De pagina wordt geladen...
Er komt een opleiding voor chauffeurs met een B-rijbewijs die met een zwaardere, elektrische bedrijfsvoertuigen rijden. BOVAG heeft samen met demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) en andere brancheorganisaties een intentieverklaring getekend om de veilige inzet van deze bedrijfswagens te verbeteren. Deze opleiding is een belangrijke voorwaarde om de vrijstelling van het C-rijbewijs te verlengen.
Op dit moment is er een gedoogregeling waarbij bestuurders met een B-rijbewijs in een elektrische bedrijfswagen tussen 3.500 en 4.250 kg mogen rijden. De vrijstelling bevordert de overstap naar emissieloze bestelauto’s, die vaak zwaarder zijn dan vergelijkbare voertuigen met een fossiele aandrijving. Om hierin te mogen rijden zou anders een C-rijbewijs nodig zijn. Door de vrijstelling worden ondernemers niet gestraft voor hun duurzame keuze.
De gedoogperiode loopt tot 1 juli 2025. Er is momenteel definitieve wetgeving in de maak om de rijbewijseisen voor de zwaardere e-bussen blijvend te verlichten. Hier heeft BOVAG samen met andere organisaties voor gelobbyd, sinds het moment dat de vrijstelling dreigde te verlopen. Dankzij de aanstaande wetgeving en de intentieverklaring kunnen circa 850 zware zero-emissie bedrijfswagens tot 4.250 kg die onder de huidige vrijstellingsregeling vallen onder de huidige voorwaarden blijven rijden. Bestuurders met een B-rijbewijs mogen deze voertuigen tot 1 juli 2025 blijven besturen. Daarna volgt er een nieuwe Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB), waarin de permanente vrijstelling wordt vastgelegd.
Tegenover de definitieve vrijstelling staat, dat in samenspraak met de branche, chauffeurs een cursus moeten gaan volgen om verkeersveiligheidsrisico’s beter in te schatten. Dit is een formalisatie van wat er in de praktijk al gebeurt. In de intentieverklaring spreken partijen af om samen met een convenant te komen waarin deze opleidingsmodules worden vastgelegd en bestuurders worden gestimuleerd om deze opleiding te volgen. De opleiding zal bestaan uit een theoretisch en een praktijkdeel, beslaat minimaal vijf uur en besteedt ook aandacht aan rij- en rusttijden. Het convenant moet uiterlijk eind 2024 in werking treden.
Naast BOVAG en demissionair minister Harbers hebben RAI Vereniging, Transport & Logistiek Nederland, Bouwend Nederland, Techniek Nederland, evofenedex en de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen de intentieverklaring getekend.
Bekijk hier de gehele intentieverklaring.