"Door viaBOVAG worden de kaarten op de occasionmarkt opnieuw geschud"

Laatste update 01 maart 2018 Leestijd: 8 min

Uit BOVAGkrant 3: “Kan BOVAG zélf niet een occasionwebsite lanceren? De prijzen rijzen de pan uit en de controle op de business glipt weg.” Deze noodkreet van autobedrijven beantwoordt BOVAG binnenkort met viaBOVAG.nl. De ambitie is groot: dit transparante platform voor de betrouwbaarste gebruikte auto’s van Nederland moet de online occasionmarkt flink opschudden.

Twee gesprekken met twee grote dealerholdings in amper twee weken tijd. Dat zijn de eerste signalen in november 2016 dat de tijd rijp is voor een eigen occasionwebsite onder de BOVAG-vlag. De behoefte aan een eigen BOVAG-occasionplatform is breed, blijkt na een rondgang bij andere grote BOVAG autobedrijven. Dit maakt dat BOVAG, Bovemij en RDC aan de slag gaan. In februari onthullen ze met trots de naam viaBOVAG.nl en begint het aansluiten van BOVAG-bedrijven. Veel BOVAG-autobedrijven stappen in.

"ViaBOVAG.nl is misschien wel het grootste initiatief sinds de oprichting van Bovemij"

Peter Niesink, algemeen directeur BOVAG

Vanaf april is de site online en in mei kan het grote publiek kennismaken met de meest transparante occasionsite met de meest betrouwbare auto’s van Nederland. Peter Niesink, algemeen directeur van BOVAG vertelt over het begin: “Van de onafhankelijke autobedrijven wisten we al langer dat ze graag een eigen BOVAG-occasionsite willen, maar dat in korte tijd twee grote autodealerbedrijven de wens voor een dergelijk platform uitspraken omdat ze de grip op het adverteren op deze websites kwijtraken, was voor ons opmerkelijk. De dealerleden van BOVAG waren lange tijd van mening dat het geen core business voor BOVAG was.” Het signaal is aanleiding om de mogelijkheden te onderzoeken. “Het ging heel snel. In januari 2017 was er een projectgroep, haakte naast RDC ook Bovemij aan en trokken we samen op. We voerden veel gesprekken met (online) experts en ervaringsdeskundigen, binnen en buiten BOVAG en ook met de bestaande grote websites. Ook zijn we meteen een consumentenonderzoek gestart om antwoord te krijgen op de vraag of er wel ruimte is voor een nieuw occasionplatform met BOVAG-signatuur. En die ruimte bleek er te zijn. Met alle seinen op groen kon de bouw beginnen. Samen met een klankbordgroep van BOVAG-bedrijven bogen we ons over de opzet, de propositie.”

"Met viaBOVAG.nl krijgen we de regie weer terug omdat we betere data geleverd krijgen"

Piet Zeeuw, algemeen directeur Autohaag Zeeuw

Grip kwijt

Piet Zeeuw, algemeen directeur van het Zuid-Hollandse dealerbedrijf Autohaag Zeeuw en lid van de klankbordgroep, snapt goed waarom leden aan de bel trekken bij BOVAG. Hij vertelt over zijn ervaringen met de occasionsites: “De kosten voor adverteren op websites als Marktplaats, Autoscout en Autotrack worden steeds hoger. We worden steeds afhankelijker van dit soort commerciële platforms als we ervoor willen zorgen dat onze occasions vindbaar zijn door klanten. De keuze is beperkt tot maar een paar grote websites die allemaal op dezelfde manier werken en elkaar prijstechnisch in de gaten lijken te houden.” Omdat de bedrijven achter de websites bepalen hoe hun platform eruitziet, welke gegevens gedeeld worden en de adverteerders nauwelijks invloed hebben op hoe de website eruit ziet en wat er wel en niet kan, raken ze de grip op hun business kwijt. Zeeuw legt de vinger op de zere plek: “Soms belt een klant over een auto, maar hebben we geen idee waar hij die auto heeft gezien. Dat zien we niet en krijgen we ook niet teruggeleverd in de data. Voor hetzelfde geld heeft de klant de auto op onze eigen website gezien. Met viaBOVAG.nl krijgen we de regie weer terug omdat we betere data geleverd krijgen.”

Verbinding maken

ViaBOVAG.nl pakt het adverteren met occasions anders aan dan de andere platforms. Niesink: “Adverteren op viaBOVAG.nl is exclusief voor BOVAG-leden. Er is alleen plaats voor auto’s met BOVAG Garantie en méér betalen om hoger in de zoekresultaten te staan, kan niet. Bedrijven krijgen toegang tot gegevens waar ze écht iets aan hebben bij het omzetten van leads naar verkopen. Verder stuurt viaBOVAG.nl de bezoeker rechtstreeks door naar de website van het BOVAG-lid. Via de grote bestaande websites komt de consument vaak helemaal niet op de website van het bedrijven terecht of pas na veel klikken. Leden hebben bij de presentatie van hun auto’s verschillende keuzemogelijkheden en kunnen naast de drie verplichte zekerheden BOVAG Garantie, BOVAG Omruilgarantie en altijd all-in prijzen, kiezen voor drie optionele: de BOVAG Afleverbeurt, de 40-Puntencheck en het label 100% Onderhouden. Zekerheid en betrouwbaarheid zijn de basis van viaBOVAG.nl. Hiermee onderscheiden we ons fundamenteel van de andere platforms in de markt.”

Alleen met garantie

Zekerheid en betrouwbaarheid is ook wat consumenten zoeken als ze een auto kopen. Ze ervaren deze aanschaf als de grootste aankoop na het kopen van een huis, in een wereld die ze niet altijd goed durven te vertrouwen. Dit blijkt uit het consumentenonderzoek. Niesink: “Autokopers willen vooraf veel meer zekerheid over de auto én vragen om garantie en zijn bereid om daarvoor te betalen. Dit bewijst dat er ruimte is voor een occasionwebsite die focust op transparantie en garantie. Consumenten willen online wat ze al jaren gewend zijn van BOVAG-leden in hun fysieke bedrijven: auto’s mét BOVAG Garantie, als baken van betrouwbaarheid en zekerheid.” De komst van viaBOVAG.nl is dus niet alleen een vraag van leden, maar ook die van de consument. Zeeuw: “Consumenten bereiden zich allemaal voor op internet. Het is dus belangrijk dat we daar zichtbaar en vindbaar zijn. Ook onze occasions staan straks natuurlijk op viaBOVAG.nl.”

"We willen binnen drie jaar in de top drie van occasionwebsites staan"

Peter Niesink, algemeen directeur BOVAG

Van en voor BOVAG-leden

Bij de ontwikkeling van viaBOVAG.nl is bewust gewerkt met een klankbordgroep van leden. Ook Piet Zeeuw is nauw betrokken bij de ontwikkeling. “Ik ben tevreden over de aanpak van BOVAG. Het is goed dat BOVAG de grote dealer- en autobedrijven erbij betrekt. Het geeft het gevoel dat we invloed hebben en dat de website echt van de leden is. We moeten ons hier nu allemaal hard voor maken, zodat de website bij de start goed gevuld is. ViaBOVAG.nl verder toelichten aan de leden is verstandig.” In maart organiseert BOVAG een aantal bijeenkomsten in het land waarin dit baanbrekende initiatief wordt toegelicht. Kijk op mijn.bovag.nl/viabovag voor meer informatie. Niesink: “BOVAG investeert de komende jaren langdurig in dit project, het is misschien wel het grootste initiatief sinds de oprichting van Bovemij, toen leden zelf regie over de garageverzekeringen pakten omdat de markt het liet afweten. Het plat form blijft in ontwikkeling en op den duur kunnen er na auto’s ook andere vervoermiddelen op. Denk aan motoren en caravans. We willen binnen drie jaar in de top drie van occasionwebsites staan.

Informatiebijeenkomsten

Wilt u nog verdere toelichting  toelichting op dit baanbrekende initiatief? Meld u dan aan voor een van de informatiebijeenkomsten bij u in de buurt.
  • Dinsdag 6 maart | Van der Valk Hotel Ridderkerk
  • Woensdag 7 maart | Van der Valk Hotel Zwolle
  • Donderdag 15 maart | Van der Valk Hotel Oostzaan – Amsterdam
Aanmelden

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring