Veelgestelde vraag: Hoe haal ik het beste uit mijn medewerkers? 

Laatste update 17 januari 2018 Leestijd: 3 min

Op deze vraag is geen pasklaar voor iedereen geldend antwoord te formuleren. We kunnen u als werkgever wel een eindje op weg helpen en tips geven hoe u de ontwikkeling van uw medewerkers kunt stimuleren. Daar is kennis over uw mensen voor nodig. Eén van de manieren om die kennis op te doen is door met ze in gesprek te gaan. Dat kan informeel bij de koffieautomaat. Maar beter is het om het professioneel aan te pakken met een gesprekscyclus.

U als werkgever of leidinggevende plant dan momenten in waarop u officieel in gesprek gaat met medewerkers. Over waar ze goed in zijn, waarin ze zich verder willen ontwikkelen, in welke situatie en op welke plek ze het beste tot hun recht komen. Van deze gesprekken worden verslagen vastgelegd. In de meeste gevallen zullen officiële momenten en informele gesprekken elkaar afwisselen en aanvullen. 

Aan de slag met de gesprekscyclus 

Regelmatig gesprekken voeren draagt bij aan de ontwikkeling van werknemers en aan de onderlinge samenwerking. Het is daarmee een mogelijkheid om te ontdekken hoe u het beste uit uw medewerkers kunt halen. Als zij bij u in het bedrijf goed op hun plek zitten, zullen ze eerder geneigd zijn te blijven.   

De gesprekscyclus start met een planningsgesprek aan het begin van het jaar, waarin u samen met de werknemer doelen vaststelt. Aan het eind van het jaar blikt u samen terug op het functioneren van de werknemer in de afgelopen twaalf maanden. U kunt eventueel een tussentijdse evaluatie houden halverwege het jaar om de stand van zaken door te nemen. 

Uiteraard hoeven zowel medewerker als leidinggevende niet tot deze officiële gespreksmomenten te wachten met vragen stellen of een onderwerp aansnijden. Als het goed is, is het tussendoor altijd mogelijk om het gesprek met elkaar aan te gaan. 

Begin van het jaar: planningsgesprek 

Voor het plannen van eindejaarsgesprekken heeft BOVAG 11 tips op een rijtje gezet. Deze tips gelden meestal ook voor de planningsgesprekken aan het begin van het jaar. 

Tips voor de planningsgesprekken aan het begin van het jaar: 
  1. Spreek samen af wat je dit jaar wilt bereiken en wat de medewerker daarvoor nodig heeft. 
  2. Zorg dat vooraf duidelijk is waar het gesprek over gaat en dat de medewerker weet wat er van hem verwacht wordt. 
  3. Plan de gesprekken bijtijds, zodat iedereen zich goed kan voorbereiden. 
  4. Praat over ontwikkeling, ambities, de toekomst. Als u tevreden bent over medewerkers, geef ze dan voldoende mogelijkheden om zich te ontwikkelen, door bijvoorbeeld een opleiding of cursus te volgen. Zo blijft het aantrekkelijk om bij het bedrijf te blijven werken. 
  5. Maak samen een actielijst van afspraken die gemaakt worden. 
  6. Hulp nodig? Vraag het de loopbaancoaches van BOVAG en maak gebruik van de toolbox voor werkgevers die door OOMT is ontwikkeld.  

Vragen

Heeft u vragen over dit onderwerp dan kunnen BOVAG-leden ook terecht bij BOVAG Ledenadvies

 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring