De pagina wordt geladen...
Het retailkanaal voor autoverkoop- en onderhoud verandert sterk door een aantal ontwikkelingen zoals elektrificatie, ADAS, veranderende klantvoorkeuren en digitalisering.
In 2030 zullen autofabrikanten en leasemaatschappijen veel meer de autoretail regisseren: ze doen een stap naar voren in de keten en hebben direct contact met de eindklant. Dankzij digitale technologie zoals online verkoopplatforms, OTA (Over-The-Air-technologie) en dynamische data uit voertuigen beheersen deze ‘superretailers’ het volledige sales- en aftersalesproces en gaan ze steeds meer mobiliteitsdiensten aanbieden. Ook Chinese toetreders zullen steeds actiever zijn in de Nederlandse autoretailmarkt, vooral met EV’s. Voor autodealers en onafhankelijke bedrijven zal hun rol en focus door al deze veranderingen wijzigen. Autodealers zullen vaker als agent optreden namens de fabrikant-superretailer waarbij het verdienmodel is gebaseerd op verkoopfees. Onafhankelijke autobedrijven zullen steeds vaker een superretailer als eindklant hebben, die via centrale formules c.q. netwerken strenge eisen stelt aan kwaliteit en prijs.
BOVAG heeft deze ontwikkelingen via verschillende studies haarscherp in beeld gebracht en uitgezocht wat dit voor autobedrijven betekent. In dit dossier vind je deze studies met daarin de geschetste veranderingen, impact, strategische opties en de hulp die BOVAG biedt om je te helpen mee te veranderen.
De fabrikant-superretailer gaat de eindklant steeds meer rechtstreeks bedienen. Dealers en onafhankelijke autobedrijven krijgen vooral de superretailer als klant. Lees hier meer over dit onderwerp.
Autodealers worden agent: ze gaan auto’s namens de fabrikant-superretailer aan de consument verkopen, in ruil voor verkoopfees. Lees hier meer over dit onderwerp.
Steeds meer Chinese autofabrikanten treden toe tot de Europese automarkt met kwalitatieve en betaalbare EV’s. Wat is de invloed op de autoretail? Download hieronder de relevante studies.
Autobedrijven kunnen geld verdienen met voertuigdata van hun klanten. Bijvoorbeeld met voorspelbaar onderhoud. Europese wetgeving gaat dit waarschijnlijk makkelijker maken. Bekijk de studie hier.
Over de invloed van Over the air-technologie (OTA), elektrisch vervoer (EV) en Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) op jouw aftersales. Lees hier meer over dit onderwerp.
Heb je vragen of opmerkingen naar aanleiding van de informatie in dit dossier? Neem dan contact op met je branchemanager:
Geert Brummelhuis, Branchemanager BOVAG Autodealers
geertbrummelhuis@bovag.nl
Jaap Verweij, Branchemanager BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven
jaapverweij@bovag.nl