De pagina wordt geladen...
De onderhandelaars van werkgevers (BOVAG) en vakbonden zijn er niet in geslaagd in de vijfde gespreksronde overeenstemming te bereiken over een nieuwe cao Motorvoertuigbedrijven en Tweewielerbedrijven (MvT). De huidige cao loopt af op 31 januari 2025.
BOVAG heeft in de vijfde gespreksronde over een nieuwe cao MvT zijn loonbod verhoogd tot inflatiecorrectie. Dat wil zeggen dat werkgevers bereid zijn om de gemiddelde inflatie van 2024, zoals die door het CBS is vastgesteld op 3,3 procent, in 2025 te compenseren. Dit is wel inclusief de 1,5 procent loonsverhoging van 1 januari 2025. Dit loonbod past gezien de forse loonstijging in de afgelopen jaren en de matige vooruitzichten voor de branche. Concreet betekent dit dat de lonen wat BOVAG betreft op 1 juli 2025 met 1,8 procent zouden kunnen stijgen en op 1 januari 2026 nog eens met 1,75 procent. En dat de cao dan afloopt in de zomer van 2026.
De vakbonden houden nog vast aan hun oorspronkelijke eis van 7 procent. Wat BOVAG betreft zijn de contouren van een mogelijk cao-akkoord zichtbaar, maar vinden we elkaar niet op loon. Zo is BOVAG bereid om onder meer verder te praten over het verlengen van de RVU-regeling, zodat medewerkers in zware beroepen ook na 31 december 2025 eerder met pensioen kunnen. Daarnaast is gesproken over een extra vakantiedag en ondersteuning van medewerkers die mantelzorgtaken verrichten.
BOVAG hecht veel belang aan een nieuwe cao, omdat duidelijkheid voor zowel werkgevers als werknemers erg belangrijk is. BOVAG heeft dan ook de wens om in gesprek te blijven met de vakbonden. Vakbonden gaan hun achterban raadplegen en peilen of hun leden bereid zijn tot het voeren van actie.
De kans bestaat dat de branche vanaf 1 februari 2025 een cao-loze periode ingaat. Wat dat betekent en hoe te handelen bij eventueel bezoek of acties van vakbonden heeft BOVAG voor zijn leden hieronder op een rij gezet.