De pagina wordt geladen...

Bovag logo
Geen verdere verhoging van bpm
0%

Autobelasting

Laatste update 01 januari 2020Leestijd: 1 min

03Geen verdere verhoging van bpm

Een belangrijk aandeel in autobelastingen vormt de bpm. Deze belasting op aankoop van nieuw auto’s zou de afgelopen jaren afnemen, maar is juist spectaculair gestegen door onder andere de fictieve autonome vergroening, de overgang van NEDC naar WLTP en belastingkwesties. BOVAG wil onder meer dat het kabinet de verhoging van BPM een halt toeroept en te veel geïnde belasting door de overgang van de WLTP-testmethodiek compenseert. De concrete acties waarvoor BOVAG pleit vind je hieronder.

Maatregelen bpm:

Van de autonome vergroening is niets terechtgekomen. De overheid wijt dit aan gedragseffecten: consumenten zijn geen zuinigere, maar hogere en zwaardere auto’s gaan kopen. Maar dat is niet het hele verhaal: de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s is gewoon niet met 3,7 procent per jaar is gedaald, wat wel de verwachting was en ook in de BPM-tarieven is doorberekend afgelopen jaren. BOVAG wil een eerlijker systeem voor berekening van de autonome vergroening.

De WLTP als nieuwe CO2-emissietest in plaats van NEDC heeft een grote impact gehad op de BPM.
Een studie van KPMG in opdracht van BOVAG en RAI Vereniging toont aan dat de schatkist tot 1 juli 2020 ruim 600 miljoen extra bpm-inkomsten heeft ontvangen. BOVAG wil dat het Rijk die meeropbrengst compenseert.

Bij export kan men verzoeken om teruggave van de rest BPM. Voor deze teruggave is onder andere een duurzaam kenteken uit een EU/EER land vereist. De Belastingdienst heeft aangegeven dat vanaf 1 januari 2021 dit kenteken afkomstig moet zijn uit het land van de koper. Kopers zijn echter vaak handelaren die voertuigen doorverkopen en niet van een kenteken voorzien. Nederlandse verkopers voorzien het voertuig daarom van Duits kenteken en leveren het voertuig aan een Europese handelaar. De nieuwe eis noodzaakt handelaren om auto’s voor kentekening naar Duitsland te brengen. Dit leidt tot hoge kosten bij de handelaren. Arbeidsplaatsen en belastingen vloeien naar Duitsland. BOVAG wil dat de wet wordt veranderd zodat een handelaar bpm terugkrijgt, ongeacht het land waar hij naar exporteert. De meerkosten hiervoor wegen op tegen de administratieve lasten en kosten voor handhaving van de huidige wet.

Verder lezen?

Dossiers met dezelfde categorie

Bezig met laden...

Door gebruik te maken van onze website geeft U toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.