3 veelgestelde vragen over leads, omruilgarantie en de afleverbeurt

Laatste update 26 februari 2020 Leestijd: 6 min

ViaBOVAG.nl geeft antwoord op de meestgestelde vragen van motorbedrijven. Wat is een lead, en wat kan ik van viaBOVAG.nl verwachten? Wat houden de omruilgarantie en afleverbeurt precies in? 

1. Wat is een lead, en wat kan ik van viaBOVAG.nl verwachten?

Een lead is een actie waarin de consument contact met u zoekt, omdat deze geïnteresseerd is in de aanschaf van een specifieke motor die u heeft staan. De consument zoekt contact met u door het bezoeken van uw website, het sturen van een e-mail of door rechtstreeks te bellen. ViaBOVAG.nl kent verschillende e-mailformulieren en de telefoongesprekken. Dit noemen we de ‘harde leads’. Hier heeft u direct contact met de klant. Daarnaast zijn er ook ‘zachte leads’, zoals kliks naar uw website, routebeschrijvingen naar uw bedrijf en het printen van uw advertentie. Consumenten verwachten een snelle reactie als ze contact met u zoeken. Reageer daarom binnen 48 uur op een lead die binnenkomt. Zo is de kans op een afspraak of daadwerkelijke verkoop het grootst.  

Proefritformulier

Via het proefritformulier geeft de klant bij u aan dat hij graag een proefrit willen maken met een van uw voertuigen. De klant laat hierbij zijn naam, telefoonnummer en e-mailadres achter. Deze krijgt u via de mail binnen. Het is aan u om dan snel contact op te nemen met de klant en hem uit te nodigen voor een proefrit.

Inruilformulier

Via het inruilwaardeformulier vraagt de klant aan u wat zijn huidige motor waard is, wanneer hij deze inruilt op de door u geadverteerde motor. De klant kan naast een kenteken, kilometerstand, telefoonnummer en e-mailadres, ook meer vertellen over zijn motor en foto’s bijvoegen. Dit komt weer via de mail bij u binnen en u kan dan weer contact met de klant opnemen om het vervolg met hem door te spreken.

Contactformulier

Het contactformulier is een vrij tekstveld met daarbij naam, telefoonnummer en e-mailadres. Dit formulier kan de klant vrij gebruiken om verschillende vragen te stellen. Uiteindelijk komt ook dit formulier per mail bij u binnen en u kunt vervolgens de klant verder helpen met zijn vraag.

Telefonische leads 

De simpele uitleg van een telefonische lead, is dat de klant de moeite neemt u te bellen. Dat is fijn, want dat heeft u het liefst. Telefonische leads worden het namelijk het makkelijkst een nieuwe klant. Maar hoe weet u hoe de klant u gevonden heeft en via welk kanaal? Uw eigen website, een andere motoroccasionwebsite of viaBOVAG.nl? Hiervoor maakt viaBOVAG.nl gebruik van calltracking, in samenwerking met Adcalls. Met calltracking wordt het gesprek gemeten en weet u dus ook precies hoeveel gesprekken u daadwerkelijk via viaBOVAG.nl heeft ontvangen. Op het moment dat u de telefoon opneemt, hoort u eerst de melding: ‘dit gesprek wordt u aangeboden door viaBOVAG.nl’. Dit is de zogeheten whisper. Deze melding laat u weten dat de klant u belt vanaf viaBOVAG.nl. De meeste bedrijven vinden dit prettig om te weten, maar het kan ook uitgezet worden als u dit vervelend vindt. Nadat het telefoongesprek is afgerond, ontvangt u een bevestigingsmail. Hierin staat bij de afzender het telefoonnummer van de klant. Als er iets niet goed is gegaan, kunt u de klant terugbellen. Bij een gemiste oproep ontvangt u ook een mail met daarin het telefoonnummer van de klant.

2. Wat is de 14 dagen omruilgarantie op viaBOVAG.nl?

U heeft de klant een motor verkocht. Hij heeft een proefrit gemaakt, hij is overgegaan tot de aankoop van de motor en rijdt bij de aflevering tevreden weg. Anderhalve week later staat hij bij u in het bedrijf en geeft met schaamrood op zijn wangen aan dat hij een verkeerde keuze heeft gemaakt. Wat doet u dan? 

De omruilgarantie houdt in dat u samen met de klant naar een passende oplossing zoekt. Een ontevreden klant mag de motor binnen twee weken en maximaal vijfhonderd kilometers omruilen. Hier zitten spelregels aan vast, zowel voor u als voor de klant. Zo moet de klant aangeven wat de reden is van het omruilverzoek en waar een redelijk alternatief aan moet voldoen. Het is een omruilmogelijkheid en zeker geen ‘niet goed geld terug’-garantie. Het omruilvoertuig heeft ongeveer dezelfde waarde of de klant moet bijbetalen. Bekijk de precieze spelregels via deze link

Wat zijn de ervaringen met de omruilgarantie bij auto's?

In de afgelopen anderhalf jaar zijn er bij viaBOVAG.nl slechts twee gevallen bekend waarbij de klant om de omruilgarantie heeft gevraagd. De klant gaat niet zomaar over tot een aankoop van een auto of motor en blijkt deze zekerheid vooraf belangrijk en waardevol te vinden, en achteraf niet nodig te hebben.

3. Wat houdt de BOVAG Afleverbeurt in?

Met de BOVAG Afleverbeurt geeft u aan dat de motor goed is gecontroleerd en de klant veilig de weg op kan. Dit geeft de consument de zekerheid dat hij bij u een betrouwbare motor aanschaft. Vloeistoffen zijn - indien nodig - bijgevuld en de motor heeft een volle tank brandstof. De klant moet de eerste zes maanden (of 3.000 km) onderhoudsvrij kunnen rijden bij normaal gebruik. 

Normen BOVAG Afleverbeurt: 

1. De adverteerder garandeert dat het betreffende geadverteerde voertuig wordt afgeleverd met een correct uitgevoerde BOVAG Afleverbeurt.

2. Deze afleverbeurt garandeert, op het moment dat het deelnemerscontract wordt ondertekend, de navolgende punten:   
  • Minimaal 6 maanden of 3.000 km onderhoudsvrij
  • Vloeistoffen gecontroleerd en/of bijgevuld
  • Motor, aandrijflijn, elektrisch- en rijwielgedeelte zijn gecontroleerd en zo nodig afgesteld
  • Volle tank brandstof
  • Motor is volgens de BOVAG 40-Puntencheck gecontroleerd en klaargemaakt

Stap ook in! 

Doet uw motorbedrijf al mee met viaBOVAG.nl? Meld u aan en profiteer van gratis adverteren tot 30 juni 2020. Kijk voor meer informatie op mijn.bovag.nl/viabovagmotor.

Lees meer nieuws over viaBOVAG.nl voor motoren:

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring