De pagina wordt geladen...
Hoe duidelijker de bedrijfskoers, hoe aantrekkelijker je bent als werkgever. Ontdek hoe jij als team toewerkt naar een doel.
Medewerkers vinden het niet prettig als zij niet weten wat er van hen wordt verwacht. Ze willen op de hoogte zijn van de koers van het bedrijf en van de stip aan de horizon. Hoe duidelijker kapstok, kaders en koers zijn, hoe aantrekkelijker je bent als werkgever.
Natuurlijk wil jouw bedrijf winst maken. Maar hoe dan? Bijvoorbeeld door specialisatie in e-bikes, te kiezen voor één bepaald werk, een verhuurtak op te zetten of je te richten op de zakelijke (lease)rijder. Houd die plannen als ondernemer niet in je eigen hoofd, maar deel ze met je medewerkers. Want dat geeft hen het gevoel onderdeel te zijn van het bedrijf. En dat levert veel op. Medewerkers gaan meedenken, komen met ideeën en gaan zich verantwoordelijk voelen en gedragen. En ze gaan harder, efficiënter en beter werken. Je werkt als team toe naar een doel. En je behaalt dat doel ook echt samen.
Als werkgever ben je er dus verantwoordelijk voor om je medewerkers een kapstok, kaders en koers te geven, waarbinnen al het werk plaatsvindt. En waarvan helder is wát er moet gebeuren en waarom. Niet alleen inhoudelijke kaders zijn belangrijk, maar ook praktische. Wie voert welke werkzaamheden uit? Een duidelijk rooster en heldere werkafspraken zijn onmisbaar.
Zijn kapstok, kaders en koers duidelijk? Dan weet je als werkgever welke medewerkers je daarbij nodig hebt. En je medewerkers weten wat er van hen wordt verwacht. Ga hierover het gesprek aan, bijvoorbeeld in periodieke functioneringsgesprekken. Het is goed dat een medewerker bij zichzelf nagaat of hij (nog) past bij het bedrijf. Niet alleen bij veranderingen in het bedrijf, maar ook als een medewerker onvoldoende presteert volgens de gemaakte afspraken. Want als de medewerker precies past bij een bedrijf, kunnen zowel bedrijf als medewerker het beste uit zichzelf halen.
Een andere gespreksmethode is het planningsgesprek. Daarin maken leidinggevende en medewerker samen een planning van werkzaamheden en groeimogelijkheden. Dit kan onderdeel zijn van het functioneringsgesprek, maar het kan ook een afzonderlijk gesprek zijn.
Stoeit u met beslissingen rond het doen van een grote investering als een overname of nieuwbouw. Of heeft u te maken met dilemma’s als verkopen of fuseren. In BOVAG Bedrijfsadvies vindt u een klankbord dat u echt begrijpt. U krijgt advies afgestemd op úw situatie. BOVAG Bedrijfsadvies is er voor alle BOVAG-leden.