De pagina wordt geladen...
Bestuurders met een B-rijbewijs mogen sinds 1 januari 2023 een zero-emissiebestelvoertuig (elektrisch of waterstof) tot maximaal 4.250 kg besturen. Hiermee krijgen zij een vrijstelling voor C-rijbewijs dat normaal gesproken boven de 3.500 kg verplicht is. Aanleiding hiervoor is dat bestuurders op kosten gejaagd dreigden te worden: door het batterijpakket valt het totaalgewicht (leeggewicht + lading) van een ZE-bestelauto hoger uit dan 3.500 kg en zou de bestuurder bijgevolg een C-rijbewijs moeten halen. De vrijstelling wordt permanent als de wet die hiervoor in de maak is ingegaan, naar verwachting in 2024.
Aan de vrijstelling zijn wel voorwaarden verbonden:
1. De bestuurder moet minimaal 2 jaar in het bezit zijn van het B-rijbewijs.
2. De bestuurder moet kunnen aantonen dat het extra gewicht inclusief belading boven de 3.500 kg is toe te wijzen aan het batterijpakket. Dit kan middels een document dat bij het voertuig gehouden wordt waaruit blijkt wat het specifieke gewicht is van het batterijpakket. Het gewicht van het batterijpakket kunt u opvragen bij de producent of importeur van het ZE-bestelvoertuig. Zij dienen dit document in te vullen en te tekenen.
3. Het ZE-bestelvoertuig moet een tenaamstelling hebben van voor 1 oktober 2023.
4. Het ZE-bestelvoertuig heeft een snelheidsbegrenzer op 90 kilometer per uur.
5. Geen tachograafplicht.
6. Het is niet toegestaan om met dit voertuig in het buitenland te rijden zonder een rijbewijs C.
7. Het ZE-bestelvoertuig wordt gebruikt voor bedrijfsmatige activiteiten.
8. Zonder rijbewijs C mag het voertuig niet met een aanhangwagen worden gereden. Dit mag ook niet wanneer de bestuurder rijbewijs E achter B heeft.
De vrijstelling is het gevolg van de geslaagde proeftuin die op 31 december 2022 is geƫindigd. Deze is onderdeel van het project Zero Emissie Stadslogistiek, waarin het Rijk, gemeenten en bedrijven samenwerken aan zero-emissiezones in 2025. In deze proeftuin hebben een groot aantal chauffeurs met een B-rijbewijs en 30 ZE-voertuigen deelgenomen.
Het hele wetgevingstraject om de vrijstelling permanent in de wet- en regelgeving vast te leggen zal naar verwachting medio 2024 gereed zijn. Totdat de vrijstelling in de wet vastligt, zal er in de overgangsperiode door de politie en de Inspectie voor de Leefomgeving en Transport niet gehandhaafd worden op het hebben van een rijbewijs C en de tachograafplicht voor ZE-bestelvoertuigen tot 4.250 kg. Zo kunnen de 30 voertuigen die mee hebben gedaan aan de proeftuin vanaf 1 januari 2023 nog steeds met een B-rijbewijs bestuurd worden. Dit geldt ook voor voertuigen die in bestelling zijn en een tenaamstelling krijgen voor 1 oktober 2023. Als het wetgevingstraject afgerond is, zal vervolgens de permanente vrijstelling voor het C-rijbewijs gaan gelden.
Ondernemers met een ZE-bedrijfsvoertuig dat op naam is gesteld voor 1 oktober 2023
Met de politie en de Inspectie voor Leefomgeving en Transport is afgesproken dat er tot 1 januari 2024 niet gehandhaafd zal worden op rijbewijs C. De gesprekken lopen om deze datum op te schuiven totdat de nationale wet- en regelgeving van kracht is. Hier zal in het najaar meer over bekend worden.
Ondernemers met een ZE-bedrijfsvoertuig dat op naam gesteld wordt vanaf 1 oktober 2023
Voor nieuw te bestellen voertuigen en reeds bestelde voertuigen die na 1 oktober op naam worden gesteld zal er geen vrijstelling gelden tot de wet- en regelgeving van kracht is. Het ministerie, de RDW en de andere betrokken partijen doen er alles aan om de wet- en regelgeving zo snel mogelijk in te voeren. In de tussentijd dient een voertuig in deze categorie bestuurd te worden door een bestuurder die in het bezit is van een rijbewijs C met de bijbehorende regels voor het besturen van een vrachtauto zoals de tachograafplicht.
BOVAG doet er momenteel alles aan om te bewerkstelligen dat voertuigen die na 1 oktober 2023 te naam worden gesteld ook onder de huidige vrijstelling komen te vallen en dat deze regeling past stopt nadat deze in wetgeving is verankerd.