Overgangsjaar Arbowet loopt af

Laatste update 18 april 2018 Leestijd: 3 min

Alle bedrijven moeten op 1 juli 2018 een basiscontract hebben gesloten met een arbodienstverlener. De overgangsperiode van een jaar sinds de invoering van de nieuwe Arbowet in 2017 eindigt dan. Bedrijven die dit niet geregeld hebben lopen vanaf 1 juli aanstaande het risico op een boete van de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid (Inspectie SZW). 

Het basiscontract is niet de enige wijziging van de Arbowet. Ook de rol van de bedrijfsarts verandert. Hij wordt toegankelijker voor werknemers omdat zij gebruik kunnen maken van een open spreekuur. De overige aanpassingen staan in dit bericht

Innovam verzorgt in verband met de nieuwe Arbowet gratis trainingen voor preventiemedewerkers. In de Arbowet staat namelijk dat ieder bedrijf verplicht is om een preventiemedewerker aan te wijzen. 

Mogelijke boetes 

De Inspectie SZW mag sinds het ingaan van de nieuwe Arbowet boetes uitdelen als arbodienstverleners en werkgevers zich niet aan de nieuwe wetgeving houden. Dat kan bijvoorbeeld als de werkgever geen basiscontract heeft gesloten met de arbodienstverlener of als het contract niet compleet is. Er kan ook een boete volgen als er geen preventiemedewerker is aangewezen of als medewerkers geen adequate toegang hebben tot de bedrijfsarts. Afhankelijk van de zwaarte van de overtreding zal de Inspectie SZW eerst een waarschuwing geven of direct een boete opleggen.  

De hoogte van de mogelijke boetes bedragen tussen de 750 en 1.500 euro : 
  • Geen basiscontract: 1.500 euro. 
  • Basiscontract niet compleet: 750 euro
  • Afspraken ondersteuning bij verzuimbeleid ontbreken: 750 euro
  • Werkwijze bedrijfsarts ontbreekt: 1.500 euro
  • Attendering werknemers op open spreekuur ontbreekt: 1.500 euro
  • Geen preventiemedewerker aangewezen: 1.500 euro
  • Geen adequate toegang tot bedrijfsarts: 1.500 euro
  • Bedrijfsarts kan werkplek niet bezoeken: 1.500 euro
  • Geen mogelijkheid voor werknemers tot second opinion: 1.500 euro
Voorkom boetes en zorg dat voor 1 juli 2018 alles rondom de Arbowet goed geregeld is.   

Vragen 

Voor vragen over de aanpassingen van de Arbowet kunnen leden terecht bij BOVAG Ledenadvies: (030) 659 53 00 of via mijnBOVAG

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring