BOVAG-ondernemers zijn duurzamer dan u denkt.
Terug

Sustainable Development Goals: wat doen BOVAG-ondernemers ermee?

DuurzaamheidOndernemerschap
Leestijd: 8 min

Is BOVAG vooral de asfaltlobby? En zijn BOVAG-ondernemers vooral behoudende benzinesnuivers? Nee, dat karikatuur is aantoonbaar onjuist. Dat blijkt uit een inventarisatie van alle inspanningen van BOVAG en BOVAG-ondernemers die bewust én onbewust bijdragen aan de zogenoemde Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties. Iets om trots op te zijn, even bij stil te staan, maar vooral in volle vaart mee door te gaan.

Millennium Goals. Sustainable Development Goals (SDG’s ofwel duurzaamheidsdoelstellingen). Dure woorden, bedacht in dure kantoren, ver weg van de praktijk? Wellicht, maar ook woorden die een dure plicht verwoorden. De plicht om de wereld beter te maken en beter achter te laten voor de generaties na ons.

Uitdaging, ook voor BOVAG-bedrijven

De SDG’s zijn de opvolgers van de zogenoemde millenniumdoelstellingen en door de Verenigde Naties in 2015 in het leven geroepen om de crises in de wereld gezamenlijk, wereldwijd en lokaal aan te pakken. De SDG’s zijn een uitdaging voor overheden, organisaties, bedrijven en individuen. En die begint te leven. Zo zijn banken en verzekeraars maar ook de overheid bezig met het in kaart brengen van hun verantwoordelijkheden en doelstellingen ten aanzien van de SDG’s in diverse SDG-rapportages. Daarmee krijgen brancheorganisaties als BOVAG, en ondernemers zoals BOVAG-bedrijven steeds vaker de vraag: wat en hoe draag jij bij aan de SDG’s? Bijvoorbeeld van klanten en opdrachtgevers, maar straks dus ook van banken en verzekeraars. Daar kun je voor de vuist weg antwoord op geven. Maar beter is om dat gestructureerd op een rijtje te zetten. Dat deed BOVAG en het resultaat is de inventarisatie, die u hieronder kunt downloaden.


Tastbare resultaten

Het blijkt dat BOVAG en BOVAG-ondernemers aan ten minste zes van de zeventien SDG’s bijdragen. Voor een helder overzicht hebben we al die bijdragen en voorbeelden opgedeeld in drie categorieën: Verkeersveiligheid, Klimaat en milieu en Goed werkgeverschap. Wat betreft die bijdragen: dat loopt uiteen van duurzaam ondernemen door energiebesparing of opwekking, door gerichte investeringen in panden, bedrijfsmiddelen en mensen tot het ondertekenen van het Klimaatakkoord en aandacht voor duurzame inzetbaarheid in de cao’s die BOVAG afsluit. Tastbare resultaten zijn bijvoorbeeld 98 procent autorecycling die we als branche realiseren en het succes van de TruckAcademy, met 60 procent meer student-bedrijfswagenmonteurs!


Lauweren

Kunnen we dan op onze lauweren rusten? Zeker niet! Het alternatieve autobelastingplan met het voorstel tot betalen naar gebruik, waarmee BOVAG en partners de CO2-doelen van het Klimaatakkoord en Fit for 55 halen, is nog niet volledig omarmd. En als je kijkt naar diversiteit in de branche, dan is daar ook nog een wereld te winnen. Om maar eens wat te noemen.


Progressie

BOVAG is van plan deze SDG-scan periodiek te herhalen, zodat we hopelijk verdere progressie zien in wat BOVAG en de BOVAG-ondernemers bijdragen aan het beter en duurzamer maken van de wereld. Houd dat in de gaten op mijn.bovag.nl/duurzaamondernemen. Daar vindt u ook inspirerende voorbeelden van collega-ondernemers. Hopelijk inspireren dit overzicht en de voorbeelden u om zelf ook met SDG’s aan de slag te gaan. Voor zover u dat al niet deed natuurlijk.

Martin Kniest, eigenaar Matz Carwash in Deventer en Zutphen

"Het merendeel van onze medewerkers heeft een afstand tot de arbeidsmarkt. Ik wil mensen een kans geven, dat zit in mijn DNA. In de wasstraat werken zo’n 65 medewerkers. Bijvoorbeeld mensen vanuit de reclassering, met autisme of statushouders. Het afgebakende werk in de wasstraat past goed bij deze doelgroep. Er is veel structuur en daar hebben zij baat bij. Ons bedrijf is eigenlijk een soort doorstroomlocatie. Ze leren bij ons om te werken, om bijvoorbeeld elke dag op tijd te komen. Dan kunnen ze daarna doorstromen naar een echte baan. We zijn echt een leerbedrijf. Dat vraagt om veel geduld en begeleiding. Maar het gaat me dan ook niet om de wasstraat, maar om de mensen. Tegenwoordig vragen overheidsinstanties of grote bedrijven steeds meer om bedrijven die aan ‘sociaal ondernemerschap’ doen. Dat wij hier hoog op scoren, stimuleert ze om met ons samen te werken. Mijn boodschap: iedere ondernemer heeft wel plaats voor één persoon. Kies er alleen oprecht vanuit je hart voor, je hebt echt een intrinsieke motivatie nodig om deze mensen een kans te geven.” 

Nico Stolk, directeur ABS Autoherstel

“Duurzaamheid is al jaren een belangrijk speerpunt in onze activiteiten. Sinds 2012 was ABS al aangesloten bij Stichting Duurzaam repareren en in 2020 zijn alle vestigingen overgestapt naar Erkend Duurzaam. We maken de laatste jaren een omslag naar meer bewustwording. Naast dat we bijvoorbeeld auto’s met banden op spanning afleveren, kijken we naar de gedachte erachter: we willen ons proces duurzamer maken, hoe doen we dat? Daardoor komen we op meer ideeën om CO2-uitstoot te verminderen. Bijvoorbeeld door een intake op afstand te doen in plaats van de klant langs te laten komen om de schade op te laten nemen. Op foto’s kun je al veel zien. Duurzaamheid is uiteindelijk van de hele keten. Het is belangrijk om met opdrachtgevers en klanten de verbinding op te zoeken en tot oplossingen te komen. Want soms wijkt een oplossing af van een bestaande afspraak, zoals de vervangende auto, die bijna elke klant standaard verwacht mee te krijgen. Op de veelal korte afstanden is een fiets een goed alternatief of heeft de klant zelf een oplossing. Mijn boodschap voor andere ondernemers: zorg voor bewustwording en doe het met kleine stappen. Dan gaat het leven in de hele organisatie en ontstaan er creatieve ideeën.”

Meer weten? 

Op deze websites staat veel informatie over de Sustainable Development Goals in Nederland:  Dit artikel is verschenen in BOVAGkrant 10-2021.
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring