Bovag logo
Veelgestelde vragen over viaBOVAG.nl
0%

ViaBOVAG.nl

Laatste update 02 april 2024Leestijd: 0 min

05Veelgestelde vragen over viaBOVAG.nl

Heb je vragen? Kijk hieronder bij de veelgestelde vragen. Wellicht vind je hier het antwoord.

Praktische vragen over viaBOVAG.nl

U kunt u zich melden op mijn.bovag.nl/viabovag (auto), mijn.bovag.nl/viabovagfiets, mijn.bovag.nl/viabovagmotor en mijn.bovag.nl/viabovagcaravancamper. We nemen dan spoedig contact met u op. U kunt ook bellen met (030) 202 82 02.

Een Voertuig Management Systeem (VMS) dat beschikt over een Hexon-koppeling. In de regel zijn dit alle VMS-en die op de markt beschikbaar zijn. ViaBOVAG kent in principe alle autobedrijven onder hun RDC-nummer. Dat RDC-nummer is dus het meest makkelijke om te gebruiken bij het koppelen. Als een bedrijf dat niet heeft dan kunnen we ook overweg met het BOVAG-lidnummer, of het KvK-nummer of gewoon de naam en adresgegevens.

Let op: Vraag wel zelf eerst eenmalig een koppeling met viaBOVAG aan bij de leverancier van uw Voertuig Management Systeem (VMS). Dat kan eenvoudig door te bellen of een e-mail te sturen. Uw leverancier zorgt ervoor dat viaBOVAG.nl zichtbaar wordt in uw VMS. Vanaf dat moment kunt u uw advertenties plaatsen op viaBOVAG.nl.

De website heeft enkele minuten nodig om voertuiggegevens te valideren. Enkele minuten na aanbod, zal het voertuig zichtbaar zijn op de website, mits het VoertuigManagementSysteem (VMS) ook een real time koppeling kent.

Nee, daar doen we niet aan op viaBOVAG.nl.

Auto’s die op viaBOVAG.nl geadverteerd worden, moeten in principe bij het adverterende bedrijf aanwezig zijn. Enige uitzondering is als een auto binnen twee weken verwacht wordt. Dan mag die auto ook alvast op viaBOVAG.nl geplaatst worden, maar dan moet er wel duidelijk bij staan “verwacht”. U kunt dit via uw VMS aangeven.

Op viaBOVAG.nl staan zowel nieuwe als gebruikte auto’s.

Als u vragen heeft over viaBOVAG.nl kunt u een mail sturen naar adverteerders@viabovag.nl of bellen naar (030) 202 82 02. U kunt ook contact opnemen met de mensen van de buitendienst van BOVAG of Bovemij, die weten ook alles van viaBOVAG.nl.

Ja dat kan. Dit geldt voor nieuwe auto’s of geïmporteerde auto’s die nog wachten op een kenteken.

Op "nieuwe" auto’s is de BOVAG Omruilgarantie niet van toepassing. Hieronder verstaan wij auto’s die korter dan zes maanden op kenteken staan met een kilometerstand van minder dan 500 kilometer.

Nieuwe auto’s kunnen op dezelfde manier op viaBOVAG.nl geplaatst worden als occasions. Daarbij kunt u de duur van de fabrieksgarantie doorgeven, deze wordt dan ook weergegeven.

Weet dat de omruilgarantie niet van toepassing is op ‘nieuwe’ auto’s. Dit zijn auto’s die korter dan zes maanden op kenteken staan met een kilometerstand van minder dan 500 kilometer. Consumenten zien dat auto automatisch bij de advertentie op viaBOVAG.nl.

Een webchat-lead is een gesprek van een potentiële klant op viaBOVAG.nl met een webchat-aanbieder waarin het autobedrijf een telefoonnummer en/of emailadres ontvangt. Deze leadvorm geldt alleen voor autobedrijven die met een webchataanbieder werken die met viaBOVAG.nl samenwerkt. Op dit moment geldt dit alleen voor Web1on1 en Bconnect. Deze leadvorm is voor u niet van toepassing als u geen webchat op viaBOVAG.nl gebruikt.

Een telefoongesprek wordt gemeten met zogeheten calltracking-techniek. ViaBOVAG.nl werkt hiervoor samen met AdCalls B.V. Om precies te kunnen meten hoe vaak er wordt gebeld, wordt er gebruik gemaakt van doorschakelnummers. Klikt een bezoeker op viaBOVAG.nl op het telefoonnummer, dan krijgt hij of zij een uniek telefoonnummer te zien. Als de bezoeker dit nummer belt, dan wordt hij via de telefoonserver van AdCalls direct doorgeschakeld naar uw telefoonnummer. De klant merkt hier niets van, maar zo kunnen we registreren dat u daadwerkelijk gebeld bent.

Allereerst is het natuurlijk belangrijk om zoveel mogelijk bereikbaar te zijn. De klant die de moeite neemt om u te bellen is het makkelijkst een auto aan te verkopen. Het kan natuurlijk altijd gebeuren dat u niet bereikbaar bent. In dat geval krijgt van AdCalls en viaBOVAG.nl direct een mail dat u een telefoongesprek heeft gemist met daarin het telefoonnummer van de klant, zodat u direct de klant kan terugbellen. Dit ziet viaBOVAG.nl ook als harde lead.
Is het nummer van de klant afgeschermd (onbekend nummer), dan wordt u uiteraard niets in rekening gebracht.

Wanneer u op viaBOVAG.nl met een andere prijs wilt adverteren dan op andere portalen, bijvoorbeeld omdat u wilt adverteren met een prijs inclusief een afleverpakket, dan kan dit vaak worden ingeregeld in uw Voertuig Management Systeem. Uw softwareleverancier kan u hierbij helpen.

Uw advertenties worden standaard getoond op viaBOVAG.nl en op Gaspedaal.nl. Wanneer u uw voorraad enkel getoond wil hebben op viaBOVAG.nl, dan kan de doorplaatsing naar Gaspedaal.nl worden gestopt. U kunt hiervoor een mail sturen naar adverteerders@viabovag.nl of bellen naar (030) 202 82 02.

Wanneer u gebruik maakt van de reviews van Klantenvertellen dan kunnen deze worden getoond op viaBOVAG.nl. U kunt hiervoor een mail sturen naar adverteerders@viabovag.nl of bellen naar (030) 202 82 02.

Vragen over de achtergrond van viaBOVAG

BOVAG en Bovemij bouwen viaBOVAG.nl op nadrukkelijk verzoek van de BOVAG-leden zelf. Die hebben aangegeven dat ze minder afhankelijk willen zijn van de bestaande websites en dat ze meer regie willen hebben op de plek waar ze hun occasions online aanbieden. Dat kan via een eigen platform als viaBOVAG, dat is ván en vóór BOVAG-leden. ViaBOVAG.nl zal de komende maanden en jaren steeds verder ontwikkeld worden op basis van de feedback die BOVAG-bedrijven en bezoekers geven. Daarbij is nadrukkelijk aandacht voor goede managementinformatie en leadmanagement voor BOVAG-bedrijven.

Ten eerste is de sterke merknaam BOVAG gekoppeld aan de website. Die heeft een zeer hoge naamsbekendheid en wordt geassocieerd met garantie en betrouwbaarheid. Dat imago is in vele decennia zorgvuldig opgebouwd en geeft kopers vertrouwen. Bijzonder is ook de BOVAG Omruilgarantie, waarbij klanten binnen veertien dagen of maximaal 750 km hun aankoop kosteloos kunnen omruilen.

Daarnaast zijn er aantrekkelijke opties die bedrijven kunnen aanvinken bij hun auto’s, zoals de 40-Puntencheck, de Afleverbeurt en het label 100% Onderhouden. Een grote publiekscampagne zal de site minimaal de komende drie jaar nadrukkelijk onder de aandacht brengen bij de doelgroep. Daarnaast is de een website voor en door BOVAG-leden. De website wordt continu doorontwikkeld op basis van hun wensen.

Ja natuurlijk mag u ook op andere occasionsite adverteren. Daar gaan wij niet over.
Wat viaBOVAG.nl uniek maakt is allereerst dat de sterke merknaam BOVAG aan de website gekoppeld is. Die heeft een zeer hoge naamsbekendheid en wordt geassocieerd met garantie en betrouwbaarheid. Dat imago is in vele decennia zorgvuldig opgebouwd en geeft kopers vertrouwen. Er staan alleen auto’s van BOVAG-bedrijven op. Dat is op geen enkele andere site het geval. Bijzonder is ook de BOVAG Omruilgarantie, waarbij klanten binnen veertien dagen of maximaal 750 km hun aankoop kosteloos kunnen omruilen. Daarnaast zijn er aantrekkelijke opties die bedrijven kunnen aanvinken bij hun auto’s, zoals de 40-Puntencheck, de Afleverbeurt en het label 100% Onderhouden.

Nee, adverteren is voorbehouden aan BOVAG-bedrijven. Dus ook geen advertenties van consumenten.

Adverteren op viaBOVAG.nl is voorbehouden aan BOVAG-leden. De website wordt immers gebouwd en gefinancierd door BOVAG en Bovemij op verzoek van BOVAG-leden, die zich juist van andere bedrijven willen onderscheiden. De website is dus ván en vóór BOVAG-leden.

Als u vragen heeft over viaBOVAG.nl kunt u een mail sturen naar adverteerders@viabovag.nl of bellen naar (030) 202 82 02. U kunt ook contact opnemen met de mensen van de buitendienst van BOVAG of Bovemij, die weten ook alles van viaBOVAG.nl.

Vragen over de zekerheden van viaBOVAG.nl

Op viaBOVAG.nl wordt geadverteerd met all-in prijzen. Dat betekent dat alle niet-vermijdbare kosten én eventuele kosten voor de garantie (als u besluit daar kosten voor te rekenen) in de geadverteerde prijs verwerkt moeten zitten. Een klant mag nooit voor verrassingen komen te staat. Dit betekent ook dat als de auto wordt geadverteerd met extra zekerheden zoals de BOVAG Afleverbeurt, die in de geadverteerde prijs moeten zitten.

Als een klant toch niet helemaal tevreden is over zijn aankoop, dan kan hij die binnen twee weken of maximaal 750 km kosteloos omruilen voor een andere. U heeft dan 8 weken de tijd om met een alternatief te komen. Het is dus geen ‘niet goed geld terug garantie’. Als een klant een wat grotere auto wil, of bijvoorbeeld een met een zwaardere motor, dan dient hij uiteraard bij te betalen. Als de klant meer kilometers heeft gemaakt dan de 750, of schade heeft veroorzaakt, dan moet dat vanzelfsprekend ook verrekend worden. De spelregels voor de Omruilgarantie staan hier. Voor de klant zijn gebruikersregels voor BOVAG Omruilgarantie opgesteld. U vindt ze hieronder. Tip: laat de klant tekenen voor deze regels.

Deelnemers van de stichting 100% onderhouden mogen dit kwaliteitslabel aan hun occasions toekennen. Vraag meer informatie aan via: www.100procentonderhouden.nl/voor-autobedrijven.

Omruilgarantie is laagdrempelig en spreekt consumenten zeer aan. Een klankbordgroep van BOVAG-leden heeft aangegeven dat dat prima verplicht kan worden gesteld op viaBOVAG.nl. Die andere garanties zijn bedoeld om een autobedrijf de mogelijkheid te geven sommige auto’s extra aantrekkelijk en onderscheidend te maken. Natuurlijk toetsen we dit bij BOVAG-bedrijven en mogelijk worden meer van die garanties uiteindelijk verplicht op viaBOVAG.nl.

Sinds 1 april 2024 is de mogelijkheid om auto's te adverteren op viaBOVAG.nl uitgebreid. Net als in de showrooms van BOVAG-leden is het mogelijk om ook auto's zonder garantie op viaBOVAG.nl te plaatsen.

Meer informatie

Als u vragen heeft over viaBOVAG.nl kunt u een mail sturen naar adverteerders@viabovag.nl of bellen naar (030) 202 82 02. U kunt ook contact opnemen met de mensen van de buitendienst van BOVAG of Bovemij, die weten ook alles van viaBOVAG.nl.

Nee, als het u onverhoopt niet lukt een alternatief te bieden in het kader van de BOVAG Omruilgarantie, dan kan de klant de koop ontbinden. Er is dan dus geen sprake van annuleren. En dus kunnen er geen annuleringskosten in rekening worden gebracht.

Het is verstandig om in de koopovereenkomst aan te geven of er bij de koop van de auto een viaBOVAG.nl-zekerheid is afgesproken. Op de BOVAG-koopovereenkomst is dat gemakkelijk aan te vinken.

Andere vragen

Ja, er mogen ook grijskentekenauto’s op staan. Die staan wel op een aparte afdeling, met een eigen tabblad, om verwarring bij de particuliere koper te voorkomen. Dat kan nog niet bij livegang, maar wel heel snel daarna.

BOVAG gaat het aantal producten en diensten op viaBOVAG.nl de komende jaren geleidelijk uitbreiden. Naast bijvoorbeeld caravans, campers en motorfietsen kijkt BOVAG daarbij ook naar diensten als private lease, financieringen en verzekeringen. Wanneer dat zal zijn, is nu nog niet te zeggen.

Als u een misstand signaleert, kunt u dat doorgeven aan (030) 202 82 02.

Als u vragen heeft over viaBOVAG.nl kunt u een mail sturen naar adverteerders@viabovag.nl of bellen naar (030) 202 82 02. U kunt ook contact opnemen met de mensen van de buitendienst van BOVAG of Bovemij, die weten ook alles van viaBOVAG.nl.

Op de consumentensite van viaBOVAG staan alle prijzen altijd inclusief btw. Dat is wettelijk verplicht! Op de zakelijke site moet onderscheid gemaakt worden tussen een btw-auto en een marge-auto.

Btw auto

Een btw auto wordt geadverteerd exclusief btw. Een ondernemer krijgt een rekening met btw en kan deze btw verrekenen met door de ondernemer af te dragen btw. De ondernemer betaalt uiteindelijk het bedrag waarvoor de auto wordt geadverteerd.

Marge-auto

Een marge-auto wordt geadverteerd inclusief btw. Een marge-auto is een auto waarop eerder btw is betaald en afgedragen (één van de vorige eigenaren was een particulier, vrijgestelde ondernemer of overheidsinstelling) Om de te betalen btw te bepalen wordt van de verkoopprijs de inkoopprijs afgetrokken. De nu gevonden marge is het bedrag waarover btw moet worden afgedragen. Deze btw mag niet apart op de factuur vermeld worden en is voor de zakelijke klant niet te verrekenen. Voor een ondernemer als koper is dit niet aantrekkelijk. Hij mag bij aankoop van een margegoed geen btw verrekenen, maar moet bij doorverkoop wel volledig btw afdragen.

Om een auto toch exclusief btw te kunnen adverteren en zo tegemoet te komen aan de ondernemer die graag btw verrekent, kan van de marge-auto een btw-auto worden gemaakt. De prijs van een marge-auto kan worden omgerekend naar een btw-auto. Hierdoor zal de verkoopprijs in eerste instantie hoger worden. De netto-verkoopprijs wordt - na vooraftrek van de btw door de kopende ondernemer - lager dan de toepassing van de margeregeling. Dit komt omdat de kopende ondernemer nu de btw over uw winst kan terugvragen. Maakt u geen winst op de transactie? Dan maakt het geen verschil.

Stel, u koopt voor € 10.000,- een margeauto in van een particulier. De geplande margeverkoopprijs is € 12.000,-. Nu wil de klant een factuur met btw. Dit kan als volgt:

  • U trekt de inkoopprijs van de verkoopprijs af: € 12.000 - € 10.000 = € 2.000,-. Uit de overblijvende winstmarge haalt u de btw door het bedrag te vermenigvuldigen met 21/121. Dit is € 340.
  • Dit bedrag trekt u van de verkoopprijs af: € 12.000 - € 340 = € 11.660,-. Over dit bedrag rekent u de btw, nadat u rekening gehouden heeft met de eventueel aanwezige rest-bpm. Laten we in dit geval de zogenoemde bodem-bpm stellen op € 2.000,-.
  • De verkoopprijs inclusief btw wordt dan € 13.689,- (€ 11.660 -/- € 2.000 = € 9.660 + € 2.029 (btw) + € 2.000 (bpm) = € 13.689,-).
  • De kopende ondernemer kan het btw-bedrag van € 2.029,- terugvragen.
  • Netto komt de kopende ondernemer dan uit op € 11.660,- in plaats van € 12.000,-. U houdt eenzelfde marge over als u de auto onder de margeregeling had verkocht.

Vragen over rijklaarmaakkosten

Alles over transparantie prijzen

Klik hier

Verder lezen?

Dossiers met dezelfde categorie

Bezig met laden...
Door gebruik te maken van onze website geeft U toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.