Duurzaamheidsdoelstellingen (SDG's)

Laatste update 16 december 2021 Leestijd: 3 min

03 Wat doet Matz Carwash met de SDG's?

5 vragen aan Martin Kniest, eigenaar van Matz Carwash in Deventer en Zutphen.

1. Wat doet u op het gebied van de sustainable development goal ‘goed werkgeverschap’? 

“Mijn hele bedrijf draait om werken met mensen uit een bijzondere doelgroep. Dat zijn mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Ik wil die mensen graag een kans geven en het beste uit ze halen.” 

2. Waarom vindt u dit belangrijk? 

“Het zit in mijn DNA. Mijn moeder was verzorgster in een verpleeghuis en mijn vader ondernemer. Ik ben een mix van beiden. Mijn werkwijze heb ik niet van tevoren zo bedacht, het is op een natuurlijke manier zo gegroeid. Het begon met één medewerker en inmiddels bestaat het merendeel van de medewerkers uit mensen die een afstand tot de arbeidsmarkt hadden. Dat zijn bijvoorbeeld mensen vanuit de reclassering of met een lichte beperking, autisme of statushouders. De wasstraat is voor hen een mooie plek om te werken. Het werk in de wasstraat is namelijk heel afgebakend en bestaat uit terugkerende klussen. Zij hebben baat bij veel structuur.” 

3. Hoeveel mensen werken er bij in uw bedrijf? 

“In totaal hebben we 100 medewerkers, waarvan zo’n 65 in de wasstraat. Daarnaast hebben we ook een opleiding. Eigenlijk zijn we een doorstroomlocatie. Ze leren bij ons om te werken, om bijvoorbeeld elke dag op tijd te komen. Dan kunnen ze daarna doorstromen naar een echte baan. We borgen de continuïteit met een groep van vaste medewerkers en daarnaast hebben we een flexibele schil. Ik zie ons als een leerbedrijf. Dat vraagt om veel geduld en begeleiding. Maar het levert ook heel gemotiveerde mensen op. Ik ben niet een standaard wasondernemer. Het gaat mij om de mensen en niet om de wasstraat, dat is het bijproduct.” 

4. Hoe kijken andere organisaties er tegenaan? 

“Tegenwoordig vragen overheidsinstanties of grote bedrijven bij hun inkoop steeds meer om bedrijven die aan ‘sociaal ondernemerschap’ doen. Zij moeten namelijk zelf ook laten zien dat zij maatschappelijk verantwoord ondernemen en werken met bedrijven die bijvoorbeeld kwetsbare mensen een kans geven. Omdat het merendeel van onze medewerkers tot die groep behoort, scoren dan ook hoog op de prestatieladder socialer ondernemen (PSO). Dat stimuleert organisaties om met ons samen te werken.” 

5. Heeft u een boodschap voor andere ondernemers? 

“Iedere ondernemer heeft wel plaats voor één persoon met een afstand tot de arbeidsmarkt. Kies er alleen vanuit je hart voor, je hebt echt een intrinsieke motivatie nodig om deze mensen een kans te geven. Je kunt zelf de teleurstelling wel dragen als het niet succesvol verloopt, maar voor de vaak kwetsbare kandidaat is dit een grote klap. Daar moet je echt rekening mee houden.” 

Verder lezen?

Dossiers met dezelfde categorie

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring