De pagina wordt geladen...
Mark Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat, voert een pakket aan maatregelen door om de rijscholenbranche te professionaliseren. Dit schrijft hij vandaag in een brief naar de Tweede Kamer. Het volgen van rijonderwijs wordt verplicht en krijgt vooraf vastgestelde leerdoelen. Ook worden de regels voor rijinstructeurs aangescherpt. De nieuwe regels zijn een uitwerking van het rapport ‘Van rijles naar rijonderwijs’, dat door de commissie Roemer is opgesteld. BOVAG is blij dat adviezen uit het rapport nu worden geïmplementeerd en staat grotendeels achter de maatregelen.
BOVAG is groot voorstander van kwalitatief rijonderwijs en ondersteunt de adviezen van de commissie Roemer. We zijn dan ook blij dat de adviezen uit het rapport van de commissie Roemer worden geïmplementeerd. De plannen zullen een grote impuls zijn voor het verbeteren van het rijonderwijs en het slagingspercentage, waardoor de leerling na zijn rijles veiliger de weg op kan. Ook zijn we voorstander van de extra eisen voor de rijinstructeur en de sancties als een rijinstructeur zijn periodieke examen niet behaalt, omdat dit noodzakelijk is om tot de juiste kwaliteit van het rijonderwijs te komen.
De voorgestelde wijzigingen brengen extra kosten met zich mee voor zowel consumenten, rijscholen als rijinstructeurs. In de brief van Harbers is vooral aandacht voor het beheersen van de kosten voor de leerling. Het doorvoeren van de maatregelen zal echter ook veel kosten met zich meebrengen voor de rijschool. BOVAG vraagt hier aandacht voor en houdt de vinger voor aan de pols.
Leerlingen kijken vaak alleen maar naar het uurtarief en weten vaak niet wat de uiteindelijke prijs gaat zijn. Professionele rijscholen gaan investeren in de kwaliteitsverbetering. Hierdoor lijkt de opleiding aan de voorkant duurder, maar kunnen de opleidingskosten na het behalen van het examen lager uitvallen dan bij een rijschool waar de leerlingen meerdere malen op rijexamen moeten om dat felbegeerde roze pasje te behalen.
BOVAG vindt het jammer dat niet besloten is om een landelijke erkenning voor rijscholen in te voeren, dit zou de kwaliteit van het rijonderwijs ten goede komen. Er is in de plannen van Harbers alleen een erkenning voor de rijinstructeur. We zien ook graag dat een succesvolle tussentijdse toets verplicht wordt, die wordt afgenomen door de rijschool.
BOVAG vindt het belangrijk dat de Adviescommissie Rijonderwijs wordt opgericht, om de plannen te toetsen. BOVAG neemt hierin graag plaats om namens de rijscholen mee te praten over de implementatie.
Minister Harbers stelt in zijn brief verschillende verbeteringen voor in het proces om een autorijbewijs te halen. De belangrijkste maatregelen zijn:
Vooralsnog verandert het aantal verplichte examens niet, het theorie- en praktijkexamen blijven bestaan. Een van de redenen daarvoor is dat extra examens leiden tot meer kosten voor de leerling. Later dit jaar komt hier een nader advies over vanuit het ministerie, IBKI, CBR en de branche.
Met de nieuwe wet- en regelgeving wordt het voor rijinstructeurs verplicht om een opleiding te volgen bij een door het IBKI erkend opleidingsinstituut. Op dit moment is alleen een examen verplicht voor aankomende rijinstructeurs. De bevoegdheidsverlenging voor rijinstructeurs wordt daarnaast aangescherpt. IBKI gaat om de vijf jaar een theorie- en praktijkexamen afnemen. Als de instructeur drie keer een onvoldoende haalt voor dit examen, verliest deze zijn bevoegdheid.
Het ministerie wil een Adviescommissie Rijonderwijs inrichten met vertegenwoordigers uit de rijschoolbranche, IBKI, CBR, het ministerie en onderwijskundigen. Deze commissie zal de minister periodiek adviseren, zodat de veranderingen weloverwogen worden doorgevoerd.
Lees hier de gehele brief van minister Harbers.