Sterk gestegen prijzen voor nieuwe kampeermiddelen, gecombineerd met onzekerheid door geopolitieke en economische factoren, leiden tot meer vraag naar betaalbare, gebruikte modellen. Dat is een domein waar veel transacties tussen particulieren plaatsvinden.
Kansen
- Introduceren kwaliteitslabel om aanbod gebruikt te onderscheiden.
- Retailers kunnen zich positioneren als inruil- en inspectiepartner voor gebruikte modellen.
- Value-bundels aanbieden (onderhoud, garantie, verzekering, accessoires bij aanschaf) om prijsdruk te verlichten en zekerheden toe te voegen.
Bedreigingen
- Schaarste aan kwalitatief hoogwaardige gebruikte producten zal leiden tot hoge prijzen.
- Bij groei gebruikte markt, potentiële afname marges op nieuwe verkochte voertuigen.
Wat kun je zelf doen?
- Vergroot voorraad occasions en richt je op “gegarandeerd goede occasions”.
- Bied keuringsrapporten en onderhoudsgeschiedenis aan bij occasions.
- Koppel onderhoudscontracten aan de verkoop van gebruikte modellen.
Wat doet BOVAG al?
BOVAG-onderhoudsbeurtViaBOVAG.nl