De pagina wordt geladen...
Nederland zit in een grote verbouwing. Het tekort aan woningen, de energietransitie en klimaatveranderingen dwingen tot een nieuwe inrichting van ons land. Tegelijkertijd hebben we maar beperkt de ruimte. Deze veranderingen in onze leefomgeving hebben ook impact op mobiliteit en op bedrijfslocaties. Deze zes trends komen de komende jaren op je af.
Steden buiten de Randstad krijgen de komende jaren meer aandacht en zullen verder groeien, vooral binnen de stad zelf. Dit geldt vooral voor steden in de ring rond de Randstad, zoals Zwolle, Deventer, Arnhem en de Brabantse steden. Er zal meer geïnvesteerd worden in deze gebieden, waardoor verschillen tussen de Randstad en deze regio’s kleiner worden. Dat betekent een boost voor de infrastructuur en economie van deze gebieden. Voor mobiliteitsondernemers in deze regio’s biedt dat kansen: meer bewoners en meer mobiliteit betekenen ook meer klanten voor bijvoorbeeld verkoop, reparatie en onderhoud.
Er is nauwelijks geld en ruimte om nieuwe snelwegen of spoorlijnen aan te leggen. In plaats daarvan ligt de nadruk op het beter benutten van bestaande infrastructuur. Veel infrastructuur is decennia geleden aangelegd en het onderhoud ervan heeft hoge prioriteit. Inspelen op innovatie en efficiëntie van mobiliteit wordt nog belangrijker.
Mobiliteit speelt een centrale rol in de ruimtelijke ontwikkelingen. De focus komt daarbij te liggen op het beter verbinden van verschillende vervoersvormen, zoals de auto, fiets en openbaar vervoer. Daarnaast wordt ingezet op het verkleinen van reisafstanden, door wonen, werken en winkelen dichter bij elkaar te brengen door in te zetten op nabijheid. Door essentiële voorzieningen op loop- en fietsafstand toegankelijk te maken, neemt de noodzaak van reizen af. Dit biedt ondernemers kansen en mogelijkheden om mee te denken over nieuwe oplossingen en samenwerkingen, zoals mobiliteitshubs waar verschillende vervoersvormen samenkomen.
Met name in steden is er meer druk op autoparkeerplaatsen. Daardoor stimuleren sommige gemeenten om met de auto tot aan de rand van de stad te rijden, daar betaalbaar te parkeren en dan met openbaar vervoer of andere (deel)mobiliteit naar de eindbestemming te reizen. Overheden zullen flink investeren in mobiliteitshubs aan de rand van de stad, waar ook andere vormen van mobiliteit worden aangeboden. Ieder gebied heeft een uniek mobiliteitsvraagstuk met een evenwicht tussen parkeren en wonen.
Naast ruimte voor wonen is er ook meer ruimte nodig voor bijvoorbeeld economische activiteiten, water(berging) en de energietransitie. Dat vraagt om nieuwe oplossingen. Voor sommige bedrijventerreinen betekent het dat er mogelijkheden ontstaan om bij te bouwen. Er wordt dichter op elkaar gebouwd, met hogere volumes. Wat je meer gaat zien, is het optoppen van bedrijfspanden met een extra laag en functiemengeling waarbij bedrijven op een slimme manier ruimte delen en benutten. Denk aan een showroom onder kantoren en bedrijventerreinen combineren met laadpleinen en mobiliteitshubs.
In sommige gemeenten schuift woningbouw letterlijk op richting bestaande bedrijventerreinen. Dat kan gevolgen hebben voor de milieucategorie van bedrijfslocaties of zelfs leiden tot verplaatsing van bedrijven. Als dit op jouw locatie afkomt, is het verstandig om tijdig met de gemeente in gesprek te gaan en de opties af te wegen: van compensatie voor het inperken van de milieucategorie, verplaatsing naar een andere locatie tot het proactief meedenken op het gebied van mobiliteit.
De zes trends vloeien voort uit het onderzoek ‘Een nieuw perspectief op mobiliteit’, dat BOVAG liet uitvoeren door bureau Venhoeven CS. BOVAG wilde daarmee inzicht verschaffen in ruimtelijke ontwikkelingen en de impact daarvan op mobiliteit, mobiliteitsondernemers en hun klanten helder krijgen. Het onderzoek werd in september door BOVAG-voorzitter Christianne van der Wal overhandigd aan Vincent Karremans, minister van Economische Zaken. Voorafgaand aan de overhandiging vond er een debat plaats met vertegenwoordigers van VVD, GroenLinks-PvdA en D66, waarin BOVAG de oproep aan de politiek deed om aandacht te geven aan mobiliteit en meer ruimte om te ondernemen. Bijvoorbeeld door te investeren in meer bedrijventerreinen, flexibelere bestemmingsplannen, slimme inzet van beschikbare ruimte bij BOVAG-bedrijven en het invoeren van een mobiliteitstoets bij nieuwbouw en herinrichting van wijken. Minister Karremans gaf aan serieus werk te willen maken van het verminderen van de regeldruk voor ondernemers
Download het volledige onderzoeksrapport “Een nieuw perspectief op ruimte en mobiliteit”.
Ontwikkelingen in de leefomgeving zijn nauw verbonden met mobiliteit en ondernemerschap. Voor mobiliteitsondernemers is het daarom belangrijk om vooruit te kijken. Hoe toekomstbestendig is jouw bedrijfslocatie? Komt er bijvoorbeeld woningbouw op jouw locatie af of ontstaan er juist kansen om uit te breiden met extra diensten of een mobiliteitshub? Om je daarbij te helpen heeft BOVAG een praktisch stappenplan waarmee je in vier stappen jouw eigen locatiestrategie bepaalt. Zo krijg je inzicht in de ruimtelijke ontwikkelingen binnen jouw regio en de mogelijke gevolgen voor jouw bedrijfslocatie. Als je behoefte hebt aan persoonlijke begeleiding, dan kan de Stichting Ondernemersklankbord je ondersteunen. De stichting beschikt over zo’n driehonderd adviseurs, verspreid over het hele land, met wie je kunt klankborden en die je op weg helpen met het stappenplan. Zoek je specifiek advies over vastgoed, zoals omgevingsplanwijzigingen of waardebepalingen? Dan kun je de Antea Group inschakelen.
Klik hier voor het stappenplan en meer informatie over ondersteuning van de Stichting Ondernemersklankbord en Antea Group.
Dit artikel is in BOVAGkrant 7-2025 verschenen. Tekst: Thomas Edens, Linda in 't Hout, fotografie: Movares.