De pagina wordt geladen...
Elektrisch vervoer (EV), Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) en over the air-technologie (OTA) zijn de drie grote ontwikkelingen in de autobranche die van stevige impact zijn op hoe mensen in de toekomst mobiel zijn, hoe de infrastructuur wordt ingericht, de verkeersveiligheid wordt gewaarborgd en het klantcontact plaats vindt. Deze ontwikkelingen hebben grote gevolgen voor het autobedrijf. BOVAG heeft middels onderzoek in kaart gebracht hoe deze veranderingen van invloed zijn op uw business en – belangrijker – hoe je hierop inspeelt.
Gedreven door het mondiale Klimaatakkoord van Parijs (2015) neemt het aanbod EV voertuigen snel toe. De actieradius en laadtijden blijven zich positief ontwikkelen en worden daarmee voor personenauto’s en lichte bedrijfswagens (LCV) een steeds minder groot thema. De Total Cost of Ownership (TCO) is inmiddels in veel gevallen gunstiger dan die van een door fossiele brandstof aangedreven (bedrijfs)auto of truck. Lagere onderhoudskosten, een steeds gunstiger wordende aanschafprijs van een elektrische auto zijn hierin naast fiscale stimulansen dominant. Klanten gaan daardoor steeds vaker kiezen voor elektrisch en dat heeft gevolgen voor je werkplaats. Om je te helpen zich tijdig voor te bereiden heeft BOVAG in een onderzoek inzichtelijk gemaakt wat de impact van EV bedrijf gaat zijn en een rekentool ontwikkeld, waarmee je de impact op de aftersales van je bedrijf kunt berekenen.
Uit de BOVAG ADAS studie blijkt dat de Nederlandse autobranche in 2030 rekening moet houden met een daling van 23 procent in het aantal schades als gevolg van de toename van rijhulpsystemen in personenauto’s, oftewel Advanced Driver Assistance Systems (ADAS). De benodigde onderdelen zijn wel duurder en de werkzaamheden vereisen specialistische kennis, zowel bij schadeherstel als bij onderhoud en reparaties. Daarnaast hebben reparaties aan andere componenten in de auto steeds vaker effect op ADAS systemen. Bereid je voor op de impact van het werken aan personenauto’s met ADAS door kennis te nemen van het BOVAG ADAS onderzoek.
Onderhoud en updates aan auto’s op afstand, ook wel ‘over the air’ ofwel OTA genoemd, is bij steeds meer automerken de realiteit. En als er eenmaal duidelijke Europese regelgeving is, gaat het snel en verandert de manier waarop de aftermarket werkt ingrijpend. Dat blijkt uit een onderzoek dat BOVAG liet uitvoeren. Wat is de impact van OTA? En wat kunnen dealers en garagebedrijven nu al doen?