Goed werkgeverschap

Laatste update 25 april 2023 Leestijd: 2 min

03 Open bedrijfscultuur

In een open bedrijfscultuur is gesprek altijd mogelijk. Open en eerlijk. Lees hoe u werk maakt van zo’n open cultuur.

In een open bedrijfscultuur is een gesprek altijd mogelijk. Open en eerlijk. In zo’n cultuur kan een medewerker altijd een gesprek plannen met een leidinggevende. Dit kan gaan over werk gerelateerde zaken, maar ook over privéomstandigheden die invloed hebben op het werk. In een open bedrijfscultuur schrikt een medewerker niet als een leidinggevende een medewerker uitnodigt voor een gesprek of als deze hem aanspreekt.

Functioneringsgesprekken en overleg

In een open bedrijfscultuur vinden functioneringsgesprekken plaats. Ook is er periodiek een teamoverleg of afdelingsoverleg. In zo’n overleg bespreekt u samen de lopende zaken, de ontwikkelingen en de koers, kaders en kapstok. Met elkaar in gesprek zijn is de basis. Want een leidinggevende of collega moet altijd aan een medewerker kunnen vragen wat de status is van een opdracht. En zit een medewerker niet lekker in zijn vel? Dan moet hij zich vrij en veilig voelen om het daarover te hebben.

Overlegstructuur voor formeel overleg

Advies: zet een overlegstructuur op voor formeel overleg. In zo’n overleg wordt periodiek bijgepraat over lopende zaken en over ontwikkelingen binnen en buiten de organisatie. Maak van elk overleg een verslag en actielijst, zodat iedereen op de hoogte is, ook degenen die niet bij het overleg waren.

Wandelgang- en koffieautomaatgesprekken

De bedrijfscultuur moet ook ruimte bieden om informeel en spontaan met elkaar te praten. De zogenoemde wandelgang- en koffieautomaatgesprekken zijn vaak heel waardevol. Hieruit komen niet zelden goede ideeën voor de ontwikkeling van zowel het bedrijf als de medewerker.

Inspirerend leiderschap

Goed werkgeverschap gaat ook over inspirerend leiderschap. Leidinggeven gaat daarbij verder dan aan medewerkers precies vertellen wat ze moeten doen en wanneer het werk af moet zijn. Leiderschap geeft ruimte aan medewerkers om zelf met oplossingen en initiatieven te komen. 

 

Verder lezen?

Dossiers met dezelfde categorie

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring