Goed werkgeverschap

Laatste update 03 november 2021 Leestijd: 3 min

01 Duidelijke bedrijfskoers

Hoe duidelijker de bedrijfskoers, hoe aantrekkelijker u bent als werkgever. Ontdek hoe u als team toewerkt naar een doel.

Duidelijke koers

Medewerkers vinden het niet prettig als zij niet weten wat er van hen wordt verwacht. Ze willen op de hoogte zijn van de koers van het bedrijf en van de stip aan de horizon. Hoe duidelijker kapstok, kaders en koers zijn, hoe aantrekkelijker u bent als werkgever.

Als team toewerken naar een doel

Natuurlijk wil uw bedrijf winst maken. Maar hoe dan? Bijvoorbeeld door specialisatie in e-bikes, te kiezen voor één bepaald werk, een verhuurtak op te zetten of u te richten op de zakelijke (lease)rijder. Houd die plannen als ondernemer niet in uw eigen hoofd, maar deel ze met uw medewerkers. Want dat geeft hen het gevoel onderdeel te zijn van het bedrijf. En dat levert veel op. Medewerkers gaan meedenken, komen met ideeën en gaan zich verantwoordelijk voelen en gedragen. En ze gaan harder, efficiënter en beter werken. U werkt als team toe naar een doel. En u behaalt dat doel ook echt samen.

Inhoudelijke én praktische kaders

Als werkgever bent u er dus verantwoordelijk voor om uw medewerkers een kapstok, kaders en koers te geven, waarbinnen al het werk plaatsvindt. En waarvan helder is wát er moet gebeuren en waarom. Niet alleen inhoudelijke kaders zijn belangrijk, maar ook praktische. Wie voert welke werkzaamheden uit? Een duidelijk rooster en heldere werkafspraken zijn onmisbaar.

Het functioneringsgesprek

Zijn kapstok, kaders en koers duidelijk? Dan weet u als werkgever welke medewerkers u daarbij nodig hebt. En uw medewerkers weten wat er van hen wordt verwacht. Ga hierover het gesprek aan, bijvoorbeeld in periodieke functioneringsgesprekken. Het is goed dat een medewerker bij zichzelf nagaat of hij (nog) past bij het bedrijf. Niet alleen bij veranderingen in het bedrijf, maar ook als een medewerker onvoldoende presteert volgens de gemaakte afspraken. Want als de medewerker precies past bij een bedrijf, kunnen zowel bedrijf als medewerker het beste uit zichzelf halen.

Het planningsgesprek

Een andere gespreksmethode is het planningsgesprek. Daarin maken leidinggevende en medewerker samen een planning van werkzaamheden en groeimogelijkheden. Dit kan onderdeel zijn van het functioneringsgesprek, maar het kan ook een afzonderlijk gesprek zijn.

BOVAG Bedrijfsadvies – advies op maat
Scan Perspectief 2025 voor carrosseriebedrijven

Verder lezen?

Dossiers met dezelfde categorie

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring