De pagina wordt geladen...
De steekproefcontroles op de BOVAG Onderhoudsbeurt van de afdelingen Caravan- en Camperbedrijven en Aanhangwagenbedrijven verdwijnen, want de keuringsmethode gaat op de schop. De afdelingen willen met de leden samenwerken en in gesprek gaan. Iemand wordt niet meer op de vingers getikt, maar juist begeleid in alle werkplaatsprocessen. Op deze pagina lees je alles over de nieuwe manier van keuren en hoe je ook kunt overstappen.
De BOVAG Onderhoudsbeurt is een van de ‘kroonjuwelen’ van BOVAG. Jaarlijks worden zo’n 60.000 kampeermiddelen en aanhangwagens gecheckt door BOVAG-keurmeesters en de BOVAG-sticker (het bewijs van keuring) is landelijk heel bekend, met name onder kampeerders. Om de kwaliteit van de BOVAG Onderhoudsbeurt te borgen, worden bedrijven elke twee jaar gecontroleerd/gekeurd. Nu nog met steekproeven, maar BOVAG stapt over op een nieuwe keuringsmethode. Deze overstap is op verzoek van ondernemers zelf. Leden van beide afdelingen hebben sinds 2019 meegewerkt aan de totstandkoming van deze nieuwe methode.
De bestaande steekproef vindt meestal plaats in de drukste periode in de werkplaats, namelijk het voorjaar, wanneer er eigenlijk helemaal geen tijd beschikbaar is bij monteurs en keurmeesters. Bovendien is er één controleur voor het hele land, waardoor er weinig contactmomenten zijn met de werkplaats. BOVAG wil meer contact met leden, zodat we nog beter weten wat er speelt en waar behoefte aan is bij de bedrijven. Op zoek naar een nieuwe manier van keuren, koos BOVAG voor de samenwerking met Aboma. In plaats van een steekproef doet Aboma aan keuringsbegeleiding. Bovendien biedt het nieuwe systeem voordelen voor gebruiker én consument.
In de nieuwe keuringsmethode werken we met een periodieke keuringsbegeleiding en niet meer met steekproeven. Bedrijven die werken met de AMTeK-app krijgen periodiek een uitnodiging om een afspraak te maken met Aboma om samen het keuringsproces te doorlopen. Deze begeleiding is gericht op kennisuitwisseling en samenwerking in plaats van controle achteraf. Dit was een grote wens van leden. Ook kunnen Aboma en BOVAG op deze manier beter problemen of behoeftes ophalen bij de leden, en daarop inspelen. Met elkaar houden we zo de kwaliteit van de branche op hoog niveau.
Met deze nieuwe keuringsmethode kan de BOVAG Onderhoudsbeurt met de AMTeK-app uitgevoerd worden. Als er gebreken zijn aan de aanhangwagen, caravan, vouwwagen of camper kunnen daar foto’s van gemaakt worden, en bij de rapportage gevoegd. Het nieuwe systeem heeft nog meer pluspunten:
Bekijk voor meer info over keuren met AMTeK ook de video:
In 2019 is BOVAG samen met leden een pilot gestart voor de overstap naar deze betere methodiek. Vanwege de coronacrisis heeft de branchebrede invoering van de nieuwe keuringsmethodiek vertraging opgelopen, maar de afdelingsbesturen van BOVAG Caravan- en Camperbedrijven en BOVAG Aanhangwagenbedrijven hebben alsnog besloten dat het belangrijk is dat alle leden binnen twee jaar overstappen op de nieuwe keuringsmethode.
Download hieronder de eisen voor de opleidingen en werkplaatsinrichting voor de BOVAG-onderhoudsproducten:
De kosten voor de keuringbegeleiding van Aboma (1x per 2 jaar) bedragen circa € 800,- per bedrijf exclusief btw. Dit is een indicatief bedrag, Aboma werkt met een uurtarief en een gemiddeld bezoek telt ongeveer 4 uur. De vaste kosten voor het beheren en onderhouden van deze keuringsmethodiek en de AMTeK-app zijn verwerkt in de nieuwe prijs van de BOVAG Onderhoudsbeurt-stickers. Deze stickers zijn zoals gebruikelijk te bestellen via de BOVAG Ledenwinkel.
Uiteraard krijg je voldoende tijd om de overstap naar de nieuwe keuringsmethodiek zorgvuldig te maken. BOVAG helpt je daar zo goed mogelijk bij, de komende tijd zullen wij hier uitgebreider over communiceren. Heb je vragen? Stel deze dan per e-mail via aanhangwagen@bovag.nl of caravancamper@bovag.nl of bel BOVAG Ledenadvies op (030) 659 53 00.