De pagina wordt geladen...

Bovag logo
Veelgestelde vragen over PGS 37-2
0%
Terug

Publicatiereeks Gevaarlijke Stoffen (PGS)

Laatste update 06 juni 2025Leestijd: 1 min

03Veelgestelde vragen over PGS 37-2

Door het toenemende gebruik van elektrische voertuigen, wordt de veilige opslag van de accu’s steeds belangrijker. Om bedrijven hierbij te helpen, heeft de overheid de Publicatiereeks Gevaarlijke Stoffen (PGS) 37-2 ontwikkeld. Deze richtlijn is officieel vastgesteld en wordt op termijn onderdeel van de Omgevingswet. Het nu al toepassen van de richtlijn is raadzaam, want veilig omgaan met deze energiedragers kan de escalatie van een brand voorkomen. Bovendien kan jouw verzekeraar of vergunningverlener binnenkort al eisen dat je de maatregelen van de PGS 37-2 opvolgt. Wat moet je weten over deze richtlijn? BOVAG beantwoordt veelgestelde vragen over dit onderwerp.

De richtlijn gaat over de opslag van lithiumhoudende energiedragers. Dat zijn accu’s van bijvoorbeeld elektrische voertuigen zoals fietsen, scooters, motorfietsen, auto’s, bestelwagens en trucks. Ook kan de richtlijn van toepassing zijn op aanhangers of opleggers, bijvoorbeeld als ze een koelunit hebben. Of op een caravan met mover. De richtlijn is er voor bedrijven die deze voertuigen in hun showroom hebben staan, in hun magazijn lithiumhoudende accu’s, batterijen of batterijcellen (in producten zoals fietsen en scooters) opslaan of die een buitenterrein hebben van meer dan 2.500m² waar voertuigen, werktuigen of tweewielers waarin lithiumhoudende energiedragers zijn verwerkt.

LET OP: Uitzonderingen op de richtlijn voor werkplaats en verhuur

Werkplaats
De PGS 37-2 is niet van toepassing op voertuigen, werktuigen of tweewielers waarin lithiumhoudende energiedragers zijn verwerkt en waaraan gewerkt wordt in de werkplaats, bijvoorbeeld voor reparatie of onderhoud, of die voor dat doel zijn aangeboden.

Blijven deze objecten langer dan 7 dagen in de werkplaats zonder dat eraan gewerkt wordt, dan wordt de werkplaats beschouwd als een opslagruimte/magazijn. In dat geval kan de PGS 37-2 wél van toepassing zijn, afhankelijk van de totale hoeveelheid energiedragers. De relevante grenswaarde is 333kg.

Verhuur
De PGS 37-2 is niet van toepassing op voertuigen, werktuigen of tweewielers waarin lithiumhoudende energiedragers zijn verwerkt, die worden gestald of geparkeerd en bestemd zijn voor actieve verhuur.

Opmerking: indien er geen sprake is van actieve verhuur (bijvoorbeeld bij seizoensverhuur), is de PGS 37-2 wél van toepassing.

De voorschriften gelden voor jouw bedrijf als je meer dan 333 kilo aan (nieuwe) lithiumhoudende accu’s of batterijen in jouw bedrijf hebt. Om een indruk te geven om hoeveel elektrische voertuigen het gaat: dat zijn ongeveer 100 fietsen, 30 scooters, 10 motorfietsen, 3 hybride auto’s en soms al 1 batterij-elektrische auto, bestelwagen of truck. Deze ondergrens geldt ook voor gebruikte of gereviseerde accu’s. Voor defecte of beschadigde accu’s ligt de grens een stuk lager, namelijk al wanneer er 30 kilogram daarvan in het bedrijf aanwezig is.

De afgelopen jaren is het aantal elektrische voertuigen enorm toegenomen. Deze elektrificatie brengt ook risico’s met zich mee bij de opslag ervan. Een defecte of beschadigde accu kan bij oververhitting, bijvoorbeeld tijdens het laden, in een thermal runway terecht komen. Deze chemische reactie is moeilijk te stoppen en kan leiden tot brand, waarbij schadelijke gassen kunnen vrijkomen. Omdat er beperkte wet- en regelgeving was voor de veilige opslag van de accu’s, heeft de overheid besloten om hier een PGS-richtlijn voor te ontwikkelen. Deze PGS 37-2 is een richtlijn voor de opslag van lithiumhoudende energiedragers in een magazijn, showroom of op een groot buitenterrein van meer dan 2.500m².

Er is al een PGS 37-1-richtlijn, voor grootschalige energieopslagsystemen.

In de richtlijn staan maatregelen voor de veilige opslag van lithiumhoudende accu’s, batterijen en batterijcellen. Voor verschillende soorten opslag (magazijn, showroom, nieuwe accu’s, gebruikte accu’s) zijn de risico’s in kaart gebracht. Daarbij is gekeken naar de grootte van de opslag: klein tot 300m², middelgroot tot 2.500m² en groot vanaf 2.500m². Op basis van risicoscenario’s zijn doelen met bijbehorende maatregelen opgesteld, die helpen om zo veilig mogelijk met accu’s om te gaan. Dit varieert van eenvoudige maatregelen, die al binnen een paar maanden uitvoerbaar zijn, tot aan ingrijpendere (bouwkundige) maatregelen waarvoor je tot maximaal vijf jaar (en in uitzonderlijke, individuele gevallen maximaal tien jaar) de tijd krijgt. Bij eenvoudige maatregelen kun je denken aan het op afstand van elkaar zetten van groepjes elektrische fietsen. Een ingrijpendere maatregel is bijvoorbeeld het gebruik van een brandveiligheidskast of -kluis waarin de accu’s bewaard worden, of het werken met brandcompartimenten, om ervoor te zorgen dat brand een bepaalde tijd tegengehouden wordt en niet kan overspringen op andere delen van jouw gebouw.

De PGS 37-2 richtlijn is in december 2023 officieel vastgesteld door het Bestuurlijk Omgevingsberaad (BOb), voorgezeten door staatssecretaris Vivianne Heijnen. Nu moet de wettelijke verankering van de richtlijn nog plaatsvinden. PGS 37-2 wordt opgenomen in het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal), dat onderdeel is van de Omgevingswet. Wanneer dit precies gebeurt, is nog onbekend. Tot die tijd ben je nog niet wettelijk verplicht om aan de richtlijn te voldoen, maar dat wil niet zeggen dat je nog niks hoeft te doen. Voor die tijd kan bijvoorbeeld een verzekeraar of het bevoegd gezag al wel naar de richtlijn verwijzen. Het is bovendien verstandig om vanuit veiligheidsoverwegingen nu al aan de slag te gaan met de maatregelen.

Bekijk hier de definitieve tekst van de PGS 37-2-richtlijn.

Het wordt wettelijk verplicht om te voldoen aan de richtlijn. PGS 37-2 wordt op termijn opgenomen in het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal), als onderdeel van de Omgevingswet. De datum waarop dit gebeurt, is nog onbekend. Dat wil niet zeggen dat je nu niks hoeft te doen. Voor die tijd kan bijvoorbeeld een verzekeraar al eisen dat er voldaan wordt aan de richtlijn. Ook bij de aanvraag van een milieu- of omgevingsvergunning kan de vergunningverlener dit eisen. Het is bovendien verstandig om vanuit veiligheidsoverwegingen nu al aan de slag te gaan met de maatregelen. Zo verklein je het risico op brand en daarmee ook op grote schade aan jouw bedrijf. Is een maatregel van de PGS 37-2-richtlijn moeilijk uitvoerbaar in het bedrijf, dan mag het ook op een gelijkwaardige manier uitgevoerd worden in overleg met het bevoegd gezag (gemeente).

Op de website van het Informatiepunt Leefomgeving (IPLO) lees je meer over op welke wijze de PGS 37-2 gebruikt kan worden, totdat deze in de Omgevingswet is opgenomen.

De BOVAG Ledenwinkel biedt een aantal veiligheidskasten voor fietsaccu’s aan, die voldoen aan de PGS 37-2-richtlijn, en aan de eisen die Bovemij stelt. Kijk voor het aanbod op de website van de BOVAG Ledenwinkel.

Als je in de praktijk stuit op problemen bij het toepassen van de richtlijn, dan kan dit gemeld worden bij BOVAG Ledenadvies via (030) 659 53 00 of ledenadvies@bovag.nl. Zij verzamelen signalen van ondernemers, zodat deze teruggekoppeld kunnen worden aan de PGS-stuurgroep.

Ook kun je zelf eventueel in gesprek gaan met je omgevingsdienst over de punten waar je tegenaan loopt. De PGS 37-2 biedt ruimte voor maatwerk en in overleg met de omgevingsdienst is een werkbaarder alternatief soms mogelijk.

Op belangrijke onderdelen is de PGS 37-2 helaas slecht werkbaar of best onduidelijk voor de mobiliteitsbranche. We zijn daarom blij dat de richtlijn, o.a. na aandringen van BOVAG, de komende tijd wordt herzien. Als BOVAG werken we eraan om nauw betrokken te blijven bij deze herziening zodat we ervoor kunnen zorgen dat deze beter gaat werken voor de mobiliteitsbranche. In de tussentijd hebben we het te doen met de richtlijn zoals deze nu voorligt.

Verder lezen?

Dossiers met dezelfde categorie

Bezig met laden...

Door gebruik te maken van onze website geef je toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.