De pagina wordt geladen...
Zo’n zestig mensen kwamen op woensdag 2 juli bij elkaar voor de ledenbijeenkomst van BOVAG Rijscholen in het BOVAGhuis. Rijschoolhouders werden bijgepraat over actualiteiten en dossiers waar de afdeling mee bezig is. Zij kregen een update over onder andere de uitrol van het rapport van de Commissie Roemer, het B-rijbewijs voor zwaardere elektrische bedrijfsvoertuigen, CSRD en de digitalisering van de BOVAG Lesovereenkomst. Na het programma konden leden bijpraten bij de barbecue en de EK-wedstrijd volgen.
Projectleider Wijnand de Geus vertelde hoe de rijscholenbranche tot een gezamenlijk advies is gekomen richting het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de Tweede Kamer over de uitrol van het rapport van de Commissie Roemer ‘Van rijles naar rijonderwijs’. Daarbij lichtte hij ook toe welke standpunten BOVAG hierover heeft ingenomen. De standpunten van BOVAG lees je hier terug.
Vorige week heeft BOVAG met demissionair minister Harbers en meerdere brancheorganisaties een intentieverklaring getekend, die gaat over het rijbewijs B voor de zwaardere EV-bestelbus. De gedoogregeling liep op 1 juli 2024 ten einde waardoor chauffeurs alsnog een C(1)-rijbewijs zouden moeten gaan halen. Na de lobby van onder meer BOVAG wordt de gedoogregeling omgezet in definitieve wetgeving. Mede dankzij de intentieverklaring kunnen bestuurders met een B-rijbewijs dus op een zwaardere EV-bestelbus blijven rijden. In de intentieverklaring is als voorwaarde afgesproken dat deze chauffeurs een training van minimaal vijf uur moeten volgen om een certificaat te behalen. BOVAG Rijscholen zal zich nadrukkelijk bezig houden met het opzetten hiervan.
Hannie Stappers, BOVAG Programmamanager Duurzaam Ondernemen, gaf uitleg over de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD): een nieuwe, Europese wetgeving over duurzaamheidsrapportages. Grote, niet-beursgenoteerde bedrijven zijn rapportageplichtig. Ook al is jouw rijschool niet rapportageplichtig, dan kun je dit jaar al vragen verwachten van bedrijven die dat wel zijn. Zij kunnen jou vragen naar cijfers over de duurzame impact van door jou geleverde goederen of diensten. BOVAG heeft het CSRD Brancheformat voor mobiliteit ontwikkeld, dat jou helpt om deze informatie aan te leveren. Daarmee krijg je een selectie aan vragen en hoef je niet het volledige pakket in te vullen. Dat bespaart een hoop tijd. Lees daar meer over in dit nieuwsbericht of ga naar mijn.bovag.nl/csrd.
BOVAG Rijscholen is in gesprek gegaan met de drie grootste softwareleveranciers voor de BOVAG Lesovereenkomst. BOVAG wil namelijk het ondertekeningsproces van de overeenkomst in de workflow van de planningspakketten integreren. Dation heeft aangegeven hoe het proces eruitziet om dit te realiseren. Zij gaan hiervoor de ondertekeningstool Scrive inbouwen in de workflow. Deze tool werkt software-onafhankelijk of stand alone. Hiervoor draait er al een pilot bij drie rijscholen om te beoordelen hoe Scrive werkt. In het najaar start Dation met integratie van de Scrive-tool, zodat de rijscholen de tool ook in hun planningspakket kunnen gebruiken.
De softwareleveranciers van rijscholen PlanGo en Flexpulse gaan in het najaar deze ontwikkeling opstarten.
Aan het einde van de middag vatte Armand Schreurs, columnist en mediaperformer, op cabareteske wijze de dag samen. Daarbij schuwde hij het niet om uitspraken van aanwezige leden en de Nederlandse politiek op de hak te nemen. Tot slot genoot iedereen van een heerlijke barbecue en werd er gezamenlijk gekeken naar de EK-voetbalwedstrijd Nederland tegen Roemenië, met als kers op de taart een overwinning van 3-0.