De pagina wordt geladen...

Bovag logo

Elena waarschuwingssysteem

Laatste update 01 januari 2020Leestijd: 6 min

01Elena waarschuwingssysteem

Met Elena kun je nagaan of een klant die bij jou komt voor verhuur, een proefrit of vervangend vervoer eerder door een BOVAG-bedrijf is geregistreerd omdat hij of zij zich niet naar behoren gedragen heeft. Ook kun je zelf klanten die zich niet aan de afspraken hebben gehouden, registreren in Elena. Zo voorkomen we samen schade en diefstal in de mobiliteitsbranche.

Wat is het?

Elena is het waarschuwingssysteem van BOVAG. In dit waarschuwingssysteem kunnen BOVAG-leden met een auto-, aanhangwagen-, caravan-, camper-, motor-, verhuur- of deelautobedrijf dubieuze klanten registreren die zich niet aan de afspraken hebben gehouden bij verhuur, een proefrit of vervangend vervoer. Met Elena kunnen jij en jouw collega’s elkaar dus waarschuwen. Elena voldoet aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming en is goedgekeurd door de Autoriteit Persoonsgegevens. Gebruikers van Elena hebben toegang tot de database, maar kunnen via Elena ook kosteloos het Centraal curatele- en bewindregister raadplegen.

Hoe werkt het?

Je kunt gebruikmaken van Elena als jouw (verhuur)softwarepakket daarmee gekoppeld is of je logt zelf in op Elena. Daarmee kun je de gegevens van een klant screenen wanneer zij bij jou komen voor verhuur, een proefrit of vervangend vervoer. Ook kun je zelf een dubieuze klant registreren.

Softwareleveranciers met een Elena-koppeling

6 redenen om Elena te gebruiken:

  1. Voorkom schade of verduistering van jouw voertuigen door de klant vooraf te checken.
  2. Waarschuw collega’s voor klanten die zich bij jou misdragen hebben.
  3. Werk met collega’s aan het terugdringen van criminaliteit in de mobiliteitsbranche.
  4. Voldoe aan de privacywetgeving en voorkom boetes.
  5. Registratie is eenvoudig.
  6. Elena werkt preventief.

Lees in de flyer nog meer redenen om Elena te gebruiken.

Elena-abonnement

Voor bij BOVAG aangesloten auto-, aanhangwagen-, caravan-, camper-, motor-, verhuur- en deelautobedrijven is het Elena-abonnement inbegrepen in de contributie.

Aanmelden

Voordat je met Elena aan de slag kunt, moet je enkele stappen nemen. Dat is nodig om te kunnen voldoen aan de strenge eisen van de Autoriteit Persoonsgegevens. Aanmelden kan eenvoudig door het onderstaande formulier in te vullen.

Aanmeldformulier Elena

Registreren in Elena

Staat een persoon of bedrijf in Elena dan kun je weigeren om jouw voertuig mee te geven. Ook kun je dubieuze klanten die zich bij jou misdragen hebben eenvoudig registreren in Elena en zo collega-BOVAG-bedrijven waarschuwen. Via Elena kun je eventueel ook direct aangifte doen bij de politie en een melding doen bij jouw verzekering. We spreken in de volgende gevallen over een misdraging:

  • Diefstal/verduistering van het voertuig door de klant.
  • Het plegen van strafbare feiten met het voertuig, waarvan aangifte wordt gedaan, zoals diefstal of smokkel.
  • Het niet betalen van openstaande rekeningen voor een bedrag hoger dan € 50,-.
  • Opzettelijk (WA-)schade toebrengen aan het voertuig.
  • Het meer dan 48 uur te laat terugbrengen van het voertuig, zonder dat daarvoor door de klant een aannemelijke oorzaak (gebaseerd op overmacht) wordt aangedragen.

Een persoon checken in Elena doe je handmatig door onder andere het documentnummer van het ID-bewijs in te voeren. Doe je veel verhuur, proefritten of vervangend vervoer? Dan loont het om je te verdiepen in de aanschaf van een ID-documentscanner in combinatie met een verificatiesysteem, bijvoorbeeld van ORIBI id-solutions of 24 ID-Check. Daarmee scan je een paspoort of rijbewijs en het systeem doet het verdere controleerwerk.

Meer weten over hoe registreren in Elena werkt? Download dan hier de werkinstructie.

Meer informatie


Vragen?

Heb je hulp nodig bij technische problemen? Neem dan contact op met Elena Support. Ook voor installatiebegeleiding, vragen over software en functionaliteiten is deze supportafdeling bereikbaar. Elena Support is te bereiken via support@elena.nl of (085) 024 05 21 (tijdens kantooruren). Voor inhoudelijke vragen kun je terecht bij BOVAG Hulp bij klachten, via hulpbijklachten@bovag.nl of (030) 659 53 95 (tijdens kantooruren). Voor alle andere vragen zoals over jouw abonnement kun je contact opnemen met het BOVAG Elena-secretariaat via verhuur@bovag.nl of (030) 659 52 98 (tijdens kantooruren).

Ga naar de downloadpagina van Elena

Verder lezen?

Dossiers met dezelfde categorie

Bezig met laden...

Door gebruik te maken van onze website geeft U toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.