgt: