De pagina wordt geladen...
In de huidige automarkt zijn de diverse soorten garantie soms niet meteen voor iedereen even duidelijk, zowel voor de consument als voor het autobedrijf. Duidelijkheid en transparantie over de voorwaarden, dekkingen en de staat van voertuig zijn daarom erg belangrijk. Consumentenexpert Simon Kopinsky deelt de meest voorkomende verwachtingen van consumenten en vat ze samen tot concrete communicatietips voor jouw autobedrijf. Je leest het allemaal in dit artikel!
De grootste misverstanden bij consumenten gaan over wat er zoal valt onder garantie. Veel consumenten gaan ervan uit dat alles gedekt wordt. Transparantie en duidelijke communicatie vanuit autobedrijven, zowel tijdens het verkoopproces als daarna, kunnen helpen om vertrouwen te winnen en misverstanden over dekkingen te voorkomen.
Garanties zijn niet alleen interessant voor de consument, maar ook voor jouw autobedrijf. Als je een garantie aanbiedt, helpt deze je om hoger in de sortering van viaBOVAG.nl te komen. Via de Prestatieverbeteraar van viaBOVAG.nl krijg je inzicht in de garantiescore van jouw autobedrijf. Het overzicht laat zien in hoeverre jij je communicatie over garanties op orde hebt: filter per garantie of zekerheid én op autoniveau. Zo krijg je echt waardevolle inzichten over hoe jouw bedrijf scoort!
Non-conformiteit, in de volksmond ook wel ‘wettelijke garantie’ genoemd, is een Europese consumentenbescherming die erop neer komt dat iets wat je koopt moet doen wat je er redelijkerwijs van mag verwachten. Dat is dus een groot grijs gebied, zeker bij auto’s. Van een auto van 15 jaar oud en twee ton op de teller mag je minder verwachten dan van een auto van een half jaar oud. Belangrijk is daarom dat je zo veel mogelijk vastlegt over de auto die je verkoopt. Zeker bij oudere auto’s. Dat voorkomt gedoe achteraf. Deze wettelijke garantie is NIET uit te sluiten.
De fabrieksgarantie varieert per merk en geldt in principe alleen als de auto volgens fabrieksvoorschrift is onderhouden en/of gerepareerd. Let op: daarvoor hoeft de auto niet per se te worden onderhouden door een merkdealer.
Leveranciers en autobedrijven kunnen een eigen garantie bieden, maar dit mag nooit minder zijn dan wat de consument mag verwachten (non-conformiteit). Het moet extra service, vertrouwen en zekerheid bieden.
De BOVAG Garantie, ook wel de ‘geen gezeur garantie genoemd, biedt een brede dekking van 12 maanden. Dit biedt dus meer zekerheid dan non-conformiteit, waarbij het altijd maar de vraag of je kans van slagen hebt als er iets kapotgaat, aangezien het een grijs gebied is.
Het autobedrijf kan de garantie uitbesteden aan een derde partij. AutoTrust, onderdeel van Bovemij, is zo’n partij. Er zijn verschillende soorten dekking mogelijk.
BOVAG heeft een handig overzicht gemaakt met veelgestelde vragen over garantie.