De pagina wordt geladen...
Tientallen gemeenten stellen vanaf 2025 een zogeheten zero-emissiezone (ZE-zone) in. Bestel- en vrachtauto’s die de ZE-zone in willen moeten dan volledig uitstootvrij zijn. Wat kunt u doen om te voorkomen dat u of uw klant de binnenstad niet meer in komt met oudere dieselvoertuigen? We zetten het op een rij.
Vanaf 2025 gelden ‘zero-emissiezones’ in Nederlandse steden als ‘no go areas’ voor oudere diesel-bedrijfswagens. Ook vervalt de BPM-vrijstelling op niet-elektrische, zakelijke bestelauto’s. Deze afspraken uit het plan Zero-Emissie Stadslogistiek komen voort uit de klimaatdoelen. BOVAG onderschrijft de klimaatdoelen en heeft meegedacht over de afspraken, met als resultaat dat er een overgangsregeling is voor voertuigen waarop al is geïnvesteerd, maar die nog niet zijn afgeschreven. Voor enkele voertuigcategorieën bestaan vrijstellingen en ontheffingen.
Hoe dan ook, over minder dan twee jaar al kunt uzelf en/of uw klanten te maken krijgen met ZE-zones. BOVAG raadt u dus aan na te gaan wat uw situatie is en actie te ondernemen:
Is uw bedrijf gevestigd in de binnenstad? Rijdt u bijvoorbeeld als tweewielerbedrijf met servicebussen van en naar uw winkel? Of gaat u als rijschool vaak naar een CBR-locatie in de binnenstad van een (naburige) gemeente? Volg dan deze stappen:
1. Check om te beginnen of die gemeente plannen heeft voor een ZE-zone. Dat kan op de website www.opwegnaarzes.nl. Al 28 gemeenten hebben een ZE-zone aangekondigd.
Niet alle gemeenten communiceren even duidelijk over de invoering, dus het is goed om dit na te trekken. Een gemeente mag de zone pas mag invoeren als de invoering daarvan vier kalenderjaren tevoren werd bekend gemaakt. Belangrijk om te weten is dat een ZE-zone strenger is dan een milieuzone, het is dus niet hetzelfde.
2. Check of uw huidige (les)voertuigen de ZE-zone in mogen. In de ZE-zone gelden in de eerste jaren overgangsregels voor verschillende voertuigen. Ga daarom na tot wanneer uw huidige voertuigen de ZE-zone in mogen. Gebruik hiervoor de kentekencheck en het overzicht van regels per voertuigcategorie op de website www.opwegnaarzes.nl.
3. Stap over op een emissieloos voertuig. Mogelijk moet u uw voertuigen eerder vervangen dan u van plan was. Gaat u binnenkort nieuwe voertuigen aanschaffen of leasen? Hou dan gelijk rekening met de nieuwe regels. Er bestaan diverse subsidieregelingen voor de aanschaf van emissieloze vrachtauto’s en bestelauto’s en laadpalen. Om de overstap naar een ZE-bestelauto’s te stimuleren zijn ZE-bestelvoertuigen tot maximaal 4.250 kg vrijgesteld van rijbewijs C.
Op www.opwegnaarzes.nl vindt u alle informatie over de ZE-zones zoals een uitgebreid stappenplan om u voor te bereiden, uitleg over subsidieregelingen en veelgestelde vragen.
Verkoopt u bestelbussen of vrachtauto’s aan klanten die in binnensteden rijden, voor bijvoorbeeld logistiek of transport? Volg dan deze stappen:
1. Benader bedrijfsautoklanten met diesels en stel het natuurlijke investeringsmoment vast (na gemiddeld 8 jaar vervangt men een bedrijfsauto).
2. Bespreek de overgangsregeling, vastgelegd in de Uitvoeringsagenda Zero Emissie Stadslogistiek.
3. Organiseer een meeting met de klant en eventueel zijn opdrachtgever(s) om samen in kaart te brengen waar, waarvoor en hoe de bedrijfswagen(s) worden gebruikt.
4. Stel vervolgens samen vast welke elektrische bedrijfswagen(s) het beste alternatief vormen voor de huidige dieselbedrijfswagens en het werk dat moet worden verricht.
5. Reken de klant de total cost of ownership (TCO) voor over een gebruiksperiode van 8 jaar. Doe dit zowel voor een nieuwe diesel als voor een nieuwe elektrische bedrijfswagen en vergelijk de kostenplaatjes.
In het verhaal ‘Nog niet automatisch naar elektrisch’ op mijn.bovag.nl. leest u hoe Volvo Group Truck Center met opdrachtgevers en de gemeente in gesprek gaat over de ZE-zones.
Op www.opwegnaarzes.nl vindt u alle informatie over de ZE-zones.