Toekomst autoretail 2030

Laatste update 10 augustus 2022 Leestijd: 3 min

01 Toekomst autoretail 2030

Het retailkanaal voor autoverkoop- en onderhoud verandert sterk door een aantal ontwikkelingen zoals elektrificatie, ADAS, veranderende klantvoorkeuren en digitalisering. In 2030 zullen autofabrikanten en leasemaatschappijen veel meer de autoretail regisseren: ze doen een stap naar voren in de keten en hebben direct contact met de eindklant. Dankzij digitale technologie zoals online verkoopplatforms, OTA (Over-The-Air-technologie) en dynamische data uit voertuigen beheersen deze ‘superretailers’ het volledige sales- en aftersalesproces en gaan ze steeds meer mobiliteitsdiensten aanbieden. Ook Chinese toetreders zullen steeds actiever zijn in de Nederlandse autoretailmarkt, vooral met EV’s. Voor autodealers en onafhankelijke bedrijven zal hun rol en focus door al deze veranderingen wijzigen. Autodealers zullen vaker als agent optreden namens de fabrikant-superretailer waarbij het verdienmodel is gebaseerd op verkoopfees. Onafhankelijke autobedrijven zullen steeds vaker een superretailer als eindklant hebben, die via centrale formules c.q. netwerken strenge eisen stelt aan kwaliteit en prijs.

BOVAG heeft deze ontwikkelingen via verschillende studies haarscherp in beeld gebracht en uitgezocht wat dit voor autobedrijven betekent. In dit dossier vindt u deze studies met daarin de geschetste veranderingen, impact, strategische opties en de hulp die BOVAG biedt om u te helpen mee te veranderen. 

Netwerkstudie: het automotive retailnetwerk in 2030 

De fabrikant-superretailer gaat de eindklant steeds meer rechtstreeks bedienen. Dealers en onafhankelijke autobedrijven krijgen vooral de superretailer als klant. 

Nieuwe business- en distributiemodellen van autofabrikanten (agentschappen) 

Autodealers worden agent: ze gaan auto’s namens de fabrikant-superretailer aan de consument verkopen, in ruil voor verkoopfees. 

De invloed van Chinese autofabrikanten in Europa 

Steeds meer Chinese autofabrikanten treden toe tot de Europese automarkt met kwalitatieve en betaalbare EV’s. Wat is de invloed op de autoretail? 

Potential of dynamic in-vehicle data (Engels) 

Autobedrijven kunnen geld verdienen met voertuigdata van hun klanten. Bijvoorbeeld met voorspelbaar onderhoud. Europese wetgeving gaat dit waarschijnlijk makkelijker maken.

Ontwikkelingen in aftersales (EV, ADAS en OTA)

Over de invloed van Over the air-technologie (OTA), elektrisch vervoer (EV) en Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) op uw aftersales.

Vragen of opmerkingen? 

Heeft u vragen of opmerkingen naar aanleiding van de informatie in dit dossier? Neem dan contact op met uw branchemanager:  

Geert Brummelhuis, Branchemanager BOVAG Autodealers 
geertbrummelhuis@bovag.nl   

Jaap Verweij, Branchemanager BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven 
jaapverweij@bovag.nl

Verder lezen?

Dossiers met dezelfde categorie

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring