De pagina wordt geladen...
De technologie van moderne voertuigen ontwikkelt zich razendsnel. Denk aan complexere carrosserieverbindingen, nieuwe materiaalsoorten, hoogvoltage systemen en alle elektronica voor rijhulpsystemen. De juiste kennis, kunde en materialen zijn noodzakelijk om deze complexere en veiligheidskritische schades uit te voeren. Om je hierbij meer houvast te geven en er zeker van te zijn dat de klant na herstel van zijn moderne auto weer veilig op weg kan, is de Plusnorm Autoschadeherstel ontwikkeld. Alles over de Plusnorm vind je op deze overzichtspagina.
De Plusnorm Autoschadeherstel is ontwikkeld binnen de Stichting Branchenormering Schadeherstel. Zowel ondernemers als diverse branchepartijen hebben meegewerkt aan de totstandkoming van de Plusnorm en de bijbehorende richtlijnen.
De Plusnorm Autoschadeherstel is ter aanvulling op de bestaande Branchenorm Erkend Schadeherstel en is bedoeld om schadeherstellers de mogelijkheid te geven om zich te onderscheiden als specialist in het herstellen van complexe en veiligheidskritische schades. Omdat het herstellen van complexe veiligheidskritische schades een ‘vak apart’ is, zijn er eisen voor de Plusnorm vastgelegd. Eisen die betrekking hebben op de benodigde kennis, kunde en apparatuur om het herstelproces voor moderne voertuigen (volgens instructies van de fabrikant) goed te borgen.
Alle bedrijven die voor de Plusnorm gecertificeerd willen worden, moeten:
Download hieronder de eisen en gedragscode voor de Plusnorm voor een uitgebreide toelichting:
Per 1 juni 2023 introduceren we de Plusnorm in de schadeherstelbranche en kunnen schadeherstelbedrijven certificering aanvragen. Helaas zijn wij genoodzaakt dit te doen zonder dat het technisch filter operationeel is. Als het filter operationeel is, informeren wij je. Vanaf dan is werken met het technisch filter voor de Plusnorm namelijk verplicht om veiligheidskritische en complexe schades te identificeren.
De Plusnorm is vrijwillig en daarom geen verplichting binnen het BOVAG-lidmaatschap, in tegenstelling tot de bestaande Branchenorm. Als schadehersteller bepaal je zelf in hoeverre je je specialiseert in het herstellen van veiligheidskritische en complexe schades aan moderne voertuigen. Indien je aan alle eisen voldoet, kun je ervoor kiezen om je voor de Plusnorm te laten certificeren. BOVAG kan de Plusnorm van tijd tot tijd aanpassen en/of aanvullen. BOVAG zal Plusnorm-gecertificeerde bedrijven informeren over wijzigingen in de Plusnorm, onder vermelding van een door BOVAG te bepalen redelijke termijn, waarin Plusnorm-gecertificeerde bedrijven aan de gewijzigde Plusnorm moeten voldoen.
Wil jij je ook certificeren voor de Plusnorm? Doorloop dan de volgende stappen.
Voor de certificering én hercertificering gaan alle BOVAG-schadeherstelbedrijven (ook voormalig FOCWA-bedrijven) voortaan werken met de Digitale Zelfevaluatie van BOVAG. Dat geldt voor het certificeren voor de Plusnorm en voor de hercertificering voor de Branchenorm. We stoppen binnen afzienbare termijn namelijk met de self-assessment applicatie waarmee FOCWA werkte. Het werken met twee vergelijkbare systemen naast elkaar is immers niet kostenefficiënt en ook niet optimaal voor het beheren en borgen van een goed certificeringstraject. Het gehele certificeringstraject komt nu bij één partij te liggen, namelijk Rolin Automotive. Soms zul je deze naam in het certificeringstraject dus tegenkomen. We rekenen op je begrip voor deze nieuwe werkwijze.
De Plusnorm Autoschadeherstel is vrijwillig en ter aanvulling op de bestaande Branchenorm Erkend Schadeherstel. De Plusnorm is bedoeld om schadeherstellers de mogelijkheid te geven om zich te onderscheiden als specialist in het herstellen van complexe veiligheidskritische schades. Omdat het herstellen van complexe veiligheidskritische schades een ‘vak apart’ is, zijn er eisen voor de Plusnorm vastgelegd. Eisen die betrekking hebben op de benodigde kennis, kunde en apparatuur om het herstelproces voor moderne voertuigen (volgens instructies van de fabrikant) goed te borgen.
De Plusnorm is bedoeld voor bedrijven die willen en kunnen voldoen aan alle eisen voor het herstellen van complex veiligheidskritische schades. Bedrijven moeten zelf kritisch bepalen of zij voor de Plusnorm gecertificeerd willen worden. Hiervoor moet gekeken worden naar bijvoorbeeld:
Alle bedrijven die voor de Plusnorm gecertificeerd willen worden, moeten:
Voor de complete inhoud van de Plusnorm kan deze link geraadpleegd worden; eisen-plusnorm-mei-2023.
Als je je als schadeherstelbedrijf wilt certificeren moet je de volgende stappen doorlopen:
Een indicatie van de kosten is niet op voorhand aan te geven. Dit is namelijk sterk afhankelijk van wat er reeds bij het bedrijf in huis is op het gebied van opleidingen en equipment. Daarnaast moet ook rekening gehouden worden met auditkosten.
Het certificeren voor de Plusnorm en de investeringen die hiervoor gedaan zijn, zijn bedoeld om schadeherstellers de mogelijkheid te geven om zich te onderscheiden als specialist in het herstellen van complexe en veiligheidskritische schades.
Dit is niet aan te raden. Dit zou betekenen dat voor iedere vestiging de investeringen gedaan moeten worden. Bij een goede samenwerking is het aan te raden één of enkele vestigingen voor de Plusnorm te certificeren en daar het complex veiligheidskritische werk onder te brengen.
De merkerkenningen hebben betrekking op specialisaties in bepaalde merken, de Plusnorm is een universele norm. Zijn er veel merkerkenningen in een bedrijf aanwezig en is daarmee voor die merken de kennis en kunde in huis? Dan hangt het ervan af of er ook veel andere merken hersteld worden en of de Plusnorm toegevoegde waarde heeft.
Opdrachtgevers kijken met interesse naar de komst van de plusnorm omdat het een extra garantie geeft dat schadeherstel kwalitatief en veilig wordt uitgevoerd als het om veiligheidskritische complexe schades gaat. Het is aannemelijk dat opdrachtgevers dit onderdeel gaan maken van de afspraken die zij met herstellers maken, maar in welke vorm dit zal gebeuren is aan de markt en zal de tijd uit moeten wijzen.
Het technisch filter is een hulpmiddel dat inzicht geeft of er bij een bepaalde voertuigschade sprake is van een (complexe) veiligheidskritische reparatie. Daarmee geeft het een signaal af dat er voor een werkzaamheid specifieke kennis en/of apparatuur nodig is.
Mocht uit het filterresultaat blijken dat een schade complex veiligheidskritisch is en je concludeert als schadehersteller dat je de benodigde kwalificaties en/of equipment hiervoor niet in huis hebt, dan zal het herstel geheel of gedeeltelijk uitgevoerd moeten worden door een bedrijf dat hiervoor wel de kennis en equipment in huis heeft.
Heb je vragen over de Plusnorm of het certificeringstraject van BOVAG? Stuur dan een e-mail naar schadeherstel@bovag.nl of bel BOVAG Ledenadvies op (030) 659 53 00.