Logistiek 010
Al sinds 2014 werkt Rotterdam samen met de logistieke sector en kennisinstellingen aan efficiëntere, ‘slimme’, stadslogistiek vanuit het platform Logistiek 010. “Wij kijken dus niet alleen naar elektrisch vervoer, maar ook naar het gezamenlijk gebruik van overslaglocaties, ‘hubs’, en inzet van alternatieven zoals de bakfiets, Birò (mini-auto, red.) of streetscooter. Wij werken met logistiek makelaars, die namens de Gemeente Rotterdam op bezoek gaan bij ondernemers met bedrijfswagens, ook éénpitters, om samen alle slimme logistieke mogelijkheden door te nemen en de overstap naar zero-emissie te bespreken.
Met behulp van een TCO-tool (total cost of ownership, red.), maken de makelaars inzichtelijk wat het beste elektrische alternatief is voor de diesels die de betreffende ondernemer nu gebruikt. Vaak is het een echte eyeopener wanneer men ziet dat dat alternatief binnen de gehele gebruiksperiode van het voertuig gewoon voordeliger is. En de BPM-vrijstelling valt ook nog weg. In de afgelopen jaren hebben wij zo 700 ondernemers geholpen, jaarlijks komen daar 300 nieuwe gesprekken bij. Toch is dat nog maar een klein deel van alle ondernemers die nu echt aan de slag moeten met zero-emissie. Ik zie hier een belangrijke rol voor de BOVAG-dealers, waar het gaat om advisering en begeleiding van het grote aantal ondernemers dat wij niet kunnen bereiken. En wat de opmerking van Roeland omtrent laadinfra betreft: Wij hebben als gemeente een regierol om ondernemers en Stedin te ondersteunen bij het plaatsen van laadpalen op eigen terrein. Daarnaast steunen wij private initiatieven van exploitanten die openbaar toegankelijke snelladers willen plaatsen. Verder hebben wij concessies aanbesteed voor het plaatsen van laders en snelladers in de openbare ruimte.”