De nieuwe Arbowet: bent u er klaar voor?

Laatste update 24 juli 2017 Leestijd: 3 min

De op Prinsjesdag aangekondigde herziening van de Arbowet wordt op 1 juli aanstaande werkelijkheid. Aanpassing van de Arbowet is nodig omdat de arbeidsmarkt voortdurend in beweging is en er steeds meer aandacht is voor duurzame inzetbaarheid. Wat verandert er vanaf deze zomer? BOVAG benoemt de belangrijkste punten.

Bedrijfsarts

Er verandert veel rondom de rol van de bedrijfsarts. Hij wordt toegankelijker voor werknemers omdat zij gebruik kunnen maken van een open spreekuur. Hierover hoeven medewerkers hun werkgever niet de informeren. De bedrijfsarts heeft verder vrij toegang op de werkvloer zodat hij weet wat er leeft en speelt. Ook heeft hij een onafhankelijke en adviserende rol. Daarnaast krijgt een werknemer door de herziening van de Arbowet recht op een second opinion van een andere bedrijfsarts. Ten slotte moet de bedrijfsarts  een klachtenprocedure hebben. Dit heeft gevolgen voor de contracten die werkgevers hebben met arbo-artsen. Zorg dus dat u deze op tijd naloopt en eventueel aanpast.

Basiscontract

Er komt een basiscontract arbodienstverlening waarin verschillende afspraken vastgelegd worden. Het basiscontract stelt minimumeisen aan het contract tussen arbodienstverleners en werkgevers en is in het leven geroepen vanwege de grote diversiteit en verschillen tussen contracten. Dit zou kunnen leiden tot onvoldoende zorg. Kijk op arboportaal.nl voor meer informatie over het basiscontract. 

Voorbereiden

Na ingang op 1 juli 2017 hebben de werkgevers nog een jaar de tijd om de contracten met de arbodienstverlener aan te passen zodat ze aan de wet voldoen. Meer informatie over arbeidsomstandigheden en veilig en gezond werken is te vinden op arbomobiel.nl. Daar vindt u ook de digitale branche RI&E, een (gratis) instrument voor werkgevers binnen de branche Motorvoertuigen- en Tweewielerbedrijven (cao MvT).

Ook op arboportaal.nl, de website over arbo van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid is veel informatie te vinden over de nieuwe arbowet. Zo is er een digitale toolkit samengesteld met handige factsheets, animaties en downloadbare bestanden zoals posters en veelgestelde vragen.

Vragen

Heeft u vragen over de aanpassingen van de Arbowet, neem dan contact op met BOVAG Ledenadvies: (030) 659 53 00 of via het ledenportaal.
 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring