Door de elektrificatie van het wagenpark, de toename van ADAS en het over the air kunnen updaten van auto’s door fabrikanten worden BOVAG-leden genoodzaakt om keuzes te maken:
- Het is nog niet in te schatten wat de impact van deze ontwikkelingen wordt op de personeelsbehoefte. Wel is duidelijk dat autotechniek steeds meer hightech wordt en het vak is daardoor wezenlijk aan het veranderen. De monteur wordt steeds meer een diagnosetechnicus. Dat vraagt om andere competenties: een verandering van mechanische kennis naar meer affiniteit en kennis van soft- en hardware. Daarom staat investering in opleiding en werkplaatsinrichting gericht op elektrisch vervoer, het kunnen werken aan ADAS en weten waar OTA de regie overneemt in auto onderhoud en reparatie nu voorop. Fabrikanten geven commerciële en technische producttrainingen, maar ook Innovam en Autoniveau hebben de nieuwe technologieën in haar opleidingsaanbod opgenomen.
- Het is belangrijk dat je je verdiept in de toegang tot fabrikantendata. Het platform Auto’s de Baas, ontwikkeld samen met RAI Aftermarket, opleidingspartijen, grossiers en vakmedia, biedt uitkomst. Centraal staat de toegang tot OE-data en de verschillende partijen die daarbij kunnen helpen. Voor schadeherstelbedrijven geldt hierbij een voordeel voor die bedrijven die over merkerkenning(en) beschikken of die samenwerken met dealerbedrijven.
- De komst en de groei van OTA betekent dat ondernemers in het onafhankelijke autobedrijf kanaal (nog) meer de samenwerking op zullen moeten zoeken. Met collega’s, met dealerbedrijven of met een formule. Voor dealers betekent OTA nieuwe afspraken met je importeur. Hoe zien zij de ontwikkelingen en de rol van en samenwerking met dealerbedrijven? Is er nagedacht over alternatieve vergoedingsmodellen bij updates en het activeren van opties over the air? Kun je samen tot nieuwe verdienmodellen komen? Hoe alles rond OTA zich zal ontwikkelen is niet exact te voorspellen. Het is zaak dat je als ondernemer wendbaar blijft en je bewust bent van de veranderingen die gaande zijn.
- Wat in ieder geval blijft, of je nu onafhankelijk autobedrijf bent of een autodealer, is de focus op de klant. Zorg ervoor dat je je klant kent en daarmee zelf in contact blijft, zodat je de goede klantrelatie verder uitbouwt. Zorg ervoor dat je relevant blijft voor de klant. Zeker bij de veranderingen die EV, ADAS en OTA met zich meebrengen voor consumenten kun je als retailer een belangrijke rol spelen. Als ondernemer is er juist voor jou een informatietaak weggelegd als het gaat om uitleg of duiding van nieuwe technologie. Er zijn verschillende partijen die daarbij kunnen helpen. Blijf nadenken over nieuwe verdienmodellen of wellicht het anders inrichten/optimaliseren van je bedrijfsprocessen. Ook hier helpen Innovam en Autoniveau je op weg.
Blijf jezelf dus ook updaten. Lees de drie onderzoeken die BOVAG liet uitvoeren naar de impact op aftersales van EV, ADAS-systemen en OTA. En ga hier vervolgens mee aan de slag.